Hej!
Jag har problem med HC:n på min Coupé 16VT. Har ringt till Z-Motor i Vännersborg och Auto Alfa(?) i Göteborg. Det är fullt på båda ställena, jag fick dock lite tips på vad det kan vara.
Till att börja med så kan jag berätta vad jag har gjort med bilen (som kan påverka HC-värdet) under de senaste 3 månaderna:
Bytt olja (Castrol 5W-40)
Chippat med Dink's steg 1 chip
Bytt tändstift (NGK B8EGV)
Bytt oljefilter
Bytt bränslefilter
Bytt till öppet luftfilter (Biltema)
Gjort kompressionstest ("8", "6,6", "6,7", "9")
Det som försäljaren sa var nybytt:
Katalysator
Lamndasond
Jag har fortfarande kvar det gamla luftfiltret och tändstiften, vilka är väldigt fräscha.
Efter kompressionstestet så antog jag att det var där felet låg, vilket jag berättade till både Z-Motor och Auto Alfa. Z-Motor sa att det var troligt att jag hade en bränd ventil medan Auto Alfa inte trodde att det var något fel med kompressionen (bilen går väldigt piggt och dessa mätningar stämde sällan). Auto Alfa trodde det berodde på lamndasonden alternativt läckage i turbon (även fall det är bra tryck i turbon).
När HC-värdet testas så är det först ganska högt (200) och sen gasar man till och den går ner till typ 20 för att sedan sakta med säkert gå upp i ca. 250 (tar nog 3-5min och går snabbare ju högre värdet är).
Jag tänkte kolla över lamndasoden för att se om den ser fräsch ut, annars kanske det räcker med att byta den. Visserligen behöver jag byta kammrem snart och då kanske det är lika bra att lämna in den så man får bytt ventile(n/rna) + kammrem.
Så min fråga är vad ni tror kan vara problemet?
Jag har problem med HC:n på min Coupé 16VT. Har ringt till Z-Motor i Vännersborg och Auto Alfa(?) i Göteborg. Det är fullt på båda ställena, jag fick dock lite tips på vad det kan vara.
Till att börja med så kan jag berätta vad jag har gjort med bilen (som kan påverka HC-värdet) under de senaste 3 månaderna:
Bytt olja (Castrol 5W-40)
Chippat med Dink's steg 1 chip
Bytt tändstift (NGK B8EGV)
Bytt oljefilter
Bytt bränslefilter
Bytt till öppet luftfilter (Biltema)
Gjort kompressionstest ("8", "6,6", "6,7", "9")
Det som försäljaren sa var nybytt:
Katalysator
Lamndasond
Jag har fortfarande kvar det gamla luftfiltret och tändstiften, vilka är väldigt fräscha.
Efter kompressionstestet så antog jag att det var där felet låg, vilket jag berättade till både Z-Motor och Auto Alfa. Z-Motor sa att det var troligt att jag hade en bränd ventil medan Auto Alfa inte trodde att det var något fel med kompressionen (bilen går väldigt piggt och dessa mätningar stämde sällan). Auto Alfa trodde det berodde på lamndasonden alternativt läckage i turbon (även fall det är bra tryck i turbon).
När HC-värdet testas så är det först ganska högt (200) och sen gasar man till och den går ner till typ 20 för att sedan sakta med säkert gå upp i ca. 250 (tar nog 3-5min och går snabbare ju högre värdet är).
Jag tänkte kolla över lamndasoden för att se om den ser fräsch ut, annars kanske det räcker med att byta den. Visserligen behöver jag byta kammrem snart och då kanske det är lika bra att lämna in den så man får bytt ventile(n/rna) + kammrem.
Så min fråga är vad ni tror kan vara problemet?
Comment