Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20V Turbo Insprutningslampa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nej det ska den inte. Låt motorn gå ett tag och se om fläkten slutar gå. Jag hade bytt lambdan. Hur är dina avgasvärden?

    Har du läst av felkoder efter att du bytt grejerna?

    P.S Grattis på födelsedagen
    Last edited by Freddan72; 16 September 2010, 09:22.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #47
      Originally posted by Kimmen
      Har nu bytt LMM, ECU temp givare och Atm. tryck sensor.. Fortfarande samma problem... Man startar, lampan lyser och fläkten går igång efter några sekunder....

      Ska fläkten gå igång när insprutningslampan tänds?
      Har haft ett liknande fel det sista även om lampan enbart har gått igång 4 gånger under hela säsongen. Fläkten går in när bilen nästan är nystartad eller betydligt tidigare än normalt. I övrigt går den bra dock...

      Läste här att även termostaten kan trigga tempsensorn:

      http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...845#Post330845

      En möjlighet är att termostaten med andra ord. Hur är det med arbetstemperatur, vilket tempspann ligger du i? Hur snabbt blir bilen varm osv?

      Hur har det gått med dina andra problem? Att bilen går fett osv? Då är det kanske lambdan som är problemet. Står också att ovan problem, om långvariga, kan ge lambdaproblem...

      PS. Behöll du din gamla tempsensor? Isof, finns det en möjlighet att du vill släppa den för en symbolisk summa? Funderar på att prova på min bil för att se vad som händer, kan vara intressant både för dig och mig...
      Last edited by rask; 16 September 2010, 09:50.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #48
        Originally posted by Noctamid
        Ja då har jag skrivit upp det på min lista utav "möjliga fel" till verkstaden när jag lämnar in den sen den 6 september hehe :P.

        bra med massa olika saker "det kan vara" så man vet och har backup hehe

        säg till om det löste sig kimmen
        Hur har det gått för dig?
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #49
          Originally posted by rask
          Hur har det gått för dig?
          Den är faktiskt fortarande på verkstaden, jag lyckaded bränna 2 jordkablar men dom e bytta, nytt luftfilter samt ny dump sitter på.

          Dock kvarstår laddningstryck felet. Ska dock ringa dom idag om hur det har gått och om dom hittat nått. Bärjar misstänka Tryckrör, wastegate eller nått. För det verkar ju vara helt konstigt. Men uppdatering följer idag.

          PS: Ny luftmassemätare skulle jag får betala 6000-9000 spänn för så den har jag inte bytt, behövdes tydligen inte enligt dom heller då dom snarare tror att det har med min fina " parkerings smäll att göra " ( för dom som inte vet skulle jag backa bilen en av dom första dagarna jag hade bilen och lyckades med avgasröret smälla i en trotoarkant och då hakade hela avgassystemet loss sig ifrån gummiklossarna, satte dock bara tillbaka det själv och sen funkade bilen igen förutom laddtrycket. Skador på avgasssystem förekom dock ej.)

          Comment


          • #50
            Tackar

            Om det skulle vara lambdan borde väl bilen iaf gå bra när motorn är kall? Den går dåligt oavsett temperatur.. Har inte haft igång bilen alltför länge på ett tag eftersom jag har den inne i ett garage.. Det rycker och luktar fruktansvärt.. = Den går alldeles för fett.

            Stannar man efter att ha haft igång bilen en stund, så är stiften väldigt blöta och oftast startar inte bilen på nytt innan man blåst av stiften....

            Lampan har under ett år blinkat till några få gånger.. tills nu när den lyser konstant.. + att den går illa..

            Termostaten skulle vara att kolla...
            När jag hade in bilen till verkstaden för att kolla felkoder, visade förresten tempgivarna på -33 grader..??

            Har inte kollat felkoder sedan dess.
            Men har beställt efter en Widget kabel, så att jag kan kolla här hemma.

            Comment


            • #51
              Låter som en tempgivare ja.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #52
                Termpgivaren till ECU:N är ju bytt...

                Comment


                • #53
                  Lambdan bryr sig inte om temperatur. Är den kass så skickar den helt fel signaler till ECU som ökar/minskar bränslet.

                  Har du kollat avgaserna? HC, CO mm.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Kimmen
                    Tackar

                    Om det skulle vara lambdan borde väl bilen iaf gå bra när motorn är kall? Den går dåligt oavsett temperatur.. Har inte haft igång bilen alltför länge på ett tag eftersom jag har den inne i ett garage.. Det rycker och luktar fruktansvärt.. = Den går alldeles för fett.

