Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spridare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spridare

    Bara en liten tanke:
    Är det någon som vet om spridare ifrån en volvo 850 T5 skulle kunna passa i en 20 VT ? får givet vis kolla upp det, men för mig känns det som att volvo-spridarna borde vara lite större?

    MVH martin.
    martin

  • #2
    Vilken effekt siktar du på? Original verkar klara uppåt 340hk.

    Annars är spridarna från Coupe 16VT ett populärt val för de nära 400hk, de är större (är ju 4cyl).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag satsar egentligen inte på mer än 300 hk... men jag har fåt för mig att soppan inte räcker till utan BTR då ?

      men du menar altså att anledningen till att folk använder BTR är att det är mappningen som inte stämmer för större turbo, och att det inte är bränslesystemet som sviker ?

      har en kompis som har nån grunka man kan lura motorstyrningen med och ställa om insprutnings mängden manuellt med. hade man då satt i en smula större spridare hade man kanske sluppit fresta bränslepumpar mm
      mest som ett litet expriment

      men behöver man inte äns höja bränsletrycket för att få ut tillräckligt med bensin så är det ett riktigt onödigt expriment
      martin

      Comment


      • #4
        Jag har original system och ca 330hk just nu, det enda jag bytt på bränslesidan är kabeln till pumpen (större kabel med eget relä). Resten (även laddtryck) sköts av Bosch ECU:n.. Klart enklast/säkrast lösning tycker jag! Laddtrycket är programmerat till 1.3 till knappt 5000rpm, därefter ca 1.45bar.
        Knackar det eller blir för varmt sänks laddet automatiskt.

        Min tråd är här: (det mesta har väl hänt på de senare sidorna)
        http://www.fiatklubben.nu/forum/show...&pagenumber=12
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag rekommenderar en kraftigare bränslepump. Min orkade inte med när jag passerade 300 strecket. Jag använder en Walbro 255 GSS340.
          Byt även BTR till en 3.8 bars regulator.

          Originalspridarna orkar med en hel del så de behöver inte bytas. Jag har hittills lyckats locka fram 358 hk ur min maskin med original spridarna, 1:1.2 bars regulator och Walbro 255

          Har du bytt downpipen?

          När allt är monterat så kontaktar du Leighton på www.fcperformance.co.uk så fixar han ett chip som tar hänsyn till dina ändringar.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            ett steg 3 chipp från www.fcperformance.co.uk hadde inte varit fel..
            man ska bara lyckas beställa det med min ytters knackiga engelska....:S

            freddan har du fåt någon spec ändring på ditt chipp med tanke på turbon ? jag skulle kunna tänka mig att köra ett likadant chipp som dig om jag bara fixar en bra downpipesom får iväg värmen.
            annars kan det väl inte vara skadligt att köra med ett sådant chipp även om jag inte har bytat ic med mera.. ?(än)

            något tippps om downepipe ?
            martin

            Comment


            • #7
              Om du vill vara på säkra sidan ska du nog byta IC först, för litet avgas skadar inte på samma sätt som spikningar pga för varm luft in.

              Osäker på engelska (skolkat? ) kan man alltid köra med Google's translator:

              http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#sv|en|
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Man lär sig så mycket nytt här nuförtiden vad rekumunderar ni för IC till vettigt pris ? hur är race-italys kitt ?
                Last edited by martinheterjag; 4 March 2010, 18:10.
                martin

                Comment


                • #9
                  Originally posted by martinheterjag
                  ett steg 3 chipp från www.fcperformance.co.uk hadde inte varit fel..
                  man ska bara lyckas beställa det med min ytters knackiga engelska....:S

                  freddan har du fåt någon spec ändring på ditt chipp med tanke på turbon ? jag skulle kunna tänka mig att köra ett likadant chipp som dig om jag bara fixar en bra downpipesom får iväg värmen.
                  annars kan det väl inte vara skadligt att köra med ett sådant chipp även om jag inte har bytat ic med mera.. ?(än)

                  något tippps om downepipe ?

                  Jag kör med Gtec2 och justerbar BTR. Regulatorn justerade jag in på rullande landsväg så motorn får rätt mängd soppa. Får jag råd så blir det ett FC Performance chip från Leighton. Kanske kan han locka fram några extra hästar

                  Gtec2 beställer du från fccuk.org/forum, kolla min post i "Coupe info".

                  Jag monterade ett avgassystem från Blueflame på 2.75" (från turbo och hela vägen bakåt). Jonas på Raceitaly säljer kompletta system. Tänk bara på att han har två olika varianter. Ett system med kat och ett utan.
                  Vill du inte ha Blueflame så be en avgasfirma bygga ett 3" system till dig. Priser varierar men räkna med 10 000 kr för ett komplett system.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment

                  Working...
                  X