Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värdering av min coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Värdering av min coupe

    Hej,

    Skulle behöva lite hjälp att värdera min coupe. Jag skulle vilja att den som svarar här är ärlig även om det rör sig om skampris men motivera gärna.

    Jag är åter i säljtankarna men mina vänner avråder mig att sälja utan låta bilen stå avställd åtminstone en sommar i hopp att jag får lusten tillbaka.

    En del av er har sett min bil annars finns bilder samt projekttråd i min signatur.

    Lite kort info om bilen:

    Motor: 20vt
    Årsmodell: 1999
    Mätarställning: strax under 10000 mil
    Import:JA, i februari 2002.
    Ägare: 5 varav 3 bilförsäljare
    Vinterkörd: NEJ, helt rostfri. Sen jag köpt den har den förvarats i varmgarage året om.

    Jag har ägt och servat bilen sen mars 2006. Alla kvitton finns sparade och allt är dokumenterat, summan ligger på över 65 000kr.

    Det är inga fel på bilen och det som måste göras vid påställning är byte av kamrem och v-bandsklämman som jag har i handsfacket. En besiktning på det så är den körklar.

    Vad tycker ni att den är värd som den står, dvs utan att jag kostar på kamremsbyte? Vad är den värd om jag byter kamrem och besiktar den?

    Last edited by 84jr0; 27 January 2011, 23:23.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Har du plats, och inte behöver pengarna, behåll bilen. Pengarna du ev får räcker inte långt om du skall köpa något annat för samma summa, men det kanske inte var det som var tanken?

    Annars är det enkla sättet att värdera bilen att sätta ut den på blocket och se om den blir såld
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Misstolkar jag detta......

      Har du verkligen lagt 65 000 kr på service, reparationer och prylar?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Re: Misstolkar jag detta......

        Originally posted by Freddan72
        Har du verkligen lagt 65 000 kr på service, reparationer och prylar?
        Börja inte räkna dina egna kvitton ... Det rasslar lätt på!

        Utklipp från hans projekttråd:

        Teckenförklaring:
        [ x ] = Finns hemma hos mig
        [ B ] = Beställt
        [ M ] = Monterat
        [ ] = Skall beställas
        [ - ] = Utgår för säsongen

        Väghållning - KLART!
        [ M ] Gula Koni dämpare
        [ M ] Sänkningssats från H&R 35mm
        [ M ] Sparco fjäderbensstag
        [ M ] Nya däck, Hankook Z212 Ventus R-S2 225/45 R16 på mina BM Racing Varese fälgar. Accelrera (skit däck jag vet) på mina Wolfrace Prosprint 18".
        Jag tror att dessa 4 ändringar kommer göra väldigt mycket om jag inte är nöjd blir det fler uppgraderingar, vad det blir vet jag inte än beror på hur bilen känns.

        Bromsar - KLART!
        [ M ] 3G slitsade skivor runt om
        [ M ] Bromsbelägg från Carbotech XP8 fram.
        [ M ] Bromsbelägg från Ferodo DS2500 bak.
        [ M ] Stålomspunna slangar från Goodridge.

        Motor - KLART!
        Först blir det ordentlig service där alla oljor ska bytas, alla filter både luft och bränsle mm. Därefter monteras följande:
        [ M ] G-tec chip
        [ M ] Kallare stift NGK BKUR7ET
        [ M ] Öppet kalluftsfilter från APEXi
        [ - ] Grenrör, orginal den förstärkta, portad mot motorblocket. - UTGÅR då grenröret är helt.
        [ M ] Avgassystem 3" (2.75" för att vara extra petig) hela vägen från turbon från BlueFlame med en extra anslutning för bredbandslambda.
        [ M ] 100 cellers metallisk race katalysator.

        Interiör - KLART!
        Bilen ska som sagt användas dagligen och duga för längre resor.
        * Stereo finns redan och skall behållas duger mycket väl,
        --- Huvudenhet Pioneer DEH-P7300R
        --- Orginal högtalare fram med utbytta delningsfilter
        --- Uppgraderade högtalare bak vet inte vad det är för några men det låter bra
        --- Bolt 10" (tror jag det är) baslåda
        --- GAS Slutsteg modellbeteckningen kan jag inte.
        [ M ] Turbotrycksmätare Autometer Sport-Comp
        [ M ] Hållare till 1 mätare i A-stolpen
        [ M ] Nya mattor med Pininfarina tryck
        [ M ] Barnacle's Widget

        Funderingar kring detta med mätare om jag ska plocka ut klockan eller låta den vara kvar. Måste få dit dessa 2 mätare.

        Exteriör - KLART!
        [ M ] LE kjolpaket
        [ M ] Igensatt emblem i huven
        [ M ] Wolfrace Prosprint 18" fälgar
        [ - ] R-tuning front (är inte helt 100 på det än)
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Jo det blir en del när man börjar räkna När jag räknar på allt jag gjort med min kärra så hamnar jag på 60 000 kr. Fast då är mer än hälften service, underhåll och byte av slitdetaljer (avgassystem, koppling, stötdämpare, chassidetaljer, olja, filter mm). Kostnad för trimdetaljer blir inte så hög: turbo, FMIC, SIP, BTR, bränslepump, bakre krängare och camber bultar, blir ca 18 000 kr.

          Så Almir jag tror du kan för mellan 60 - 70 000 kr om du byter remmen.

          EDIT:
          Ante: Vad fick du för din?

          EDIT 2: La till lite fler trimdetaljer i listan.
          Last edited by Freddan72; 29 January 2011, 09:14.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Jag har absolut inte behov av pengar för tillfället och jag har plats att förvara bilen på. Dessutom har jag inte behov av bil för tillfället. Därför funderar jag på behålla den men den får stå avställd.