                    Stannar man efter att ha haft igång bilen en stund, så är stiften väldigt blöta och oftast startar inte bilen på nytt innan man blåst av stiften....

                    Lampan har under ett år blinkat till några få gånger.. tills nu när den lyser konstant.. + att den går illa..

                    Termostaten skulle vara att kolla...
                    När jag hade in bilen till verkstaden för att kolla felkoder, visade förresten tempgivarna på -33 grader..??

                    Har inte kollat felkoder sedan dess.
                    Men har beställt efter en Widget kabel, så att jag kan kolla här hemma.
                    Om du läs ovan länk kan det helt klart kan det vara så att pga att du har haft tempproblem under en längre tid (termostat/sensor), kan andra saker ha slagits ut, typ lambdasensor eller dylig. Kan för lite om ev. lamba-problem för att kunna säga om det är det som krånglar dock... Ta en koll på FCCUK, där hittar du säkert något liknande ang lambda etc...

                    Vad du någon aning om vad tempgivaren visar när bilen är kall, varm osv? Jämför med det som stod i länken. Du kan även känna på kylarslangen ut från termostaten, även den info:n finns där...

                    Skulle även kunna vara spridare iom gångkulturen. Men varken lambda eller spridare tror jag inte förklarar fläkten...
                    Last edited by rask; 16 September 2010, 13:34.
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #55
                      Okej!

                      Nej har inte kollat. Det luktar väldigt mycket bensin. Så för fett går den. Ryker också svart om man trycker på gasen.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Noctamid
                        Den är faktiskt fortarande på verkstaden, jag lyckaded bränna 2 jordkablar men dom e bytta, nytt luftfilter samt ny dump sitter på.

                        Dock kvarstår laddningstryck felet. Ska dock ringa dom idag om hur det har gått och om dom hittat nått. Bärjar misstänka Tryckrör, wastegate eller nått. För det verkar ju vara helt konstigt. Men uppdatering följer idag.

                        PS: Ny luftmassemätare skulle jag får betala 6000-9000 spänn för så den har jag inte bytt, behövdes tydligen inte enligt dom heller då dom snarare tror att det har med min fina " parkerings smäll att göra " ( för dom som inte vet skulle jag backa bilen en av dom första dagarna jag hade bilen och lyckades med avgasröret smälla i en trotoarkant och då hakade hela avgassystemet loss sig ifrån gummiklossarna, satte dock bara tillbaka det själv och sen funkade bilen igen förutom laddtrycket. Skador på avgasssystem förekom dock ej.)
                        Sitter inte lambda:n på avgasröret? Kan inte den ha fått sig en smäll/gått sönder när avgaset rasade ner?
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Kimmen
                          Okej!

                          Nej har inte kollat. Det luktar väldigt mycket bensin. Så för fett går den. Ryker också svart om man trycker på gasen.
                          Kolla in den här tråden:

                          http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...=989373&page=1

                          Kanske kan ge något?
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by rask
                            Sitter inte lambda:n på avgasröret? Kan inte den ha fått sig en smäll/gått sönder när avgaset rasade ner?
                            Den sitter precis efter turbon så det vore otroligt om inte hela downpipen spruckit/lossnat, men det verkar den inte ha gjort.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by per
                              Den sitter precis efter turbon så det vore otroligt om inte hela downpipen spruckit/lossnat, men det verkar den inte ha gjort.
                              Du har nog rätt. Tänkte att det kanske slog emot i samband med när avgaset slog i. Men det kanske inte är något flex i den delen där lambdan sitter?
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment


                              • #60
                                OK fick idag svar på vad det var enligt Via bil, dom säger wastegaten är felinställt, lite konstigt men enligt dom så hade dom satt på någon sorts svetstång och strypt något där och bytt ut den gröna fjädern i Forge dumpen till en annan och då skulle den tydligen ha gått bra.

                                Sen så sa dom att jag dock borde gå till en Turbo specialist och be dom ställa in wastegaten.

                                Så jag får väl åka till PBZ i uppsala och fråga vad dom kan göra, och i samband med att dom ställer in Wastegaten även be dom sätta dit den gröna fjädern då det är den dom ska sitta på Forge dumpen enligt alla här ju :P.

                                Så aaa, uppdatering följer när det väl är gjort

                                Comment

                                Working...
                                X