Håller på fixar till bromsarna på min kära Coupe LE. Märkte idag att ena "glidplattan" på ena Brembo oket var av på halva. (bara ena sidan kvar) Vet någon var man kan hitta en ny "platta" ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Brembo bromsok
Collapse
X
-
Nya luftnipplar tror jag t.o.m Biltema har, annars borde Fiat kunna fixa hem nya glidplattor. Sen finns de säkert på skroten.. Även vissa värstingar av Seat har likadana ok. Det är är även vanligt att oket korroderar under dem så att de klämmer fast beläggen, kan t.ex. göra så att skivorna slår sig.
Comment
-
Okej, dom är väl exakt likadana båda nipplarna? Ska höra med dom om det går att få tag på nya. Kanske inte fungerar riktigt bra med en som är trasig...
Torx skruven som håller glidplattan såg inte riktigt färsk ut, så den kan nog vara ett litet bykymmer att få loss.. ?
Såg också att på höger sida är det bromsrör mellan ok och slang, men på vänster sida är det slang ända till oket.. :S Har väl iofs ingen betydelse kanske?
Comment
-
Precis, likandana. Det kan ha fastnat skit i nipplarna om de inte haft gummilocken.
Det verkar på dina bromsrör som nån varit där o meckat innan ja..
Här är en guide för att ta isär oken: http://www.coupe.v666.co.uk/strip%20...20calipers.htm
Skruvarna är en bitch helt klart.
Sen kan man alltid lämna in oken för renovering så slipper man det själv.
Lista på bilar med samma bromsar:
http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post188031
Guide för luftning (högerstyrd bil)..
http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post263440
Man luftar först nippeln längst bort från huvudcylindern. Alltså hö bak, vä bak, hö fram, vä fram. Yttre nippeln på oken först.
EDIT: enl handboken tvärtom; alltså VF,HF,VB,HB.Last edited by per; 8 April 2011, 12:30.
Comment
-
Hmm i verkstadshandboken står följande:
The correct order for bleeding the hydraulic braking system is as follows:
1. Front left brake caliper
2. Front right brake caliper
3. Rear left brake caliper
3. Rear right brake caliper.
NOTE: If this sequence is not observed, traces of air may remain in the sequential valve compartment, causing excessive pedal travel and longer stopping distances.
Comment
-
Ok då är det det som gäller haha! Tvärtom.
Jag har gått på en tråd-nit på fccuk.org helt enkelt. Sorry!
Comment
Comment