Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sälja utomlands?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sälja utomlands?

    Hallå hallå!

    Inte lätt att gå i säljplaner och titta på blocket samtidigt... Bilar skänks bort för inga pengar alls.
    Coupén är inget undantag, verkar som om ingen är villig att betala här i Sverige.
    Så, är det någon som har erfarenhet av att sålt bilen till annat land? är det krångligt eller är det bara att avregga och ta kontakt med transportstyrelsen. Vet att våra coupéer kostar mer $ i andra länder, kanske kan vara en bra deal, Tyskland är ett av dom.
    Bilen som tyvärr ska säljas min LE -99.

  • #2
    Har haft ute min för försäljning nu under våren/sommaren. Även på mobile.de. Intresset för att importera verkade mkt svalt (även med rejäl prissänkning), var några yngre killar som nästan köpte men hoppade av när det blev allvar. Plus väldigt mkt skumma erbjudanden typ Nigeria-brev. Tog kraft och tid utan nytta för mig, kräver att man kan engelska/tyska och bilglosor oxå. Själva den tekniska exporten verkade OK, lite problematiskt att tillfälliga regskyltar behöver beställas ca en vecka före köp = köpet måste göras klart innan leverans/provkörning mm. Eller så körde köparen in med svenska skyltar, vilket blir lite lurigt för säljaren.

    Blev export till östra Sverige istället.
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

    Comment


    • #3
      Så exporterar du bilen
      Om köparen tar bilen på släp kan du avregistrera bilen som exporterad samtidigt som du skickar in bilens skyltar. Exporteras bilen till ett EU-land får det svenska bilregistret automatiskt information när bilen har registrerats i det andra landet. Går bilen utanför EU bör du skicka med ett dokument som styrker att bilen har exporterats.

      Vill köparen köra hem bilen ska du skicka in en ansökan om tillfällig registrering tillsammans med ett försäkringsbevis i köparens namn. Bifoga de svenska registreringsskyltarna och registreringsbevis i original. Efter några dagar har du nya exportskyltar med posten. Tillfällig registrering kostar 450 kronor plus försäkringskostnaden.

      Om köparen kör hem bilen på din försäkring och med de svenska registreringsskyltarna står du risken för eventuella parkeringsböter och andra avgifter som kopplas till ägaren. När köparen har registrerat bilen i sitt hemland skickar han tillbaka skyltarna till dig. Bilregistret får ett meddelande om att bilen har registrerats i EU-landet, eventuellt också ett besked om att registreringsskyltarna har förstörts.

      Källa: Teknikens Värld
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Okej! tack för tipsen, bra info där 84jro! Vet att det inte är den enklaste vägen att gå men marknaden i Sverige verkar inte vara den bästa nu. Har ju sett många Coupéer länge på blocket. Din Mikael W låg ute ett bra tag trots att den såg riktigt fin ut.
        Och du har rätt Ante om skicket, min har gått 15k men är i gott skick, utv och inv. ny kamrem med allt dock, så visst sjunker priset där..

        Vill ju inte råka ut för några bluffare men den risken finns ju i Sverige med, får se hur jag gör. Kommer ut på köp&sälj snart och blocket iaf.!

        Comment

        Working...
        X