Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite funderingarkring airbagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite funderingarkring airbagen

    Har funderat lite på bäst före datummärkningen på airbagen...ngn som har bytt pga detta? Man vill ju trotsallt att denna skall vara "fräsch"..ta i trä...
    Funderar även på att modifiera centrumkåpan (airbagens utsida?) vilket skulle betyda att denna skulle behövas tas av. Om jag förstått det hela rätt, så är detta airbagen? Frågan är då om laddningen sitter monterad i denna? och hur säkert det är att hantera denna när den ej är ansluten?
    Ngn som vet?
    Har kollat fccuk-guiden....

    Fortsätter i väntan på kamremsbytet att polera helt onödiga saker inne i kupén...typ pedaler mm.
    Attached Files
    http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

  • #2
    Jag skulle inte modda airbagen om jag var du.. Men det är jag ju inte!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok, tänkte nog bara klä framsidan med lite skinn, ej vika över några kanter...alltså limma. Men vet du om själva laddningen sitter kvar i rattnavet? eller följer den med när man tar av airbagen? Tänkte att det var lättare om man hade den lös...i övrigt igen moddning av själva "bagen"...hade sett ut Det är väl själva kåpan mot en som sprängs loss vid en ev kollision, dvs. funktionen i bagen skulle ju inte påverkas om man tex. målade om det yttre?
      Känns som om jag inte kan låta bli, eftersom detta är det enda i inredningen jag inte tycker ser bra ut...förädlingsdags

      Vad tror du om "bäst före datum"?
      http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

      Comment


      • #4
        Själva airbagen sitter fäst i kåpan, du lossar båda samtidigt med skruvarna på baksidan av ratten. Kåpan fläks upp när airbagen löser ut så det är nog inte så bra att limma något på utsidan. Man skall byta airbag(arna) vart 10 år eller vad det nu är, har du hört någon som någonsin gjort det? Inte jag i alla fall. Att det kostar flis är väl huvudorsaken till det.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ante
          Kåpan fläks upp när airbagen löser ut så det är nog inte så bra att limma något på utsidan.
          +1

          Låter som en dålig idé att limma läder där.
          Fiat Coupé 20V Turbo -99

          Comment


          • #6
            Ja, kanske det blir till att spraya det svart istället...Uppskattar omtanken, fast kopplar ej logiken i "ökningen av fara" så att säga?
            Om den viker undan som ett lock?, borde det väl innebära att om man inte påverkar den funktionen, att den är oförändrad? Ska ju inte trycka dit alu.emblem av annann italiensk tillverkare utan bara eg. ändra färg, antingen genom att lägga på en tunn (svart, ev. perforerad) läder bit, alt. spraya det svart...Funderade på att byta ratt, men gillar original, trots fel centerfärg
            Är faktiskt mest fundersam över själva demonteringsprocessen, samt att den rackaren löser ut när man meckar med dess utsida...
            Ante: nej, du har så rätt! aldrig hört talas om detta, därför tänkte jag tanken: om det är bäst före (och den är dyr att byta) kanske man borde ta bort den, om den blir kass efter en viss tid. Vilket hade löst min 2:a problematik direkt Får helt enkelt forska lite till...
            Tackar iallafall för omtanken igen!
            http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

            Comment


            • #7
              Nu är jag inte helt hundra på att det funkar så i coupén men med fläks upp så tolkar jag att Ante menade att den delar på sig (dvs går sönder efter en förbestämd brottsyta för att man inte ska få den i ansiktet)

              Exempel från en annan bil:



              Klär man den i t ex tunt läder så håller den kanske ihop och flyger iväg som ett lock i ditt ansikte istället med katastrofala följder. Airbagen är inget man ska experimentera med om man är osäker på dess funktion.
              Fiat Coupé 20V Turbo -99

              Comment


              • #8
                Originally posted by Obizzz
                Nu är jag inte helt hundra på att det funkar så i coupén men med fläks upp så tolkar jag att Ante menade att den delar på sig (dvs går sönder efter en förbestämd brottsyta för att man inte ska få den i ansiktet)

                Exempel från en annan bil:



                Klär man den i t ex tunt läder så håller den kanske ihop och flyger iväg som ett lock i ditt ansikte istället med katastrofala följder. Airbagen är inget man ska experimentera med om man är osäker på dess funktion.
                Jobbar i bilindustrin och kan bekräfta att det ser ut som nedan på de flesta bilar. Kollar man noga ser man försjunkningar i plasten när det finns försvagningslinjer. Så även på våra Coupe:r. Måla kan man naturligtvis göra även om det inte finns några garantier för att funktionen inte drabbas, försvagningslinjerna trimmas för att få så lite synbarhet på linjerna som möjligt men att ändå funktionen bibehålls.

                Dessutom är frågan om man kan få det snyggt?
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #9
                  Noterade detta idag! Det får bli färg, om det finns ngn som funkar bra...tycker att det hade varit ett jättelyft om man kunde bli av med det blå/grå...
                  Attached Files
                  http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                  Comment


                  • #10
                    Du borde kunna hitta en beg. på skroten..? Min t.ex. är inte gråblå.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Aha...! Får kolla detta, har du bild?
                      http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jordbo
                        Aha...! Får kolla detta, har du bild?
                        Känner igen problemet du har, kanske en limited edition feature?

                        Stör mig på det också, särskilt som jag jobbat en del med instrumentbräda och färgmatchning på Volvo och man blir lite miljöskadad.

                        Kolla med Nabil när du är nere, han har massor av Coupe:r att plocka delar ifrån. Var nere igår och lämnade bilen för första gången, väldigt nöjd med bemötandet får jag säga. Bra priser och han erbjuder det där lilla extra. Får återkomma med resultatet!

                        Sitter locket löst eller är det ihopsatt med airbagen?

                        Skulle hälsa till alla berörda GBG-are från Nabil förresten.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jordbo
                          Ska ju inte trycka dit alu.emblem av annann italiensk tillverkare
                          Va fan vet inte varför men nu känner jag mig lite träffad
                          Hur som helst så har tagit bort märket så det så!

                          Comment


                          • #14
                            Oops...

                            valfritt tycker jag, själv vill jag bara hobbyförädla...inte fövandla fast kommer nog att undvika att montera ngt som ev kan fungera som projektil.
                            http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jordbo
                              Oops...

                              valfritt tycker jag, själv vill jag bara hobbyförädla...inte fövandla fast kommer nog att undvika att montera ngt som ev kan fungera som projektil.

                              Indeed..
                              Men nånting spetsigt och vasst kanske för en säker död vid krock?

                              Comment

                              Working...
                              X