Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min 20 VT går ohälsosamt magert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min 20 VT går ohälsosamt magert

    Jag har kollat upp min motor 20VT mera mhaBarnacle Widget och en speciel display med lysdioder för lambda. Även Widgeten har jag valt att visa lambdaspänningen. Det visade sig att den gick något magert vid fullgasacceleration. Jag uppgraderade bränslepumpen och bytte filter. Gjorde även rent LMM och EBV med elektonikspray. Ingen förändring alls. Köpte då en progressiv BTR och skruvade upp lite grann så att maxtrycket blev 4,9 bar vid max gas. Ingen skillnad då heller. Widgeten visade ca 0,877 V som mest. Bör ligga på 0,92 vilket är ungefär lambda 0.86 vilket ger maxeffekt. Skickade efter Gtec 1 i två varaianter ett som var något fetare. Men lita magert ändå. Kollade stiften vilka var vita efter några accelerationstester,(NGK irridium värmetal 7. Bilen går bra förövrigt och ger bra värden på bilprovningen.
    Jag har inte gjort några andra ändringar än detta. Mer än bara service. Han vill bara inte gå fetare.
    Någon som kan ge mig ett tips? mIN
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

  • #2
    Mät med en riktig bredbandslambda. Du kan inte använda spänningen från en vanlig switchande sond för att mäta exakta lambdavärden.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Stiften är vita så att den går magert är säkert.
      Regards
      lenel
      Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

      Comment


      • #4
        Det är om möjligt ännu svårare att mäta lambda genom att titta på stiften Är du orolig så låna eller köp en bredbandlamdba och mät. Sedan skulle jag börja med att utreda om den verkligen går (för) magert under last. Har själv ingen aning om hur en 20VT är utlagd, så det är lite svårt att säga att lambda 0,81 är ok men 0,85 är fel osv. Det första steget är att mäta på ett tillförlitligt sätt och sedan utgå från det. Spontant skulle jag säga så långe orig sond indikerar fet blandning under last och bilen går bra skulle jag inte oroa mig, speciellt med tanke på att bilen är original och inte modifierad. Finns säkert någon annan här som kan ge dig bättre input dock.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Jo jag vet att det inte blir exkt att mäta på smallambdan direkt. Men jag har erfarenhet av att mäta så på min alfa med weberförgasare. Syns tydligt på mätaren när man ändrar munstycke. Men nu ändrar sig inget alls. Det händer inget när jag ökar trycket på BTR eller byter mellan standard Gtec 1 och rikare Gtec 1. Så vita stift som jag nu har hade jag en gång på alfan med kolv haveri pga högfartsspikningar. Nu är ju Fiat motorn modernare. Men jag vet att bilen går magert. Så frågan är ju varaför den inte reagerar alls.
          Regards
          lenel
          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

          Comment


          • #6
            Vet inte. Kan kanske beror på att signalen är bottnad på den feta sidan? Alltså dina ändringar gör att blandningen blir fetare, men sensorn reagerar inte på det. En switchande sond är ju tänkt att användas som input för "mager" eller "fet" blandning. Var på din vakt så bilen inte går för fett nu med det högre bränsletrycket, det är inte bra för livslängden på motorn (bore wash).

            Bifogar en bild så kan du se du hur kurvan för en typisk switchande sond ser ut. Kan vara så att dina tidigare erfarenheter är från området närmare stoich. Då kan du få ganska stora utslag på signalen för små ändringar.

            Mät med en bredbandslambda så får du rätt input. Skulle förmodligen vara ett bra hjälpmedel till din Alfa också om du håller på och experimenterar med olika munstycken på den

            Lycka till!
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Ante jag kan det där. Jag vill inte vara dryg men jag har tävlat i många år och byggt mina egna motorer med gott resultat. Jag har även kalibrerat min smalbandslambda mot rullande landsväg.
              Nu är det så att jag aldrig sett så vita stift någonsin. Jag vet vad det betyder.
              Jag vill aha tips.
              Regards
              lenel
              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

              Comment


              • #8
                Ok, I rest my case. Jag har ingen erfarenhet av att tävla eller bygga egna motorer. Ville bara ge dig lite tips så du kunde komma vidare i din felsökning. Lycka till hur som helst! Finns säkert någon annan här som kan ge dig bättre input.

                Edit: Avgastemperatur innan turbinen är väl egentligen mer intressant än lambdavärdet i detta fall. Men då blir det mer komplicerat att mäta. Då får svart på vitt om du behöver oroa dig för motorn eller ej.
                Last edited by Ante; 8 August 2009, 20:10.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Får du vita stift borde väl bilen gå magert hela tiden, inte bara på fulllast som är så kort tid att "normal"-drift borde färga stiften ändå? Det är inte helt enkelt så att lambdan inte längre reagerar på rätt blandning? Enbart spekulationer, har ingen koll egentligen men en tanke i alla fall.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Värdet från en smalbandslambda är ju ändå helt opålitligt och ointressant vid fullgas.

                    Kontrollmät med bredbandslambda till att börja med. Kanske är sensorn trasig, så att bilen går för magert vid låglast (då sensorn används)
                    /Peter

                    Comment


                    • #11
                      Hej ja det är ok att mäta med bredbandslambda. Men jag har använt en Bosch fyrtråds i min alfa med förgasare hela tiden även under tävling. Den har utan problem gett värden uppåt 1 volt. Den har även reagerat på olika munstycken tydligt. Det som gör mig konfunderad att i Fiaten verkar lambda inte gå längre än 0,88 V det är väl Bosch fyrtråds även där. Jag körde en lugn sväng med bilen utan acceleration i dag och då är stiften lika vita enligt min mening. Jag hade föredragit svagt ljusbruna för att vara lugn.
                      Men bra värden på bilprovningen.

                      Möjligen så börjar lambdan ge upp. Kanske det är den som ska bytas.
                      Ni tycker även att mäta med bredbandslambda är bäst. Jag håller med.
                      Uttaget som sitter framför katten är det ett uttag för Lambda? Passar en bredbandslambda där tillfälligt? Jag kanske köper en sådan ändå.
                      Regards
                      lenel
                      Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                      Comment


                      • #12
                        Hej

                        I din coupe 20vt sitter det ingen förgasare utan ett elektroniskt styrsystem som kommer att reglera blandningen utifrån en bränsletabell i ECU:n, där en hel del olika givare spelar in.
                        Därför kan du inte räkna med att din "givare" ska bete sig likadant som på din alfa med förgasare, dessutom håller du på mäter utanför givarens arbetsområde.
                        Om du är osäker, skaffa en bredbandslambda och mät. Det du gör nu är bara att sitta och gissa.
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment

                        Working...
                        X