            Att sätta ut annons på blocket kan vara bra men jag har inte tid att visa upp bilen för tonårsgrabbar med för tunn plånbok samtidigt vill jag inte ha bilen på annons utan att vara helt 100 på att jag vill sälja.

            Freddan, räkna lite på dina kostnader så ska du se att det springer iväg. 65 000kr fick jag det till senast jag räknat men jag har säkert kommit över 70 nu. Mycket slitagedelar är bytta och uppgraderade. För övrigt byttes kopplingen också för par år sen och bilen har rullat sparsamt efter bytet.

            Om någon kan tänka sig att betala mellan 60-70 för den då skulle jag kosta på bytet av kamremen och göra den körklar. Är det rimligt att begära så mycket för den? Som sagt jag vill gärna att de som tycker att den är värd mindre skriver också jag tar inte illa upp.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Jag tror 60-70 nog är lite överkant tyvärr även om den verkar väldigt fin. Då ska köparen vara en entusiast som letar efter den rätta bilen.
              Men jag tycker nog inte du ska annonsera ut den så mycket lägre, varför inte prova liksom. Det är ju dessutom vår snart vilket drar upp priserna lite.
              Last edited by Obizzz; 28 January 2011, 13:54.
              Fiat Coupé 20V Turbo -99

              Comment


              • #8
                Sälja?

                Har du inte behov av pengar så behåll den. Det bästa om du ska sälja är att återställa till orginal.
                Har du prylar kvar? Sälj de saker du monterat (får säkert en bra slant) och gör dig av med pärlan.

                //Lars
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #9
                  84an: Behåll bilen. Tror det är svårt att slå en 20VT i kategorin körglädje per krona Håller med om kostnaderna. Börjar man räkna kvitton blir man snabbt mörkrädd. Det kostar mycket mer än vad man tror.

                  Freddan: Har för mig jag hade min Coupe ute på blocket för 80k. Den var i hyffsat skick och hade inte gått så långt. Det var igen som nappade då och jag antar att priserna gått ner ytterliggare nu.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Behåll definitivt! Vad ska du ha istället liksom?
                    Jag hade lätt gett 60 för din om jag inte hade haft någon Coupe. Tyvärr finns det väl inte spec. mkt svenskar som förstår dessa bilars värde och visst är det svårare med reservdelar, service osv än med en ful volvo.

                    Comment


                    • #11
                      Jag har orginal chipet kvar och luftburken. Avgassystemet hade rostat av så halva har jag kvar andra halvan är på tippen. Koni-dämpare är monterade i orginal fjäderben fram och bakre har jag slängt liksom fjädrarna. Inget värde i dessa tyckte jag.

                      Fjäderbensstag och fälgar tror jag att folk kan leva med. I övrigt finns det inte mycket mer som man kan återställa.

                      Som sagt jag har inte behov av bilen och pengarna men om någon skulle komma med rätt summa pengar hade jag släppt den.

                      Vad tycker ni att den är värd utan att man kostar på kamremsbyte? Hur mycket ska man dra av?
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        50k kanske? 20VT i bruksskick får man väl för runt 30k. Fina lågmilade LE eller Turboplus i originalskick ser man aldrig tillsalu längre, och det är väl dom som är "värda" mest? Enda sättet att veta är att annonsera ut den (med allt vad det innebär). Men du lär ju helt klart bli av med den lättare om du byter kamrem och besiktar bilen först.
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Jag har orginal chipet kvar och luftburken. Avgassystemet hade rostat av så halva har jag kvar andra halvan är på tippen. Koni-dämpare är monterade i orginal fjäderben fram och bakre har jag slängt liksom fjädrarna. Inget värde i dessa tyckte jag.

                          Fjäderbensstag och fälgar tror jag att folk kan leva med. I övrigt finns det inte mycket mer som man kan återställa.

                          Som sagt jag har inte behov av bilen och pengarna men om någon skulle komma med rätt summa pengar hade jag släppt den.

                          Vad tycker ni att den är värd utan att man kostar på kamremsbyte? Hur mycket ska man dra av?
                          Du verkar ha ganska mycket kvar. Montera det så får du nog 40-50 papp för den.
                          Jag tror inte att en ungdom med pengar på fickan skulle ta en Coupé Fiat.
                          Dom skulle välja en nyare bil med färre mil under huven. Känner till känslan.
                          Jag tror att får dom test köra den så får dom blodad tand. Känslan att köra!
                          Det är den som räknas i pengar!!

                          Mvh//Lars
                          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                          Folka Vento VR6 -93 såld!
                          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                          Comment


                          • #14
                            emotionell bedömmning

                            håller med om prisspannet 40-50.000:- ,med nybytt kamrem och besiktigad skulle jag tycka 50K var ett skäligt pris för en orginalbil med så lågt miltal.(skulle naturligtvis försöka pruta ändå,men antagligen accepterat att jag inte hittar något bättre för dom pengarna.)

                            Obes, modifierad och med en väntad utgift på 7000:- skulle jag nog avfärda bilen för 40K, trots milen, (importbil med fixad mätare...)

                            klistra på huvemblemet före annonsbilden, och betänk att OM du ångrar dej hittar du sannolikt ingen motsvarande bil.

                            Lycka till hursomhelst,Greger.
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment


                            • #15
                              Tack för ärligt svar Greger!

                              Är det så viktigt med huvemblemet? Den kan inte klistras tillbaka eftersom hålet är igensatt.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X