Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny Fiat Coupé-ägare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny Fiat Coupé-ägare!

    Hej!

    Tänkte berätta att jag införskaffade mig en Fiat Coupé 16V Turbo för någon vecka sedan. Tyvärr har jag legat ute i skogen (lumpen) sen jag köpte bilen och har därför inte hunnit göra så mycket med den.

    Jag fick min Coupé för ett såntdär "för bra för att vara sant" pris (14 000:-) tänkte därför göra igenom en liten service på den. Det jag tänkt göra är att byta olja, oljefilter samt tändstift. Jag tänkte även köpa nya tändkablar ifall det behövs. Jag tänkte även köpa ett chip till bilen (http://www.lanciahf.eu/puce_lancia_delta_massimo.html) (jag tänkte även köpa tändstiften från samma ställe).

    Jag funderade lite på om det finns något mer jag borde byta? Luftfilter/Sportluftfilter? Den är inte besiktigad så jag behöver därför göra lite småfix på den.

    Vad bör jag använda för olja? Enligt Autodata så bör jag använda 10-40W men försäljaren sa att jag skulle hälla i tjockare olja (än vad det var i bilen) så därför funderar jag på om man ska ha 5-50W eller något?

    Tack på förhand!
    Last edited by dole; 9 May 2010, 21:13.

  • #2
    Trevligt!

    Roligt att du hittat hit!
    Det mesta av vad du frågar kan du hitta här, med sök funktionen.
    Eftersom du inte talar om vilken sorts coupé det är så är det svårt.

    Mvh//Lars
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Oj, förlåt. Det är en Fiat Coupé 16V Turbo.

      Comment


      • #4
        Välkommen hit

        Man bör helt enkelt gå efter servicemanualen (i serviceboken) i första hand, där står vid vilka miltal osv allt ska bytas eller kollas. Om du har tur finns info om när det är gjort senast.
        10W-40, 5W-40 eller 5W-50 funkar nog lika bra. Försäljaren kanske trodde att den behöver tjock olja pga att oljetrycksmätaren visar lågt, men det är bara ett känt givarfel de motorerna har. Lyser ingen oljetryckslampa är det friskt brukar man säga.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Re: Välkommen hit

          Originally posted by per
          Man bör helt enkelt gå efter servicemanualen (i serviceboken) i första hand, där står vid vilka miltal osv allt ska bytas eller kollas. Om du har tur finns info om när det är gjort senast.
          10W-40, 5W-40 eller 5W-50 funkar nog lika bra. Försäljaren kanske trodde att den behöver tjock olja pga att oljetrycksmätaren visar lågt, men det är bara ett känt givarfel de motorerna har. Lyser ingen oljetryckslampa är det friskt brukar man säga.
          Tack!

          Tyvärr finns det ingen servicemanual, det finns dock ett papper som visar att det mesta är bytt november 2006 (t.ex. kamrem). Det kom tydligen ett missljud från motorn som skulle fixas genom att man hällde i tjockare olja. Det är ju möjligt att en tidigare ägare har hällt i x-30W i den kanske. Förhoppningsvis är det inget allvarligt iaf.

          Comment


          • #6
            Välkommen till klubben!

            Står det inte vilken olja som hälldes i vid servicen?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Re: Välkommen till klubben!

              Originally posted by Freddan72
              Står det inte vilken olja som hälldes i vid servicen?
              Papprena från servicen är från 2006 så därför hoppas jag att det är bytt efter denna service gjordes. Jag tänkte köra på Mobile1 10W-40 iaf, ska jag köpa 1 eller 2 stycken 4L dunkar? Jag har fått lite olika svar på denna fråga när jag har sökt. Vissa säger att det är tillräckligt med 4L medan andra säger att det ska vara 5.2L eftersom motorn "dricker" olja.

              Jag har beställt chippet och tändstiften jag länkade till tidigare i tråden. Jag tänkte beställa bränslefilter och oljefilter dock är jag lite osäker på luftfiltret, ska man ha luftsportfilter och isf öppet eller vanligt?

              Comment


              • #8
                En bra tumregel är att fylla tills det blir rätt på stickan. Tror det är runt 5liter som gäller inkl. filter.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  En bra tumregel är att fylla tills det blir rätt på stickan. Tror det är runt 5liter som gäller inkl. filter.
                  Ok, köper 2 dunkar då så kan jag ju fylla på lite då och då Hur är det ang. luftfiltret?

                  Comment


                  • #10
                    Byt luftfilter, soppafilter och växellådsolja.

                    Vi får hoppas att missljudet inte kommer från vevlagren.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment

                    Working...
                    X