Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut Behov Av HjÄlp!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    ...

    ...oj då....!
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #32
      ...

      ...sådär ja! Nu är lite pengar fria att fixa med min älskling, frågan är bara hur lång dom räcker...! :/

      Talade med Hedin Bil i Enköping om de problem jag haft med trasigt värmepaket, troligt behov av lyft av topp för planing, fuckat kylsystem i övrigt och allt sånt där.
      Verkade inte som han var jätteförtjust i att åta sig jobbet men hälsade mig ändå välkommen om jag ville lämna in bilen. Kul att han var ärlig iaf och förberedde mig på att kalaset för planad topp etc, byte av värmepaket etc. kunde knalla iväg från 30-40k och upp i värsta fall.
      Försökte sedan ringa VIA Bil i STHLM som hade stängt men de skulle nog ligga i samma prisklass kan jag tänka, om inte mer...!?
      Hade numret till Punto Auto eller vad de nu heter i Skogås, så jag ringde. Förklarade ovanstående info för honom och frågade vad han trodde om allt och vilen "prisklass" han låg i. Han nämde fler gånger under samtalet att han inte förstod vad jag menade med att värmepaketet var paj. Alltså om det var i kupén eller utanför. Angående dåligt tryck i turbon. bludder, taskig tomgång etc. sa han att det gick att ställa in....! Toppen tyckte han spontant inte nödvändigtvis behövde vara problemet. "Ta hit bilen så gör vi en felsökning så får vi se", var det han tyckte. Berättade då att jag haft bilen inne på VIA Bil för samma problem nästan och att dom inte kunde avgöra vad problemen var om man inte lyfte toppen. Då skrockade han bara och bad mig återigen att komma dit med bilen.

      Nån som vet hur bra Punto Auto är, erfarenheter etc.?
      Han berättade att han arbetat i 40 år, tror jag han sa, med FIAT.

      Jag behöver verkligen få mina problem med bilen fixade ordentligt och det får kosta men då vill jag ju att ALLT blir bra också och inte halvdant.

      Gärna snabba svar för jag vill lämna in så fort som möjligt!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #33
        Höll på att föreslå punto auto, många som har goda erfarengheter av dem. Att han skrockade sådär är ett gott tecken! Kör dit bilen du.
        Jag föstår mkt väl att han inte förstod om du pratar om värmepaket samtidigt som motorn?
        Last edited by per; 3 February 2010, 18:20.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Originally posted by per
          Höll på att föreslå punto auto, många som har goda erfarengheter av dem. Att han skrockade sådär är ett gott tecken! Kör dit bilen du.
          Jag föstår mkt väl att han inte förstod om du pratar om värmepaket samtidigt som motorn?
          Då blir det dit det bär då antar jag. Hade nog en plan på att åka in till VIA Bil som mekar mycket med QP:er. Vill att de som arbetar med bilen skall vara duktiga och säkra på det de håller på med och förstå mina problem. Killen på Punto Auto berättade även att VIA Bil verkar ringa honom ibland...!? Lite strange men....! Hoppas han förstod mina problem med bilen iaf. Han hade själv en QP så det är ju tillsammans med lång erfarenhet av FIAT en bra start.

          Hoppas bara jag vågar åka hela vägen dit.....!? :/
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #35
            ....

            ...ha ha ha ha ha ha ha, Per!
            Är för slö ikväll för att fatta att du bara skämta.

            Det blir nog VIA Bil trots allt, de vet jag kan sina grejer och har väl bara gott rykte här tror jag.
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #36
              Oj ironiska generationen! Svårt!
              Nej jag menade allvar, bl.a. 84jr0 brukar åka dit har jag för mig? Hört att det ska vara den enda verkstan man tryggt kan lämna bilen till i östsverige just nu.
              Punto Auto alltså.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Robban e utbildad bilmek därav samtal från via bil är allt jag kan säga

                De e lugnt att lämna in på P-auto. De har bästa resurserna mm.
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #38
                  Originally posted by pazzo
                  Robban e utbildad bilmek därav samtal från via bil är allt jag kan säga

                  De e lugnt att lämna in på P-auto. De har bästa resurserna mm.
                  ..är det därför man hittar sån fin kritik om PuntoAuto här på forumet isf?
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #39
                    De e lite segt (rörigt) hos p-auto men dom har klart bäst kunskaper och resurser.

