Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knackande motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knackande motor

    Hej!

    Det är så att min motor knackar och jag vill gärna åtgärda detta. Vad jag förstått så är det lättast att prova att hälla i ett mirakelmedel i oljan och hoppas på att den rengör de hydrauliska lyftarna. Medlet jag tänkte prova heter: "Wynn´s Hydraulic Valve Lifter Concentrate"

    Så min fråga är om en Coupé 16VT har hydrauliska lyftare?

    Sen undrar jag dessutom om detta kan lösa problemet med mitt högra HC-värde?

  • #2
    Ett litet missförstånd kanske, det ska vara "det dummaste" att hälla i mirakelmedel. Pröva först att byta olja (bra olja) + filter, om du redan gjort detta är det bara att låta en mekaniker lyssna på motorn och ge dig en uppskattning på jobb/pris.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      16vt har inte hydrauliska lyftare.kolla så att inte kamremmen är slapp,kan ge ventilskrammel från insugskammen i så fall.byt olja o filter som sagts innan,luftfilter o stift kan oxå va bra att kontrollera.
      DTA E48Exp sprut,BMC filter,större IC,T3/T04E snurra,3"rostfritt m racekat,Walbro 255Hp pump.

      Comment


      • #4
        Originally posted by knuda
        16vt har inte hydrauliska lyftare.kolla så att inte kamremmen är slapp,kan ge ventilskrammel från insugskammen i så fall.byt olja o filter som sagts innan,luftfilter o stift kan oxå va bra att kontrollera.
        Ok, tack för infon!

        Jag har bytt olja, oljefilter, luftfilter och stift så jag tror inte att det är där felet ligger. Möjligtvis var det riktigt länge sedan oljan byttes så att det är såpass smutsigt att jag måste byta snart igen?

        Ska kolla kamremmen också, hur spänd ska den vara? Ska man kunna flytta den fram och tillbaka eller ska den vara redigt spänd?

        Comment


        • #5
          Det blir inte knack av kamremmen fel, isf blir det knack ett väldigt kort tag sen ras..
          Hur mkt knack är det egentligen? Insprutarna kan ticka rätt ordentligt om man står ovanför motorn.
          Som sagt väldigt svårt att sia om utan att ha hört skiten.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Mät ventilspelet.

            Är du säker att det inte är vevlager? Vanligt på misskötta 16V som gått med för lite olja.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment

            Working...
            X