Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 1.8 16v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupé 1.8 16v

    Hej.

    Jag har en röd coupé med 1.8 16v motorn. Finns här någon snäll själ som kan mycket om denna versionen som skulle vilja svara på några frågor?

    1. Sportluftfilter/Öppet luftfilter. Använder man samma till denna versionen som det till 20v Turbo? Om inte, vilket?

    2. Bilen startar oftast bra men lite då och då behöver den 2-3 försök. Den startar ibland och dör direkt om jag inte ger den lite tryck på gaspedalen, gör jag detta så hoppar den igång och går som vanligt hur bra som helst. Vad kan detta bero på (oljetrycket svajar på tomgång och kopplingen behöver bytas, samband kanske)?

    3. Något speciellt man bör tänka på med denna versionen? Vanliga fel? Är den karossmässigt samma storlek (samma mått m.m) som de andra versionerna? Funderar på att köpa en ny front från autods.net, därav frågan.

    4. Var hittar man mer info om denna versionen (verkar finnas magert med info)?

    Tacksam för svar.

    PS: Årsmodell 1999. 5-växlad såklart.
    Last edited by Sensuella Sven; 2 September 2009, 01:55.

  • #2
    Vet inte så mycket egentligen men vad jag kan säga är att karossen är samma, det som skiljer är att vissa bilar har kjolar på sidan och hörnsplitters där fram. Men i grunden är det likadant.

    Motorn i din bil är densamma som sitter i barchetta. Du kan nog hitta något om den på www.barchetta.se .
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Välkommen hit! Du köpte den i Gbg antar jag? (Isf har du även mina gamla hjul på bilen. )
      Massor av info om alla versioner finns även under Coupe Info. Tester i biltidningar av alla versioner finns här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=6168

      1. kör med ett bra filter som inte är inoljat så blir det inga problem. Sen är det mest en myt att "sportfilter" skulle ge mer effekt, den största skillnaden är att de oftast renar luften sämre.

      2. Vet ej, men testa att koppla loss batteriet i 20min för att nollställa Ecu:n. Kan göra skillnad om det inte gjordes när kamtidsvariatorn byttes.
      Last edited by per; 2 September 2009, 09:08.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för svaren.

        Nja. Köpte den av en person i Växjö. =0)

        Vet någon vad man kan göra för att få ut lite extra kraft ur motorn? Finns det något optimeringschip till denna motorn trots att den inte har någon turbo?

        Om man bortser från turbo-konvertering och att skaffa ett bättre avgassystem då. Har redan ett nytt avgassystem (som låter riktigt mysigt) och turbo vill jag inte ha.
        Last edited by Sensuella Sven; 2 September 2009, 22:15.

        Comment

        Working...
        X