                    Robban viabil har renare hantering men inte samma kunskaper.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #40
                      ...så jag ska ignorera det ignorera allt negativt som man får fram om PuntoAuto om man gör en sökning här på forumet...? Lite dubbla budskap måste jag säga....!

                      Det viktigaste är att mekarna som sagt vet vad de håller på med och har erfarenhet av just Coupén. Och som jag skrivit, även att de förstår sig på problemen jag förklarar att bilen har. Känns ju inte precis toppen om man inte känner sig förstådd.
                      Ska man lägga en rejäl summa pengar så ska det göras perfekt! Kunden ska inte behöva HOPPAS på att arbetet är utfört bra.

                      Nu blir det jobbigt, ska ringa imorrn och beställa tid hos någon men VEM/VILKA är kungar på 16vt? :/

                      Rösta gärna fram något så jag vet vart jag ska ringa imorrn!
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #41
                        Om man antar att det är topplockspackningen som gått, verkar väl lite som det, är det då inte dumt att köra bilen 8mil? Den går väl varm som sjutton och läcker in vatten i cylindrarna, hur långt kommer du innan kylarvätskan i så fall är slut? Går det inte att hyra ett bilsläp och få ner bilen på det viset? Jag har ingen åsikt, bara undrar. För mig känns det lite som om bilen inte bör startas alls?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #42
                          Annars så kan man ju bogsera, fast 8 mil är rätt långt

                          Låt Punto Auto göra en felsökning. Kolla först innan vad de vill ha. Sen be dem ringa dig innan de påbörjar något jobb, så inte tusenlapparna frösvinner med all världens fart

                          I värsta fall så är din 16vt totalslut och det är inte ekonomiskt försvarbart att laga. Då kanske det är dags att uppgradera sig till en fräsch 20vt.
                          Bengtson Svets & Smide

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by pazzo
                            Robban e utbildad bilmek därav samtal från via bil är allt jag kan säga

                            De e lugnt att lämna in på P-auto. De har bästa resurserna mm.
                            Ingen aning om hur det här var menat, men utbildning säger tyvärr inget, den ger dig bara grundkunskaper att komma igång och ut på arbetsmarknaden. Det är först då du börjar lära dig något. IMHO.

                            En annan sak att beakta är närheten till verkstaden, går det snett är det skönt att inte behöva åka för långt för att åtgärda felen. Så kolla i uppsala först om det finns någon som är duktig nog. Måste det vara någon som är duktig på just Fiat? Att skruva motor är väl kanske inte så speciellt just för coupen, fortfarande bara ett gäng ventiler, kolvar och packningar? Jag har personligen aldrig klarat mig med bara ett försök när det varit lite större arbeten på bilar. Alltid något som kärvat.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #44
                              Det finns inget bra i Uppsala. Ta bilen till Punto Auto eller Via!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #45
                                ...

                                ...bilen är nu inlämnad på VIA Bilservice!
                                Kändes helt enkelt bara bättre att lämna in där.

                                BTW, var ju lite rädd att tempen skulle hoppa upp över 90c efter bara några kilometer som den gjort tidigare. Dock gjorde den inte det utan la sig på vanliga 70c ända fram till innerstan där hon kom upp i 90c. Då jag stannade bilen och lät henne gå på tomgång, väl framme utanför VIA, hörde jag även att fläktarna satte igång som vanligt. SKÖNT!
                                /Giallo Ginestra

                                Comment

                                Working...
                                X