Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leakdown-test och en krock som pricken över i:et...!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Freddan72
    Plant hade problem med motorn innan kamremsbytet gjordes. Jag läste i en tråd att han redan i början på maj kände att det var något fel med motorn. Kamremmen byttes i slutet på maj. Han misstänkte ju att det var fel på kopplingen så den byttes då med.

    Se tråd här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...0&pagenumber=2
    OK. Då ska vi inte gissa, plant får helt enkelt kontrollera kamremspositionen igen och när/om den är rätt göra ett nytt leakdowntest. Och troligtvis lyfta av toppen. (För precis som novisen säger: även om kamremmen sitter fel någon grad, så borde inte cyl 4 vara tät)
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      ...

      ...usch vilken soppa!
      Jo, det stämmer att jag i Maj månad märkte kraftförändringar pga. taskig koppling. MEN INNAN kopplingen började ge sig så var det bra styrka i draget.

      VIA Bil konstaterade att det var otätt och det enda sättet att få ner HC och återfå kraften är att lyfta toppen och fixa till det som behöver fixas.

      Jo, VIA Bil må vara dyra men då jag inte känner till andra ställen som är Auktoriserade och som jag liter på så blir VIA Bil mitt val.
      Trevliga och kunniga är dom!!!

      Men visst, har ni andra förslag så kom gärna dom!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #18
        Kamremmens läge kollas på 15 min, av med innerskärm hs. Kolla kamdrevens märken linjerar mot markeringar på ventilkåpan vid kamdrev kl 14 på avgas och kl 10 insugskam. Då ska vevensremhjul vara mot tändläget på plastkåpan. 1 cyl ska då stå då i TDC.

        Jag hade perfekta avgasvärden vid SBP men avgaskammen stod två steg fel när jag kollade kamremmen...som varit bytt 2008 på ett fordonsgymn. Massor av lösa skruvar runt kamrem mm. Hade nog tur att inga ventiler skadats.

        Köp en kompprovare för några hundra på biltema o prova själv (inget krångligt). Jag hade liknande värden.

        Comment


        • #19
          Har du blivit något klokare Plant?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            ...

            ...nja, inte så värst...!
            Jag är inte nån klippa på att meka och pillra själv och vill nog inte ge mig in på saker jag inte har "kompentens" för. Låter hellre nån som har det kolla/fixa det som behövs.
            Synd bara att det verkar som en "enkel" grej att checka kamläget som jag ej vill ge mig in på och att jag får ge 3.500 för att få det kollat...!

            Toppen behövs antagligen lyftas för att se vad som exakt behöver göras....! 20 trevliga loppor kortare om ett tag då...! :/

            Bilen har fått tid för riktning av huv samt lackering. Jag betalar 0:- som tur e iallafall.
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #21
              ...

              ...då är min älskling ÄNTLIGEN tillbaka igen efter min "lilla" krock. Riktad plåt och lackering av front och huv. Faan va fint det blev. 100 gånger snyggare än innan!!!
              Attached Files
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #22
                ...

                ...
                Attached Files
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #23
                  ...

                  ...
                  Attached Files
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #24
                    NICE!! Ser fint ut..! Ut o glid längs fyrisån i helgen...
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by per
                      NICE!! Ser fint ut..! Ut o glid längs fyrisån i helgen...

                      Eehh, glid inte nu. Rulla.

                      Ser bra ut.

                      Comment


                      • #26
                        ...

                        ...tack, det ska jag göra!
                        /Giallo Ginestra

                        Comment

                        Working...
                        X