Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varma varma bromsskivor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varma varma bromsskivor

    Hej har en fråga som jag hoppas någon rutinerad coupeägare kan svara på.

    Jag har haft bilen stående i garage då jag var it på en lång vistelse i italien på cirka 7 veckor. Bilen har stått utan handbromsen i men det verkar som om bromsarna fram framförallt blir för varma och jag kan tycka mig höra ett litet litet resonansljud från vänster fram.

    Min fråga är vad göra ?

    Ska man ta in till en meck och be dom "lossa" ???. Har redan smörjt lite men som sagt famlar lite i mörkret.

    Bromsarna,skivorna och annat ska annars vara i mycket bra skick. Dessutom kör jag väldigt väldigt lite... kanske för lite för att min älskling ska må bra...

    Italia

  • #2
    Varma skivor

    Inget konstigt alls, eftersom den stått stilla ett tag.
    Bromsbelägg och ok som kärvar.
    Eftersom du hör ett "ljud" så ligger beläggen an mot skivan.
    Du kanske parkerade bilen nytvättad, eller att den var körd i regn innan du ställde den.

    Plocka isär och kolla så att klossarna inte kärvar, gå vidare med koll på att kolvarna i oket inte kärvar.
    Detta fel hade säkert uppstått ändå, men nu påskyndades det, p.ga. att bilen blev oanvänd, några veckor/månader.
    //R//

    Comment


    • #3
      Hur har du smörjt?
      5-56 lite allmänt över ok/skiva :-)

      Kör bilen som en biltjuv så lossnar det ibland.

      Comment


      • #4
        Hej, vad menar du med "för varma"? Alltså att de glöder vid normal körning? Då hade jag oxå reagerat, annars icke.
        Missljudet kan vara ett hjullager, blir lätt så om bilen står länge. Speciellt nära järnväg el. dyl så att marken rör sig lite.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hej tack för svar ! Alltså dels känns det precis som ni nämner att det tar emot lite och detta medför att skivan blir för varm enligt mig även efter lugn körning. Tar man med fingret på så är det riktigt varmt och man känner att det kommer för mycket värme bromsarna. Frågan är vad gör jag för att fixa detta ? Skulle faktiskt lämna in bilen idag eller imorgon och ville ha lite mer kött på benen innan man ber dom fixa det. Släpper det av sig självt eller måste man ta isär ?

          Comment


          • #6
            Originally posted by italia
            Hej tack för svar ! Alltså dels känns det precis som ni nämner att det tar emot lite och detta medför att skivan blir för varm enligt mig även efter lugn körning. Tar man med fingret på så är det riktigt varmt och man känner att det kommer för mycket värme bromsarna. Frågan är vad gör jag för att fixa detta ? Skulle faktiskt lämna in bilen idag eller imorgon och ville ha lite mer kött på benen innan man ber dom fixa det. Släpper det av sig självt eller måste man ta isär ?
            Kan du ta med fingret på oket så är det inte särskilt varmt.
            Sluta kör som Hilda 85.

            Comment


            • #7
              Ha ha ha ja du kanske har rätt ! Jag måste börja sluta putsa och börja gasa!

              Comment

              Working...
              X