Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor kring Coupé 20 VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor kring Coupé 20 VT

    Hej allihoppa, är ny här på forumet men har följt med här ett par veckor nu och läst igenom mycket och fått svar på en hel del. Ett mycket bra forum måste jag säga.
    Dock är det så att jag går i tankarna att köpa en Fiat Coupé 20VT ifrån 1997 där kamremen är bytt för 2 år sen, dock så har jag lite frågor och funderingar kring det hela. Så skulle vara djupt tacksam för all svar jag kan få.
    Vill även påpeka att jag är väldigt ny på det här med bilar och ingen "mekkar" kille på det viset men gärna vill lära mig det under tiden också. Iallafall här kommer frågorna.

    Avgas system:

    Vilket avgas system rekomenderar ni att man bör sätta på? Har hört Blue Flame nämnas ett x antal gånger här på forumet. Men undrar även vad exakt det är jag bör vara ute efter på avgas systemet? Vad bör jag liksom kolla efter om jag vill ha ut lite mer effekt?

    Luft Filter:

    Vilket luftfilter rekomenderar ni? Har kollat runt lite och hört att "Apexi Power Intake" ska vara bra? Även hört något om ett öppet dubbelkonat luftfilter? Är det något ni känner till?

    Motor Olja:

    Har läst lite och kommit fram till att för mellan hård körning ( ej bankörning ) så borde Castrol 5w40 räcka gott och väl som motorolja? Några tankar om det?

    Chippa:

    Vilket chipp rekomenderar ni? Och i samband med chippning vad bör jag tänka på utöver att bilens motor gärna ska vara ny servad?

    Service:

    Finns det olika typer utav service? Och ska jag be efter något speciellt när jag vill ha servicen gjort nu för första gången när bilen är i min ägo? Menar då främst vad SKA liksom bytas och göras på services?

    ACn:

    Sen på den bilen jag tänkte köpa så fungerar inte ACn, alltså den kyler inte som den ska. Är det något vanligt fel? Och är det enkelt att åtgärna själv? Som att bara fylla på, eller måste den in på någon verkstad?

    Något mer ni kan rekomendera som kan ge lite mer hästkrafter och som inte kostar 10tusentals kronor?

    Och vad kan jag liksom montera själv? Luft filter utgår jag ifrån att det inte ska vara någon stor grej eller?


    Ber om ursäkt för min okunnighet men detta är min första "riktiga" bil och vill gärna göra rätt ifrån början då jag har för avsikt att ha denna bilen ett bra tag framöver.

    tackar på förhand för svar.


    // Björn

  • #2
    Re: Frågor kring Coupé 20 VT

    Hej, och välkommen till forumet!

    Avgas system:
    Beror lite på vad du har tänkt göra med bilen, men ett bluflame räcker långt och är rätt prisvärt! Eftersom det är rostfritt bör det dessutom hålla väääldigt länge.

    Luft Filter:
    Apexifiltret är ett dubbelkonat öppet luftfilter.
    Apexifiltret är bra, lite dyrt kanske men vill man ligga i topp så...

    Motor Olja:
    Castrol duger nog fint. Det viktiga är att man ser till att kontrollera nivån ofta samt byta oljan regelbundet. En "finare" olja håller ofta längre. För min egen del tycker jag det känns bra att veta att jag har en av de bästa oljorna på marknaden i min motor. Vad gäller graderingen bör du välja en olja som passar skicket och egenskaperna på din motor. Man får prova sig fram. Själv kör jag med Motul 5w40 och är mycket nöjd med den.

    Chippa:
    Gtech-chippet är beprövat och många som kör på det. Bara att plugga in och köra. Du behöver inte ens montera en turbotrycksmätare, även om det är rekommenderat.

    Service:
    Bilen har väl en servicebok? Där ser du vilka servicear som har gjorts och som ska göras. Jag tror även att det i servicemanualen finns ett serviceschema. Oavsett så vet verkstaden vad som ska göras om du har ifylld servicebok samt går till en auktoriserad verkstad. Har bilen ingen ifylld servicebok bör du nog välja en annan bil. Det behöver inte vara något fel på bilen, men om det är din första bil skulle jag absolut rekommendera en bil där all dokumentation är i ordning.

    ACn:
    Läs lite på forumet om detta. Det kan va allt ifrån billigt till väldigt dyrt! Har du tur behöver du bara fylla systemet. Med mindre tur måste du kanske byta hela kompressorn, eller någon annan vital del. Min första coupé hade också defekt A/C när jag köpte den. Jag såg till att få priset nedsatt med ca 5000:- när jag köpte bilen, det kostade drygt 3000:- att fixa med facit i hand och då gjorde jag en hel del av jobbet själv. Det var en läcka i mitt fall. Så be säljaren fixa felet eller sänka priset.

    I övrigt är det bäst att du läser på forumet för att lära dig mer om vad man kan göra med bilen samt vad man ska tänka på vid köp osv. Även fccuk.org är en bra resurs, särskilt om du vill läsa om trimning.

