Announcement

Collapse
No announcement yet.

En lös kabel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En lös kabel!

    Hittade en gömd kabel i motorutrymmet idag som inte var inkopplad. Vad är den här kabeln till för och varför kan den vara urkopplad? Den utgår från en multikontakt som befinner sig bakom motorblocket lite till höger i motorutrymmet ..
    Bild 1 visar multikontakten
    Bild 2 pekar på sladden där den kommer ut ur multikontakten
    Bild 3 kabelskon på sladden
    Attached Files

  • #2
    sladden
    Attached Files

    Comment


    • #3
      kabelskon
      Attached Files

      Comment


      • #4
        För mig sett, är detta en kabel och förgrening till motorvärmaren.
        Du kan titta om det står Calix eller Defa på den.
        Att det sen är en lös kabel bredvid, med rund kabelsko, det är en jordkabel, som när man fäster anslutningskabeln till motorvärmaren i tex stötfångaren, som är av plast, så måste den jordas.
        Men du måste ha fler kablar än dessa. Sitter det inte, eller har suttit något uttag i spoiler, eller stötfångaren fram.
        Att det är en förgrening, det beror på att om man vill ha kupé-
        uttag, så ansluter man där. Och det måste det ju varit, eftersom den sitter där.
        //R//

        Comment


        • #5

          Exakt, Defa motorvärmare och grenkontakten är troligtvis för vidare kabel till kupevärmare. Grattis till den!

          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Rolando
            För mig sett, är detta en kabel och förgrening till motorvärmaren.
            Du kan titta om det står Calix eller Defa på den.
            Att det sen är en lös kabel bredvid, med rund kabelsko, det är en jordkabel, som när man fäster anslutningskabeln till motorvärmaren i tex stötfångaren, som är av plast, så måste den jordas.
            Men du måste ha fler kablar än dessa. Sitter det inte, eller har suttit något uttag i spoiler, eller stötfångaren fram.
            Att det är en förgrening, det beror på att om man vill ha kupé-
            uttag, så ansluter man där. Och det måste det ju varit, eftersom den sitter där.
            Tack ! nu känner ja mig lite lugnare. Min bil har en Calix anslutning men kunde inte se att det stod någon text på den här kontakten. Konstigt att denna jordkabel är urkopplad. Motorvärmaren har jag ingen användning av men klart att den ska fungera.

            Comment


            • #7
              Originally posted by per

              Exakt, Defa motorvärmare och grenkontakten är troligtvis för vidare kabel till kupevärmare. Grattis till den!
              haha detta kan alltså inte vara en anslutning till batteriet för att motorvärmaren ska fungera?
              Känns bra för övrigt att man har motorvärmare på sommarbilen men inte på vinterbilen

              Comment


              • #8
                "haha detta kan alltså inte vara en anslutning till batteriet för att motorvärmaren ska fungera?

                nej det är det inte
                //R//

                Comment


                • #9
                  Att jordkabeln är lös skulle kunna bero på att fronten varit loss pga av reparation/lackering.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Att jordkabeln är lös skulle kunna bero på att fronten varit loss pga av reparation/lackering.
                    Ja så är också fallet med min bil. Klantar som inte monterar tillbaka ordentligt...

                    Comment

                    Working...
                    X