Announcement

Collapse
No announcement yet.

För varm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • För varm?

    Hej,

    Efter att jag fick min ac att fungera så har nästa problem dykt upp. När jag kör långsamt med mycket stillastående och köande så blir bilen alldeles för varm, mätaren kryper sakta uppåt till mellan 90 och det röda området. Vid ett tillfälleblev den så pass varm att ACn stängdes av. Kokat har den dock inte gjort. På motorväg/landsväg ligger den som vanligt mellan 75-80 och max 90 grader. Båda fläktarna går för fullt så dom är nog inte problemet i alla fall.

    Någon som har något bra tips på vad det kan vara för fel?
    Last edited by rylander; 21 July 2010, 13:32.
    Patrik Rylander
    barchetta -96
    Coupe 20VT -99

  • #2
    Kass termostat? Dålig kylare? För lite kylvatten i systemet?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      För lite vatten vore ett lagom fel Ska givet börj med att kolla det å funderar på att byta kylarlock också för säkerhetsskull. Är i södra tyskland så det vore skönt om felet inte var nått allt för stort...
      Patrik Rylander
      barchetta -96
      Coupe 20VT -99

      Comment


      • #4
        Kollade vattennivån å den var perfekt, läcker ingen kylvätska i alla fall. Har kört tio mil idag och till en början gick den fint och temperaturen höll sig mellan 80-90 grader. Sen efter att ha stannat en stund (bilen stod väl stilla ca 40 minuter eller så) så gick den uruselt. Börjar klippa när man kör med konstant varv så den hoppar fram. Sen när jag stannade igen så stack motortempen iväg en god bit över 90 utan att fläktarna gick igång. Sen gick den snabbt ner till 90 grader när jag körde iväg men fortfarande lika usel gång. Nät jag sen stannade sista gången så gick fläktarna trots att den "bara" var 90 grader! Funderar på om det är tempgivaren till ECUn som lag av eller som ger fel värde så den tror att bilen är kallare än vad den är?
        Patrik Rylander
        barchetta -96
        Coupe 20VT -99

        Comment


        • #5
          Givaren till tempmätaren och till ECU:n är två olika.. Så det du ser är tempen nån annanstans vilket kan vara ngt högre/lägre.
          Låter mest som Fredrik var inne på sliten (saltanfrätt?) kylare eller har du månne en stor fet EU-skylt som sitter lite långt ned? (framför luftintagen)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Hmm, fast det var just att det är två olika givare som fick mig att tro att det var ECU givaren. Dvs att den ger för låga värden så att fläktarna inte startas även om mätaren visar att de borde göra det. Fast det skulle ju mycket väl kunna vara kylaren också, tror aldrig den har varit bytt innan och med ovanligt hög värme utomhus (här är +35) plus en fungerande AC så kanske det blev för mycket. Fast det underliga är att bilen gick så uselt. Nått nödläge? Fast borde inte felkodslampan tändas i så fall?

            Till saken hör att jag gjorde rent EBV och MAF precis innan jag stack från Sverige också (har kollat slangarna till EBVn idag och de sitter där de ska. EBVn var inte särskilt skitig men MAFn var fullmed oljeklet, sprayade på massor med rengöring men det kanske behövs igen!?
            Patrik Rylander
            barchetta -96
            Coupe 20VT -99

            Comment


            • #7
              Idag när det har varit lite svalare ute, typ 20-25 grader, har bilen funkat perfekt. Går som den ska och tempen håller sig mellan 70-90. Mao känns kylaren helt klart som en trolig felkälla, alla andra fel borde väl resultera i för hög temp även när det är svalare ute. Får bli att plocka av den när jag kommer hem och passa på att spola hela systemet.

              Tack för alla råd och tips!
              Patrik Rylander
              barchetta -96
              Coupe 20VT -99

              Comment


              • #8
                Man brukar väl se på kylaren om den är okej eller ej I värsta fall så läcker den....och då ser du det (om det nu inte är en liten skitläcka).
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Hade precis samma problem när jag bilade ner till sydeuropa..
                  I tyskland var det skitvarmt typ 35 så alltid när det bildades bilköer i autobahn och bilen stod still så gick värmen upp som faaan höll på att bli tokig men så fort man gasade på till typ 30-40 km/h så gick det ner..

                  Vad har jag gjort åt det, absolut ingenting och det var för 5 år sen så det e nog bara värmen som gör att det blir så.
                  Har aldrig haft det problemet sen dess, alldeles för kallt här för att det ska kunna uppstå så det e inget fel på nåt skulle jag vilja påstå...

                  Comment


                  • #10
                    Är du säker på att det är ett riktigt problem och inte bara mätaren som spökar/luras? Har ett vagt minne att båda mina Couper blev rätt varma "på mätaren" vid kökörning. Om det hade planat ut så att säga och inte var inne på rött skulle jag inte oroa mig i onödan.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #11
                      ja det ligger nåt i det du säger Ante, motorn är ju per definition inte för varm så länge mätaren inte står på rött.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Kan ju mycket väl vara ett icke-problem och de senaste dagarna när det varit lite svalare så har den hållit temperaturen fint!

                        Däremot tycker jag den är lite svajig på konstant varv men det beror nog på den oljiga MAF:n. Ska rengöra den så fort jag får tag på nått vettig medel.
                        Patrik Rylander
                        barchetta -96
                        Coupe 20VT -99

                        Comment


                        • #13
                          Annars är en rätt vanlig grej att kontakterna till fläktarna smälter av värmen då de sitter nära grenrör o motor. Mina fläktar har ja då aldrig hört gå igång hmmz...dock så gick ju han den där nya snubbens svarta nylackade cuppe's fläktar igång på en fika vid röda sten......
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            går fläktarna är det iaf kontakt. Oljig LMM skulle kunna bidra till högre motortemp eftersom soppan stryps en aning.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              En bra grej att göra emellanåt som man inte brukar tänka på är att spola ur kylsystemet. Det finns ofta mycket skit i värmepaket och slangar.
                              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                              Comment

                              Working...
                              X