Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forge dump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forge dump

    Hejsan! Just för tillfället har jag en billig öppen dump har alltså pluggat så jag har öppet. Men fråga äör min pyser knappt. Fungerar den forge dumpen bättre som raceitakly säljer?Hörs den mkt? är det bättre att ha kvar återcirkulerade systemet?

  • #2
    Definera bättre?
    Din bil kommer knappast att dö och vara redo för skroten för att du kör med öppen dumpventil.
    Kan ju säkerligen diskuteras om det är optimalt att släppa ut luft som passerat MAF sensorn, men med tanke på de små mängder det handlar om, och med stängt gasspjäll så tror jag det är relativt ofarligt.

    Kör på bara.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Det blir förstås en aning sämre spool-up på turbon vid varje växling ( = sämre prestanda) men vill man verkligen ha mer ljud så.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Det blir förstås en aning sämre spool-up på turbon vid varje växling ( = sämre prestanda) men vill man verkligen ha mer ljud så.
        Förklara, för det fattar jag inte? En återcirkulerande släpper ju luften till före turbon, en öppen släpper den rakt ut i luften. Turbon ska ändå suga ny luft som ska komprimeras, hur kan detta påverka spool-up?

        Panda 169

        Comment


        • #5
          luften som passerat turbon har redan hög fart framåt, skickar du runt den behöver inte turbon jobba med att accelerera upp ny luft som bara blåses ut genom dumpventilen igen, alltså lägre motstånd och turbon kan snurra lite längre under växlingarna.

          Sedan har du ju komprimerad luft som kylts och när man sedan släpper gasen försvinner ju trycket när dumpen öppnar, blir inte luften jäkligt kall då och kyler ner ICn? Perfekt för lite bättre kylning när man står på igen

          Ang. stängt spjäll när dumpen öppnar.... jag har personligen inte så svårt att köra med fullt ladd och sedan bara släppa av lite => -0.5bar i insuget och dumpen öppnar. Då är inte spjället helt stängt. Vet inte om det bara är jag som antagit att det är "bore-wash" som är problemet, men katten mår inte så bra av att få bränna av bensinen heller. Värt att fundera på kanske.

          Fast jag tror nog det är rätt försumbara effekter i det stora hela, för hobbyförare kan du nog sluta fundera på ev. prestandaförhöjningar.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jag är nog lite dum, men det där ger ingen mening i mitt huvud. Tror att temp. växlingen är ganska försumbar, eftersom mängden luft är så liten. Om man nu inte kör med jätteturbon och 2 bar i tryck kanske, om ens då.
            Men hastigheten på luften fattar jag ärligt talat inte. Hur kan luften ha högre hastighet?
            Den är inte komprimerad, eftersom den är utsläppt från trycksidan. Alltså måste den komprimeras igen, så jag förstår inte vad skillnanden skulle vara på att komprimera den gamla luften vs. ny luft?

            Självklart ger väl bilen lite soppa när det dumpas, och spjället är lite öppet. Det hade jag inte tänkt på, good point.

            Jag är själv inget fan av öppna dumpventiler och japaninspirerade dumpljud. Men var och en till sitt. Tycker bara det verkar som att när öppna dumpar kommer på tal greppar man efter halmstrån för att förklara hur dåliga och skadliga de är, när skillnanden faktisk är ganska försumbar.
            Det är ju inte F1 vi kör, utan gatbilar som på sin höjd är trimmade i relativt måttlig grad.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Jämför gärna med en dammsugare, täpp till röret och motorn går upp i varv.
              Originally posted by Jim
              Det är ju inte F1 vi kör, utan gatbilar som på sin höjd är trimmade i relativt måttlig grad.
              Tänker man så är det ingen idé att göra nåt överhuvudtaget med sin bil..
              Last edited by per; 18 January 2010, 17:45.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jim: tempväxlingen var faktiskt inte speciellt allvarligt menad. Visst måste man komprimera luften igen, men jag inbillar mig att om du nu har en fläkt (turbo) som blåser, och du kopplar ett rör från ingång till utgång så cirulerar bara luften därinne i röret, den enda energin som måste tillföras för att hålla luften cirkulerande är friktionsförluster till skillnad från om man tar luften från omgivningen och sedan bara blåser ut den igen, då måste man ju accelera upp luften också. Så turbon bromsas inte upp lika fort under växlingarna så du tjänar lite tid på att slippa sätta fart på turbinen också. Fast som sagt.... Säkert bara mätbart och för oss vanliga dödliga helt försumbart, tycker det låter lite skoj med öppen men skulle personligen inte orka med det i min bil. Tror inte den lilla skvätten extra bränsle är något större problem heller, finns säkert mycket annat som sliter mer (ex.vis chip, öppet luftfilter, sänkta fjädrar, 18" med 35-profil.....)
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Jämför gärna med en dammsugare, täpp till röret och motorn går upp i varv.

                  Tänker man så är det ingen idé att göra nåt överhuvudtaget med sin bil..
                  Det beror väl på hur man väljer att se på det. Jag tar inte mitt trimmande av varken bil eller mc så seriöst att jag känner behov av att jämföra mig med någon som gör det på "proffsnivå". Men likväl har jag ett bra avgassystem, andra kammar och ombestyckade förgasare på hojen, för mitt eget höga nöjes skull.
                  Att motivera något för att man eventuellt kan tjäna en millisekund om det är fullmåne och skottår, känns lite... Att ta det hela lite för seriöst.
                  Ursprungsfrågan gick ju på hurvida det är bättre med återcirkulerande dump, och visst är det väl det. Men skillnaden mellan återcirk. och öppen är så pass minimal att det kan vara likgiltigt. Då tycker jag inte att det är på sin plats att börja rada upp för- och nackdelar som knappt märks även om man kör proffesionellt.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jim
                    Ursprungsfrågan gick ju på hurvida det är bättre med återcirkulerande dump - Då tycker jag inte att det är på sin plats att börja rada upp för- och nackdelar

                    förlåt, kunde inte låta bli
                    Last edited by per; 20 January 2010, 14:24.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X