Announcement

Collapse
No announcement yet.

surrande instrumentpanel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • surrande instrumentpanel?

    tjenare, fick bogsera hem 20vtn idag

    bilen stod på jobbet och jag startade den som vanligt o körde en liten bit "300m" sen skulle jag in o lämna lappar så stängde av den, vilket jag inte skulle gjort för den starta inte igen, codekey lampan blinkade när man satte på tändningen sen likadant när man kirrade så den godkände inte den typ....

    väl hemma efter att blivit dragen för första gången (asså just den bilen) så plocka ur batteriet och lät den nollställa efter 20min typ sen starta den igen. skumt.... MEEEN här kommer saken till surrande intrumentpanel.

    när de väl börjar bli kallt ute, så när man startat tändningen så börjar den surra som fan bakom själva klockan typ. mellan klockan o stereon, så om man slår någonstanns i närheten så slutar de surra. sen kan de starta igen så man får ha lite boxning med den på morgonen, ibland så kan den starta o sluta typ 6-7ggr innan den slutar helt. det surrar typ som bränslepumpen asså samma "stil". vet ju att de inte e den men bara så ni får en humm om ljudet. Vetifan varför den gör de... någon som har någon gissning?? den surrar ALDRIG på sommaren..

    //Jonas

  • #2
    Fläkten till tempgivaren för klimatanläggningen kanske?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ante
      Fläkten till tempgivaren för klimatanläggningen kanske?
      ah asså den Tempgivaren som mäter i coupen sitter ju även där..men vadå så ända saken e att montera av hela mittconsollen för att komma åt de tro...

      Comment


      • #4
        löv i luftintaget till fläkten?

        Comment


        • #5
          Originally posted by tempra33
          löv i luftintaget till fläkten?
          Nix, de sker utan att den e påslagen.

          Comment


          • #6
            Som Ante säger, lilla minifläkten till tempsensorn. Min lät oxå tills jag bytte hela sensorn men det går säkert att få tyst på den ändå. Antagligen finns lite skräp där.
            Om motorn inte startar och CODE-lampan lyser är det förmodligen glapp i kontakten på immobilizern, ett vanligt fel jag oxå haft. Som tur är har man det bara en gång om man tar loss sladden från tändningsgivaren och smörjer kontakten lite.
            Immobilizern (liten gul låda) sitter bredvid/bakom säkringarna under panelen. Ta en ficklampa och bend-over!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Som Ante säger, lilla minifläkten till tempsensorn. Min lät oxå tills jag bytte hela sensorn men det går säkert att få tyst på den ändå. Antagligen finns lite skräp där.
              Om motorn inte startar och CODE-lampan lyser är det förmodligen glapp i kontakten på immobilizern, ett vanligt fel jag oxå haft. Som tur är har man det bara en gång om man tar loss sladden från tändningsgivaren och smörjer kontakten lite.
              Immobilizern (liten gul låda) sitter bredvid/bakom säkringarna under panelen. Ta en ficklampa och bend-over!

              hur löste du de med tempsensorn? bytade den själv?

              lät som något värt att prova med att smörja kontakten, den sitter i den gula lådan somsagt?

              Comment


              • #8
                Jepp bytte sensorn. Den var helt paj vilket även gjorde att jag hade kallt ända tills vredet stod på max värme, då kom allt.
                Sitter på baksidan så man får ta loss konsolen inkl. radio.

                Precis, ta ur de sladdar som sitter på boxen, spraya 5-56 tryck i o ur några ggr.
                Last edited by per; 5 November 2009, 23:04.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Jepp bytte sensorn. Den var helt paj vilket även gjorde att jag antingen kallt ända tills vredet stod på max värme, då kom allt.
                  Sitter på baksidan så man får ta loss konsolen inkl. radio.

                  Precis, ta ur de sladdar som sitter på boxen, spraya 5-56 tryck i o ur några ggr.
                  aha oki, måste vara den jävla sensorn som surrar som fan..störigt e de iaf.

                  ska lätt prova de så fårt jag får tid tillde. mkt bra tips iaf..

                  Comment

                  Working...
                  X