Announcement

Collapse
No announcement yet.

16vt ryker blåvitt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 16vt ryker blåvitt

    frågade på z men det är här vi kör italienskt

    Iaf, köpte en coupe 16v turbo felet var att turbon var rasad.
    1:ans stift var igengrisat med olja med, tänkte att det var ett senare bekymmer.

    Bytte iaf turbo o provkörde idag. rök som f-n i början av gammal olja i avgaset. efter ett tag så rök den mindre, testade att dra ur bilen lite och då började det ryka igen..
    kom hem o stog på tomgång, då rök den mindre.
    sen stog bilen ca 3 tim, startade o skulle köra åt sidan o då ryker den och går på 3 cyl om man inte varvar till den.
    bilen slaggar igen 4:ans stift med olja när den står på tomgång o går givetvis på 3 cyl då.
    drar självklart en hel del olja med.
    jag tror på att någon ring sagt upp sig, men lite tips vore fint.

    har aldrig varit med om ett sånt här problem innan.

  • #2
    lyft oljestickan och kolla om det ryker ut avgaser om du varvar motorn lite. Annars har du kanske en hel del olja i IC och insugsslangar efter gamla turbon, plocka ner och skölj rent kan ju vara en ide i så fall (borde väl kläggat igen mer än en cylinder i så fall dock)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Kolla kompet med/utan en extra skvätt olja i berörd cylinder. Om det blir skillnad är det kolvringar, annars skulle jag gissa på ventiltätningar (och ev. även styrningar men det ser man väl när man lossar toppen.) Lycka till!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Re: 16vt ryker blåvitt

        Originally posted by norre

        Iaf, köpte en coupe 16v turbo felet var att turbon var rasad.
        Hur hade turbon rasat?
        Turbo é livet

        Torx måste vara djävulens påfund...

        Comment


        • #5
          Re: Re: 16vt ryker blåvitt

          Originally posted by hellfire
          Hur hade turbon rasat?
          vet faktist inte.. enl alla kvitton som följde med så var turbon renoverad för 2500 mil sen av GIK, nu hade axeln gått av... Turbon såg inte så renoverad ut, såg snarare ut som den hade gått över 10k mil.
          satt ingen bricka på turbon heller.

          ska försöka fixa en kompmätare o kolla, har en oljering/skrapring gått så lär det ju inte synas tyvärr.

          Comment


          • #6
            jag var nyss ute o gjorde kompprov.. blev inte direkt vad jag hade förväntat mig.

            1:ans cyl: 11,5
            2:ans cyl: 11,0
            3:ans cyl: 9,0
            4:ans cyl: 13,0

            Det är 4:ans cyl som slaggar igen (är väl därför det är sånt komp i den), dom andra stiften ser riktigt bra ut.
            kompet ska väl ligga runt 8,0 har jag för mig.
            motorn var inte riktigt varm när jag gjorde testet, lite ljummen sådär.

            ska riva toppen så fort det blir lite varmare ute.... men lite tips sålänge skadar ju inte.

            Comment


            • #7
              Vad blev det med en skvätt olja i trean?
              De höga värdena beror kanske troligare på en inexakt mätare?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                mätaren är splitter ny, använd 2ggr, o stämmer på dom andra bilarna jag testat.
                ska kolla vad som händer med olja i.

                brb

                Comment


                • #9
                  Hur vet du att du skall ha 8.0 i komp? Antar att du menar 8bar från komptestet (låter väldigt lågt, så jag tror inte det stämmer iofs)? Letat som en idiot efter hur man avgör vilket tryck man skall ha utifrån motorns kompförhållande och gissningsvis ventilernas öppningsvinklar utan att varken hitta info på nätet eller någon som verkar veta.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    hällde i lite olja i cyl o provade..

                    hamnade på:
                    1: 15 kg/cm2
                    2: 14,5 kg/cm2
                    3: 14 kg/cm2
                    4: 14,5 kg/cm2

                    mätte kompressionstrycket alltså..

                    hur översätter man det till kompressionsförhållande?? det skulle iaf vara 8.0:1 enl den här sidan http://www.fiatcoupehistory.com/e_daten.htm

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by norre
                      hällde i lite olja i cyl o provade..

                      hamnade på:
                      1: 15 kg/cm2
                      2: 14,5 kg/cm2
                      3: 14 kg/cm2
                      4: 14,5 kg/cm2

                      mätte kompressionstrycket alltså..

                      hur översätter man det till kompressionsförhållande?? det skulle iaf vara 8.0:1 enl den här sidan http://www.fiatcoupehistory.com/e_daten.htm

                      Gissar att du skada på ringar/kolv/cyl i nr 3 eftersom oljan tätade. Det är nog den oljan som ger upphov till ängla-röken.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tempra33
                        Gissar att du skada på ringar/kolv/cyl i nr 3 eftersom oljan tätade. Det är nog den oljan som ger upphov till ängla-röken.
                        det är ju på 4:an den tar oljan.. aja, ska riva i det till helgen om solen e framme

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by norre
                          det är ju på 4:an den tar oljan.. aja, ska riva i det till helgen om solen e framme
                          Inte enligt ditt prov med oljan. Tack för Din fråga.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tempra33
                            Inte enligt ditt prov med oljan. Tack för Din fråga.
                            he he
                            jovisst är det nåt knas med ringarna på 3:an.
                            ska iaf bli "skoj" o se vad som förrsigår i 4:ans cylinder

                            Comment


                            • #15
                              ikväll rev jag bort toppen o vad hitade jag??

                              repor i fyrans cyl

                              bara leta nytt block då.

                              Comment

                              Working...
                              X