    Glöm inte att kolla upp försäkringskostnad för dig och bilen innan köp, det är en ganska stor utgiftspost i många fall. Det är roligt om man har råd att köra bilen också!

    Detta var mina åsikter, någon annan kanske tycker annat eller har fler förslag. Lycka till med köpet iaf!
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #3
      Avgas system :

      Ok då tror jag nog jag satsar på ett blue flame då det verkar vara många som har detta.

      Luft filter: Aha ok, men då får det nog bli ett sånt med. Skulle väl ge 14 extra hk stog det någonstans.


      Motor olja: Ok får nog också höra lite vad det e för sorts olja tidigare ägaren har haft i sin bil


      Chipp: Hur mycket extra effekt ger det Gtech-chippet då? Och sen är det så att man måste ha den röda kod nyckeln om man ska chippa? Om ägaren ej har dena nyckel är det då ingen idé?

      Service: Nja den var inte komplett ifylld, dock säger ägaren att det finns en hel massa kvitton på vad som är gjort och inte gjort så får väl antagligen gå igenom alla dom.

      Fixa ACn: Hmm, ok jag får nog be ägaren kanske kolla upp exakt vad det är som är fel, eller som du säger be honom sänka priset.



      Ja vad gäller försäkringskostnaden får jag kolla upp detta först också.

      Killen jag har snackat med säljer bilen för 49 tusen, och då ingår det även vinter däck och ett bar fräsha fälgar till bilen.

      Nu e frågan hur mycket skulle jag kunna få ner priset med tanke på att ACn inte funkar som den ska, och service boken ej är helt ifylld. ??

      Comment


      • #4
        Ang olja: det som är viktigt är att du minimum använder den mängd, viskositet och kvalitetsklass som anges i manualen.
        Vill du lyxa till det kan man använda en bättre klassning - men motorn fungerar som avsett med tillverkarens specifikation.

        "Finare" olja håller inte längre än en no-name. Mkt bullshit kring varumärken.

        Turbomotorer mår bra av frekventa oljebyten, jag byter efter 1000 mil/ 1 gång år. Vissa byter efter 500 mil, särskilt när de åker exv banmöten ibland.

        Oljefilter kan man byta varannat oljebyte om man vill spara in ngn hundralapp.

        Comment


        • #5
          Vad gäller Apexi filter och hk ökning

          I artikeln http://www.mkiv.com/techarticles/fil...t/2/index.html , testar de bl.a. Apexi filter. Där står det att Apexifiltret ska ge +14 hk.
          Det där att luftfilter ska ge +14 hk får du ta med en nypa salt. Man vet ju inte vilken bilmotor de menar (står bara att det gäller en Toyota Supra) eller vid vilket varvtal effektökningen uppnås.

          Många av dom frågorna du ställer är redan besvarade i forumet. Mitt tips är att söka
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Ah precis vad där jag kollade på just Apexi filtret :P.

            Ja jag ska ta mig en till sökare här på forumet och förhoppningsvis hitta det jag söker. Fortsatt lite ny på det här så är mycket information att ta in

            Comment


            • #7
              Börja med att läsa den här: Coupe Info
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Detta köpte jag för 1 månad sen, och från denna sida..

                http://www.camskill.co.uk/products.p...15b0s1185p3919

                E mycket nöjd...

                Comment


                • #9
                  Har tagit era svar och funderat lite, och har kollat igenom forumet grundligt och har fått svar på mer eller mindre alla mina frågor.

                  Så nu ska jag bara se till och få bilen köpt också .

                  Tack för alla svaren.


                  (moderator eller admin kan stänga tråden om det är så ni gör)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tempra33
                    Ang olja: det som är viktigt är att du minimum använder den mängd, viskositet och kvalitetsklass som anges i manualen.
                    Vill du lyxa till det kan man använda en bättre klassning - men motorn fungerar som avsett med tillverkarens specifikation.

                    "Finare" olja håller inte längre än en no-name. Mkt bullshit kring varumärken.

                    Turbomotorer mår bra av frekventa oljebyten, jag byter efter 1000 mil/ 1 gång år. Vissa byter efter 500 mil, särskilt när de åker exv banmöten ibland.

                    Oljefilter kan man byta varannat oljebyte om man vill spara in ngn hundralapp.
                    Jag tänker inte göra om den här tråden till ännu en oljediskussionstråd. Att diskutera olja är som att diskutera politik. Till trådskaparen rekommenderar jag att läsa på om motorolja och bilda dig en egen uppfattning om olika oljor håller olika länge, om du är intresserad dvs.
                    Den här är en bra start: http://hyperformancecycles.net/oil_bible.pdf

                    I övrigt önskar jag Noctamid lycka till med bilköpet!
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Angående olja.

                      Jag kör med 10w-60 olja från Misab i motorn. Har alltid kört med denna viskositetsklass vid banmöten och har aldrig haft problem med oljetrycket. Har du inte tänkt köra bana så borde en 5w-40 olja funka bra. Märket får du välja själv
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment

                      Working...
                      X