Announcement

Collapse
No announcement yet.

En prestandafråga jag funderat på länge...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En prestandafråga jag funderat på länge...

    Hej jag undrar om de mest rutinerade Coupeförarna kan ge sin syn på denna fundering kring prestandan i en 20vt.

    Jag har då en Coupe 20v Turbo och har läst spaltmeter på detta forum gällande hur en coupe skall uppföra sig original, trimmad genom diverse ingrepp osv.

    Nu till min fråga; Min bil är helt original är toppservad, få mil och väldigt ompysslad i allmänhet och trots det liknar inte karaktären den "typiska" som beskrivs på detta forum.

    Enligt många "förståsigpåare"skall turbon gå in mellan 2500-3000 varv och "kicka" och detta är absolut inte fallet med min bil.

    Min bil börjar självklart att röra på sig mellan dessa varvtal men kraftutvecklingen är absolut ingen kick utan farten ökar progressivt för att sedan öka på ordentligt vid 4000 rpm och sedan trycker det på ordentligt även fast man kommer rätt högt upp i varvtalsregistret.

    Hur stämmer detta överens med de egenskaper en turbobil av oldschooltyp borde ha ? Detta liknar mer en Bmw 6:a... Ok jag kanske överdriver en aning med det påståendet men detta har jag funderat på så länge att jag måste få lite feedback innan jag börjar titta på om jag skall ge mig på några ingrepp.

    Missförstå mig inte bilen är snabb men karaktären är ovan beskrivna. Ville egentligen ha lite ordentlig turbokick : )

  • #2
    Kan inte svar för 20v ägarna. Ska du ha ordentlig *turbokick*, det är vad jag kallar ketchup effekt.

    Jag gillar faktiskt lite ketchup effekt, folk som säger att dom inte gör det har aldrig haft en bil med riktigt med pulver.
    Och allt snack om att åka bana och ditten och datten sen ser man inte dom på en en konbanekörning.
    När jag pratar om pulver så är det 400hk och uppåt. Gärna 550hk+

    Folk har även missuppfattat det hela med att när dom tror att motorn är slö innan det ordentliga laddtrycket kommer, vilket är fel, eller ja, åtminstånde felbyggt.

    Ofta har en bil med 550hk och lite ketchup MYCKET MER! effekt över hela registret. om den är Rätt byggd dvs.
    Det känns inte så iom att skillnaden blir så drastisk.

    MER KETCHUP ÅT FOLKET =)
    Dessutom skonar det motorn från höga cylindertryck på lågregistret
    Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

    Comment


    • #3
      Känner igen det där du skriver om att den bara fortsätter och drar även i höga hastigheter eller rpm =)

      En bra stabil bil har ju ett stabilt men kraftfullt acc. Körde en GAllardo här i somras...ingen direkt nackpressare men mätarna rörde då på sig ^^
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Du beskriver den precis som hur min gick som original (och även nu). Jag vet inte vad du har läst..

        Coupe 20VT var en mkt modern turbobil och hade i princip ingen klassisk "turbokick".
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by cerveza

          Jag gillar faktiskt lite ketchup effekt, folk som säger att dom inte gör det har aldrig haft en bil med riktigt med pulver.
          Och allt snack om att åka bana och ditten och datten sen ser man inte dom på en en konbanekörning.
          Konbanekörning har inget med bankörning att göra och kan inte jämföras. Personligen tycker jag att konbanekörning bara är accelererat bilslitage och en övning i att bli snabb på att parkera.

          /Mats Strandberg

          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
          Alfa Romeo 75 Turbo -87
          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

          Comment


          • #6
            Jag har samma bil som du ochippad och den går precis så som du beskriver.
            Men visst känner man att turbon "går in" vid runt 2500 om man ger ett lugnt konstant gaspådrag på 2:an. Du får nöja dig med det :P

            Comment


            • #7
              En läckande wastegate kan ge det som du beskriver italia. Men å andra sidan så säger du att du har bra tryck vid 4000 rpm och det är även här som femman ger sitt bästa. Vill du ha mer effekt så finns trimchip för en billig peng.

              Har du laddtrycksmätare?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Hej igen och tack för svar !

                En följd fråga om man skaffar ett Gtec1 chip från England vilken typ av karaktär ger det ? Vore intressant att veta.

                Om man nu skaffar detta vem kan installera det åt mig i sthlms trakten då jag inte hur lätt det än är tänker ge mig på det själv.

                Går det bra att köra det i en helt originalbil eller skall man köpa till något annat komplement. Kallare stift ? något mer ? Ska jag köra på originalluftfilter eller skaffa ett sportluftfilter ?

                Jag vill eventuellt "mjuktrimma" upp bilen till cirka 250 hk men vill köra beprövade grejer som många har erfarenhet av.

                Min tanke är att börjar man peta på det ena så blir det en hel kedja av uppdateringar som jag är osäker om jag vill ge mig in på...

                Italia

                Comment


                • #9
                  Info om detta finns i Coupe Info.
                  Du kommer få mer hästspark av högre laddtryck på en i övrigt original bil. Om det nu är det man vill ha!
                  Innan du gör detta rekommenderas storservice, byten av alla filter (inkl soppafilter) och gärna andra stift som NGK BKUR7ET. Laddtrycksmätare så att du kan se vad som händer. Sen är det nog lugnt! Håll dig bara borta från K&N och andra luftfilter med olja, original filter funkar t.ex. väldigt bra. Ett extra hål (eller större) i filterboxen ger lite mer puff på högre varv.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X