Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetyck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetyck.

    Har problem med för högt oljetyck.

    Mätaren står stadigt i topp, avgaserna luktar olja och det försvinner olja från stickan.
    Fick för mig att det kunde vara stopp i oljefiltret, bytade det och vips var trycket normalt igen.
    Ställde av bilen över vintern och vid provstart var problemet tillbaka.

    Någon som varit med om detta eller har en tanke om vad som kan orsaka det?

    //Magnus

  • #2
    Trycket skall alltid vara max. Faran är om det blir för lågt, under 1bar ska du kolla upp det.. (antar att det är en 20VT du har?)

    Avgaserna luktar olja om förbrukningen är för hög och det beror oftast på slitna tätningar i turbon (kommer med milen).

    Annars är hög förbrukning normal som på alla prestandabilar (M3 etc.) som du säkert redan läst i handboken (alltså max 1liter/100mil, allt under det ses som normalt).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Eftersom mätaren bara går upp till 3 bar så är det svårt att avgöra för högt oljetryck utan att koppla in en extra mätare. Vill mena att det i verkstadsmanualen står vad intervallet är, om man är intresserad.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Min Coupé är en 16v utan turbo, toppen är nyrenoverad då jag köpte bilen med kamremsras.

        Men ska mätaren stå i topp bör det inte vara ngn fara att köra med den.
        Kan dubbelkolla med en extern mätare.

        Borde inte ta någon olja dock.
        Vilken sorts olja är bäst att köra på?

        Comment


        • #5
          Vill inte verka tjatig men många av dina frågor besvaras redan i handboken din. Oljetryck, oljetyp osv.
          Tumregel annars är väl helsyntet av känt märke. Från 5W-40 till 10W-60 (senare kanske att föredra om det går åt mkt olja).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X