Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brembo bromsok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brembo bromsok

    Håller på fixar till bromsarna på min kära Coupe LE. Märkte idag att ena "glidplattan" på ena Brembo oket var av på halva. (bara ena sidan kvar) Vet någon var man kan hitta en ny "platta" ?

  • #2
    Hur ska man annars lufta brembo oken? När vi skulle lufta andra sidan så fick vi ingen bromsvätska att komma ur den inre nippeln.. pedalen sjönk inte ett dugg heller fast man skruvade upp den..

    Comment


    • #3
      Nya luftnipplar tror jag t.o.m Biltema har, annars borde Fiat kunna fixa hem nya glidplattor. Sen finns de säkert på skroten.. Även vissa värstingar av Seat har likadana ok. Det är är även vanligt att oket korroderar under dem så att de klämmer fast beläggen, kan t.ex. göra så att skivorna slår sig.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Okej, dom är väl exakt likadana båda nipplarna? Ska höra med dom om det går att få tag på nya. Kanske inte fungerar riktigt bra med en som är trasig...
        Torx skruven som håller glidplattan såg inte riktigt färsk ut, så den kan nog vara ett litet bykymmer att få loss.. ?

        Såg också att på höger sida är det bromsrör mellan ok och slang, men på vänster sida är det slang ända till oket.. :S Har väl iofs ingen betydelse kanske?

        Comment


        • #5
          Precis, likandana. Det kan ha fastnat skit i nipplarna om de inte haft gummilocken.
          Det verkar på dina bromsrör som nån varit där o meckat innan ja..

          Här är en guide för att ta isär oken: http://www.coupe.v666.co.uk/strip%20...20calipers.htm

          Skruvarna är en bitch helt klart.
          Sen kan man alltid lämna in oken för renovering så slipper man det själv.

          Lista på bilar med samma bromsar:
          http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post188031

          Guide för luftning (högerstyrd bil)..
          http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post263440

          Man luftar först nippeln längst bort från huvudcylindern. Alltså hö bak, vä bak, hö fram, vä fram. Yttre nippeln på oken först.

          EDIT: enl handboken tvärtom; alltså VF,HF,VB,HB.
          Last edited by per; 8 April 2011, 12:30.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Okej bra då vet jag hur jag ska lufta nästa gång!
            Ska testa att byta nippeln, så fungerar det hoppeligen bättre!

            Comment


            • #7
              Hmm i verkstadshandboken står följande:

              The correct order for bleeding the hydraulic braking system is as follows:

              1. Front left brake caliper
              2. Front right brake caliper
              3. Rear left brake caliper
              3. Rear right brake caliper.

              NOTE: If this sequence is not observed, traces of air may remain in the sequential valve compartment, causing excessive pedal travel and longer stopping distances.
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Ok då är det det som gäller haha! Tvärtom.
                Jag har gått på en tråd-nit på fccuk.org helt enkelt. Sorry!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X