Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte fra 1,8 til 20V Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte fra 1,8 til 20V Turbo

    Hej!
    Jag byter motor i min Coupe, fra en 1,8 16v til en 2,0 L 20v Turbo! Trenger litt nogre delar som; ECU ( motorstyrning ) och diverse.
    Nogre som har disse deler, eller helst en bil uten motor ?



    Tacksam for svar

    Olav
    Å vinne er alt,
    tape er entet alternativ

  • #2
    Oj! Det låter som en extremt jobbig affär. Växellåda, hjulupphängningar fram, bromsar, bränslesystem.. Varför inte gå den billigare vägen och köpa en Coupe 20vt?

    Annars finns många delar på bildelsbasen.se
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Oj! Det låter som en extremt jobbig affär. Växellåda, hjulupphängningar fram, bromsar, bränslesystem.. Varför inte gå den billigare vägen och köpa en Coupe 20vt?

      Annars finns många delar på bildelsbasen.se
      Inte säkert att det blir billigare om han bor i Norge. Avgiftssystemet där är lite liknande Danmarks om jag inte minns fel, dvs. bilar är DYRA. Folk bosatta i Sverige vet inte alltid hur bra de har det.

      Men annars jo, det är ett stort arbete med tanke på allt som skiljer. 20VT har väl bredare spårvidd, är det pga. hjulupphängningen eller är subframen annorlunda?

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Det stmr, jag bor i Norge och her er bil dyrt.
        Jag har plockat ut båda motorene m våksellåda, och det serfaktisk bettre ut ann vad jag hadde fryktat.

        År det olikhetar på brånsel systemet? Jag, har hele systemer til 20V ochså, men ser likt ut på båda två???
        Er pumpan annerledes?

        Letar etter nogen som har en "skrotat" coupe, som jag kan plocka delar av.

        Jag manglar ihvertfall CPU'n, och avgassystemet, men handlar nok nytt bluflame. saknar ochså varvraknar? og rest. innstumentar.
        Å vinne er alt,
        tape er entet alternativ

        Comment


        • #5
          En fuling som kanske funkar

          Är det inte smidigast att köpa en 20vt i Tyskland och köra hem den till Norge. Sen flyttar du chassi nr mm från 1.8 16v till den importerade 20vt. Det borde gå om man gör det snyggt.

          Sen är ju frågan hur petig den norska bilprovningen är

          Är det dyrt att omregistrera bilar i Norge?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Hej, kolla med Peter på forumet, han har mycket delar, vet inte om han har det du behöver men värt att kolla:

            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=12080
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #7
              Jo bränslesystemen är olika, till 310Nm behövs MKT mer bensin!
              Pumpen är garanterat annan, osäker på resten.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Vi saknar en projekttråd?!
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment

                Working...
                X