Announcement

Collapse
No announcement yet.

ang ventiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ang ventiler

    hallå alla

    har en fråga om ventiler.
    kör 16v t och har skjutit ventiler igen( föra sommaren) så nu undrar jag vad det kan bero på? jag får en känsla av att det är boxen som är boven,kan det va så?
    motorn va helt nyrenoverad av EnEm, uppborrad för större kolvar,en annan vevaxel och större turbo.
    Men jag körde på org boxen ( lite ivrig kanske).
    därför tror jag att det är den,kan det va så el är det fler faktorer?

    tack för alla svar

  • #2
    Vad du menar egentligen är om blandningsförhållandet eller tändkurvan kan bränna ventilerna? Det tror inte jag. Speciellt inte om ECU:n (eller "boxen"?) är original. Vet inte om det hänt innan?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      tack för ett snabbt svar per!
      kan det va spridarna då? för dom har jag inte byt- läste här på forumet att 16vt klarar upp till 4 bar,så jag trodde att jag klarade mig på dom! har jag fel?

      (är helt nybörjare på motorer, därför kanske lite dumma frågor )

      Comment


      • #4
        Som jag förstått det är största boven till brända ventiler att anläggningsytorna mot toppen inte är 100%. De kyls väl mot toppen när de stänger och är det då inte ruggigt bra kontakt tappar man inte av (tillräckligt) värmen där med följd av att ventilerna blir överhettade. Stämmer det?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Tyvärr är det kanske inte det bästa att börja med kraftigt moddade bilar om man är en nybörjare på motorer. I mitt fall skulle jag sälja bilen o köpa nåt annat, men det är ju jag det.
          Hoppas fler kan komma med hjälp?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            Som jag förstått det är största boven till brända ventiler att anläggningsytorna mot toppen inte är 100%. De kyls väl mot toppen när de stänger och är det då inte ruggigt bra kontakt tappar man inte av (tillräckligt) värmen där med följd av att ventilerna blir överhettade. Stämmer det?

            om det är som du säger så är det inte mitt fel,dåligt jobb på min motor!
            tack för alla snabba svar.
            bara att börja att riva (igen) & hoppas att den blir klar tills sommaren

            Comment


            • #7
              Jag är ingen motor/trimexpert men börjar man trimma & grejja så utvecklas mera värme. Då måste grejerna fungera så du blir av med värmen.
              Ventilslipning så du får rätt anliggningsytor är en viktig detalj. Annars får du överhettning i ventilen. Får du en sotflaga som lägger sig på ventilsätet så bränns ventilen...
              Vissa bilmärken har natriumkylda ventiler. Minns jag rätt så hade Alfa det på avgasventilerna på 70-80 talet...
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Fiats turbomotorer har alltid haft natriumkylda ventiler, även sena 2.0 TC utan turbo (som Argenta t.ex.).
                Så 16VT har det definitivt.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X