Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellåda/frikoppling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellåda/frikoppling

    hej hej

    Jag körde sönder växellådan på min coupé 20VT i höstas och nu känndes det som att det var hög tid att ta tag i problemet.

    När jag ändån och rotar tänkte jag byta till en "starkare" koppling, har sett att vissa använder frikoppling från alfa GTA.
    min fråga är om det bara är en viss modell av alfas GTA bilar
    man kan använda kopplingen ifrån tex, Alfa 147 GTA? skiljer sig årsomdellerna ?
    och ifall kopplingen passar direkt med tryckplatta och allt ?

    råkade snubbla över en 5 växlad 20VT låda för några månader sedan och hoppades att den skulle passa..... men icke...
    så är det någon som behöver en växellåda till en 20VT årsmodell 2000, ca 7400 mil. så kan du ju skriva en rad till

    martin_skumpian@hotmail.com

    Själv söker jag en 5-växlad 20VT låda år 1998 eller tidigare. är det någon som har en sådan i sin fyndhörna till ett bra pris, får du gärna maila mig.

    mvh martin
    martin

  • #2
    Coupe 20VT årsmodell 2000 hade 6-växlad låda..?
    Ang. koppling tror jag du klarar dig minst lika bra med original koppling då den är gjord för högre vridmoment.

    / Per (med GTA-koppling)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Coupe 20VT årsmodell 2000 hade 6-växlad låda..?
      Ang. koppling tror jag du klarar dig minst lika bra med original koppling då den är gjord för högre vridmoment.

      / Per (med GTA-koppling)

      Där ser man ? vad är anledningen till att man använder GTA koppling ?

      Jag blir osäker när du säger att -00 bara finns som 6 växlad men det står det på lappen från skroten, jag har för mig att jag sett någon av de senaste årsmodellerna med 5 växlad låda på blocket med.

      men en sak är säker lådan är inte riktigt likadan som orginallådan på min bil. regelaget där man kopplar in växelwirearna är inte likadana, bulthålen till de yttre motorfärtet som sitter vid ic:n stämmer inte. lite förändringar här och där som gör att det inte riktigt passar. jag funderar faktiskt lite på att göra nått eget litet patent, men det känns lite sådär att lägga addapterplatta mellan växellådan och motorfästet....

      måste bara säga att jag blir så .... taggad av att skruva coupé sommarkänslor ! Denna bilen ska stanna i hoss mig
      martin

      Comment


      • #4
        GTA tål mer vridmoment. Köp via England så blir det billigare.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by martinheterjag
          Där ser man ? vad är anledningen till att man använder GTA koppling ?
          Tror det handlar om ett rykte som blev en sanning efter ett tag. Man antog väl att den tål mer stryk eftersom GTA har 250hk. Man glömde kanske att GTA har mindre vrid än Coupen.

          Förståsigpåarna på fccuk.org säger nu oftare att original 20VT koppling tål mer.
          Låter rimligt i mina öron då den även är mer tungtrampad (hårdare fjäder). Lamellarean är i princip identisk.
          Kör själv med GTA-koppling, får se hur länge den håller!

          Sen finns förstås värre doningar ändå, t.ex. i detta gruppköp just nu: http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...665#Post978665

          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Min GTA har hittills hållit för 421 Nm på hjulen, cirka 486 Nm på veven.

            Här finns billiga kopplingar: http://www.eurocarparts.com/ecp/p/Car-Parts

            EDIT: la till länk.
            Last edited by Freddan72; 3 March 2010, 07:29.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Denna svensken känner sig ganska förvirrad Pers tanke verkar vettig, men freddan har ganska imponerande resultat från sin GTA koppling ! får fundera på detta.
              Tackar för visat intresse
              martin

              Comment


              • #9
                Nja e ju lite inne på det satte ju in en Mitsubishi TD04HL-19T-7 förra vintern. har testat lite olika grejer men något är konstigt...
                enligt förra ägaren ska det redan sitta ett chip i bilen, men den laddar inte mer än 0,7 bar och efter lite tester med avgastempmätare och bredbandslamda verkar det som att den får rejält med bensin. normal avgastemp på 1.1 bar ganska högt upp i varvregistert, så jag skulle tro att den får mer bensin än orginal även om orginal insprutningsystemet kanske inte riktigt orkar med den nya turbon, som håller laddtrycket till varvstopp.

                misstänker att felkoden som jag har lagt upp en egen flik om har med det att göra.l
                martin
                martin

                Comment


                • #10
                  Man måste mappa systemet till nya turbon. Jag hade oxå mkt lägre tryck med ny GT28R turbo. Novitec-chippet var gjort för original set-up.
                  Bränslesystemet har stor överkapacitet, det måste bara styras rätt.
                  Kontakta FC Performance så är dina problem snart ur världen.
                  Finns en del att läsa i min projekttråd om detta förra året.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #11
                    dom skulle man kanske ta kontakt med;D det som jag tycker är konstigt är att chippet verkar ge bensin för över ett bars laddtryck men den vill laddar inte mer än 0,7 bar :S så nu är det den oseriösa pysventilen som sitter i, med koll på avgastempen.
                    martin

                    Comment


                    • #12
                      Det kan ju vara wastegaten som är öppen så att den laddar bastryck, eller nåt sånt.. Vet inte exakt hur den turbon ser ut, Freddan har säkert bättre koll på detta..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #13
                        nä tror inte det har med westgaten att göra. precis samma fenomén med den gammla turbon:O
                        martin

                        Comment


                        • #14
                          Originally posted by martinheterjag
                          Nja e ju lite inne på det satte ju in en Mitsubishi TD04HL-19T-7 förra vintern. har testat lite olika grejer men något är konstigt...
                          enligt förra ägaren ska det redan sitta ett chip i bilen, men den laddar inte mer än 0,7 bar och efter lite tester med avgastempmätare och bredbandslamda verkar det som att den får rejält med bensin. normal avgastemp på 1.1 bar ganska högt upp i varvregistert, så jag skulle tro att den får mer bensin än orginal även om orginal insprutningsystemet kanske inte riktigt orkar med den nya turbon, som håller laddtrycket till varvstopp.

                          misstänker att felkoden som jag har lagt upp en egen flik om har med det att göra.l
                          martin
                          Hehe 19T är en fin pjäs . Fler borde våga testa Mitsubishisnurran. Jag har kört med min i snart två år och den är helt underbar. Kolla in min projekttråd. Jag körde min bil på rullande landsväg och blev smått förvånad när jag såg skillnaden i spool up mellan 19T och originalturbon.

                          19T är cirka 200 rpm långsammare än originalturbon på rullen.

                          Original turbo: 0.49 bar @ 2650
                          19T: 0.5 bar @ 2850

                          Om du vill att originalkopplingen ska hålla så kör med högst 1.2 bar i laddtryck. 19T är god för 1.7 bar och testar du det så kommer ett kopplingsbyte som ett brev på posten.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #15
                            jag har fåt fram problemet med växellådan. tyvärr så verkar det som att jag fått tag i en felmärkt låda som igentligen hör till en 16VT :O men å andra sidan har jag redan fåt tag i en låda som passar väntar bara på koplingen det blev en gta kopling :P hoppas bara den kommer snart brukar det vara segt att får grejer från raceitaly ?
                            martin

                            Comment

                            Working...
                            X