Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är coupen ovanlig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Är coupen ovanlig?

    klippet är varken svenskt eller nytt, men snart kan ju coupen vara
    utrotad i stora delar av världen...

    http://www.youtube.com/watch?v=IMOCfNnsO30

    (jag antar att även jag har lite "riskbeteende" )
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

  • #2
    Bilar i originalskick är ovanliga och kommer stiga i värde. Coupen har en tendens till att bli överstyrd vilket kan överraska. Är man inte beredd på det kan det resultera i en Coupe mindre.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Coupe i fint skick börjar bli ovanlig i alla fall.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Bilar i originalskick är ovanliga och kommer stiga i värde. Coupen har en tendens till att bli överstyrd vilket kan överraska. Är man inte beredd på det kan det resultera i en Coupe mindre.
        Jag har aldrig varit med om detta. Menar du att du lyckats få till bakvagnssläpp med en originalbil? Jag har mest problem med understyrning på min. Dock har jag lyckats få bort en del med hjälp av en tjockare bakre krängningshämmare.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72
          Jag har aldrig varit med om detta. Menar du att du lyckats få till bakvagnssläpp med en originalbil? Jag har mest problem med understyrning på min. Dock har jag lyckats få bort en del med hjälp av en tjockare bakre krängningshämmare.
          Hell yeah, lift-off oversteer! Släpp gasen tvärt, vänta några tiodelar så vikten flyttas framåt, och gör sedan en snabb undanmanöver. Funkar det inte så hjälp lite lite med fotbromsen. Funkar bäst i högre hastigheter. Vet personligen om två fall som lett till mycket ledsna Couper, varav en voltade och totalförstördes. Kör försiktigt, det kan gå MYCKET fort från snällt och fint till 180 grader åt fel håll.
          Last edited by Ante; 28 February 2010, 15:40.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Jag har också lyckats få bakvagnssläpp... Freddan du kör inte tillräckligt vildt
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Visst det går ju att provocera fram överstyrning. Det går ju att göra allt med bilen om man bara ger sig den på det.
              Jag har slängt in bilen i ett antal kurvor runt om på Sveriges banor men inte fått till något häftigt ställ med bakvagnen. Antagligen kör jag för mjukt och inte med för yviga rattrörelser.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Med framhjulsdrivna bilar så släpper man gasen i kurvan så kommer bakvagnen. Bakhjulsdriva fungera tvärtom, där gasar man. Detta är grundprincipen. De beskrivna olyckorna beror på enbart på för hög fart för bil/underlag och har inte så mycket med över/understyrning att göra. Dåliga stötdämare kan också påverka väggreppet mycket.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TurboB
                  De beskrivna olyckorna beror på enbart på för hög fart för bil/underlag och har inte så mycket med över/understyrning att göra.
                  Jag vill påstå att det inte stämmer. Jag har personligen varit med om ett fall där hastigheten inte var avgörande. Coupen har tendenser till kraftiga bakvagnsläpp vid lastförskjutningesreaktioner, mer eller mindre oberoende av hastigheten. Kan säkert bli värre att parera (mindre tid/plats) i högre hastigheter, men beteendet finns "alltid" där.
                  Last edited by Ante; 6 March 2010, 05:47.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    lurigt.

                    Är med på att beteendet är olika för fram/bakhjulsdrivna bilar,men.
                    har någon av er entusiaster någon uppfattning om viktfördelningen mellan fram och bakaxel på QP:n?
                    MYCKET framtung eller?
                    G.
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • #11
                      Ligger väl (original) på ca 65/35 fram/bak.
                      Fast det är som sagt inte hela sanningen.. med större krängare bak, bakåtflyttat batteri osv blir det lätt överstyrt ändå.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Ligger väl (original) på ca 65/35 fram/bak.
                        Fast det är som sagt inte hela sanningen.. med större krängare bak, bakåtflyttat batteri osv blir det lätt överstyrt ändå.
                        Någon som prövat med ett/flera vingelement bak?

                        Bredare bakdäck, ökad spårvidd bakaxel?

                        Comment


                        • #13
                          Hänger väl lite på bakvagnsupphängningen på ovan nämnda bil. Samma upphängning som Punton i stort sett om jag inte kommer ihåg fel, och visst sker denna lastväxelreaktion kännbart, även på torr asfalt.
                          Hjälper med lite styvare stag i bak, samt om bussningar o dyl. är slitna kan det vara läge att byta de. Men kan tycka att det kommer mer "plötsligt" i coupen, i punton känner man att det är på gång, och kan oftast lätt parera det hela.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Likadan i princip men mycket kraftigare på coupen.
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Freddan_BA
                              Hänger väl lite på bakvagnsupphängningen på ovan nämnda bil. Samma upphängning som Punton i stort sett om jag inte kommer ihåg fel, och visst sker denna lastväxelreaktion kännbart, även på torr asfalt.
                              Hjälper med lite styvare stag i bak, samt om bussningar o dyl. är slitna kan det vara läge att byta de. Men kan tycka att det kommer mer "plötsligt" i coupen, i punton känner man att det är på gång, och kan oftast lätt parera det hela.

                              Punto?

                              Coupen är väl baserad på tipoplattan. Dvs alfa 145,155, lancia dedra mfl.

                              Comment

                              Working...
                              X