Announcement

Collapse
No announcement yet.

spacerplattor / bult med lös kona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spacerplattor / bult med lös kona

    Har äntligen hittat ett par fälgar till coupén ja tänkte slå till på. De har dock 4x100 bultmönstret så frågan är ska ja köra bult med lös kona eller köpa spacerplattor som ändrar bultmönstret? Spelar det någon roll?

  • #2
    Re: spacerplattor / bult med lös kona

    Originally posted by Ankan
    Har äntligen hittat ett par fälgar till coupén ja tänkte slå till på. De har dock 4x100 bultmönstret så frågan är ska ja köra bult med lös kona eller köpa spacerplattor som ändrar bultmönstret? Spelar det någon roll?
    Har att göra med fälgens ET (offset) huruvida du behöver/bör använda spacerplattor. Dessutom kan de stora bromsarna ställa till det. Men är ET rätt och det finns frigång till bromsarna så räcker det med flytande kona...
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Re: Re: spacerplattor / bult med lös kona

      Originally posted by rask
      Har att göra med fälgens ET (offset) huruvida du behöver/bör använda spacerplattor. Dessutom kan de stora bromsarna ställa till det. Men är ET rätt och det finns frigång till bromsarna så räcker det med flytande kona...
      thank you!
      Fälgarna har ET 40 org är 45 inte sant?
      Då kanske ja måste ha plattorna

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: spacerplattor / bult med lös kona

        Originally posted by Ankan
        thank you!
        Fälgarna har ET 40 org är 45 inte sant?
        Då kanske ja måste ha plattorna
        Osäker, har inte byt fälgar själv men säkert någon som är mer insatt i problematiken kan de ett svar?
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Tror att det kan vara ET43mm original.. Det säkraste är nog hursomhelst att köra bultar med flytande kona - ju färre bultar/muttrar desto säkrare!
          Testa med fälgarna fram för att se hur mkt spacers du behöver. Jag behövde 8mm för mina Liquidmetal 18". Det resulterade i ett totalt ET på 37mm - en aningens bredare spårvidd.
          Last edited by per; 18 September 2010, 14:53.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            skäkert o säkert, de e lika säkert om man håller sig till känd tillverkare typ Manton Racing. Hade det inte varit säkert så hade inte racing bilarna haft de.
            Det är minst bökigast men hittar du skruvar med rätt längd så du inte får för få varv i gängan så är de det lättaste/billigaste sättet.
            Men som många säger så är det ET och hur långt ut det hamnar som spelar roll oxå.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Tror att det kan vara ET43mm original.. Det säkraste är nog hursomhelst att köra bultar med flytande kona - ju färre bultar/muttrar desto säkrare!
              Testa med fälgarna fram för att se hur mkt spacers du behöver. Jag behövde 8mm för mina Liquidmetal 18". Det resulterade i ett totalt ET på 37mm - en aningens bredare spårvidd.
              Okej jag har läst 40 och 45 men ja vet inte.

              Okej ja det blir att prova sådana bultar till att börja med. Vad hade dina fälgar för ET? Hoppas jag slipper använda spacers Har du märkt någon skillnad på köregenskaperna efter ändrad ET?

              Tack för svaren!

              Comment


              • #8
                Såg din fråga:

                Bara så du vet...jag har 2 bolt-on från manton racing liggande.

                http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ankan
                  Okej jag har läst 40 och 45 men ja vet inte.

                  Okej ja det blir att prova sådana bultar till att börja med. Vad hade dina fälgar för ET? Hoppas jag slipper använda spacers Har du märkt någon skillnad på köregenskaperna efter ändrad ET?

                  Tack för svaren!
                  Ursäkta sent svar, mina fälgar var ET45 tror jag, så med 8mm spacers blev det ET37. Då går ekrarna fritt från oket med ett par mm. Det hänger på bromsoken mao! Pröva dig fram.
                  Ett par mm ändrad spårvidd ger ingen märkbar skillnad i egenskaper, men 35-profil på däcken ger direkt styrkänsla!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X