Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är katten boven???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Är katten boven???

    ...som frågan lyder, är katten död eller?

    Nu är kamrem bytt, kopplingen bytt mot en hårdare racevariant, oljor bytta, inte allt för gammal turbo etc etc. Ändå känss det numer som om jag kör runt i en lågtrycks-turbobil. Kraften i turbon verkar verkar komma med ens och inte i en samlad turboknuff som den ska. Innan kom knuffen ibland så hårt att man kände att ratten flög ur händerna på en. Laddet är bra och ligger där den ska men som sagt var, knuffen finns inte längre utan har ersatts av ett genomgående bra drag igenom bara...

    Kan katten vara boven eller? Bytte katten före tt par år sedan då turbon hade gått. Och andra sidan byttes ju nyligen spjällägesgivaren som LÄNGE varit en bov i dramat. Denna hade sett till att mata ut maximalt med bränsle. Så man kan ju fundera på om katten kanske numer är totalt ihopsmäggad med skit och olja...

    Vill ha tillbaka min turboknuff nu!!!!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Har du fortfarande samma peak som innan på laddtrycket fast det kommer långsammare så att säga?
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

    Comment


    • #3
      Håller den laddtryck upp i varv som den skall? I så fall har du inget för stort mottryck i katt IMHO.

      luftmätaren skall enl. vad jag hört få en bil att sega igen, förmodar att den går fett om den spökar i så fall. Annars skulle kanske ett leakdown-test avslöja om det läcker lite mycket, som inte visas på komptest. Kanske helt enkelt är så att kolvarna inte tätar lika bra längre så du tappar effekt?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Kolla

        Du kan titta på kattens skick sitter ganska bra till bara att hissa upp bilen och skruva av sex stycken 13 tums skruvar. Perfekt tips.. så gjorde jag..

        Comment


        • #5
          ...

          ...Novisen: Jo kanske e kolvarna rå...För tappar effekt är ju typ det man känner...! Den håller laddtrycket upplever jag.

          Hellfire: Laddpeaken är den samma som innan och långsammare vet jag inte...

          Man kan säga så här, då laddet kommer efter 3k varv så har det ju tidigare även kommit ett sjuhelvetes tryck då turbon lagger in. Laddtrycket ligger där det ska, typ 1.3 men det blir aldrig någon ordentlig turboknuff.

          Kan lägga till att jag körde bilen rätt långt idag och låg på landsvägar runt +100km/h. Då jag kommer in till satan och stannar vid rödljus så är tomgången totalkass. Tomgången pendlar upp och ner som en jävla jojjo. Typ nästintill dör. Har svårt att tro att det är tomgångsventilen för efter ett stop på ca. 30 minuter så var tomgången okej igen.

          What the hell is wrong???
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #6
            ...

            ... ingen som har fler idéer....?
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              Du har PM
              Turbo é livet

              Torx måste vara djävulens påfund...

              Comment


              • #8
                ...

                ...alltså, jag tror att jag håller på att flippa helt och hållet snart asså!!!
                HUR fan kan man få fullt ladd enligt mätaren fast turbokicken blir som en fis i universum???
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  Provat att sätta i nya tändstift?
                  /Mats Strandberg

                  Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                  Alfa Romeo 75 Turbo -87
                  Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                  Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    Originally posted by MaZ
                    Provat att sätta i nya tändstift?
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      Originally posted by MaZ
                      Provat att sätta i nya tändstift?
                      ...jo det har jag. De bästa till och med. Sotiga blir dom dock fort... Fast lite sotiga ska dom väl va...?
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Fortfarande samma tryck på tomgång och motorbroms som förr?

                        Kopplingen kan ju börja ge sig har jag läst någonstans här i någon tråd.....

                        Har också fått för mig att bara för att du ser ut att ha samma tryck behöver du inte ha det, volymen i plenumet är begränsad och du kan få korta tryckdippar när insugsventilen öppnar som inte syns på turbomätaren om du har någon form av begränsning i insugssystemet. Fast alla sådana begränsningar borde märkas tydligt på att du tappar tryck på höga varv tycker jag......
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ...kopplingen är nybytt mot en hårdare som ska palla me bra mycket mer än org.
                          /Giallo Ginestra

                          Comment

                          Working...
                          X