Announcement

Collapse
No announcement yet.

Något är så fel! Hilfe bitte!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Något är så fel! Hilfe bitte!!!

    Tja

    Startade upp QP'n idag efter kamremsbyte, kopplingsbyte, FMIC montering o s v men... det gav inte alls den ljuva värmen i min kropp jag hade hoppats på. Första gångerna jag testade startade den upp för att gå orent som fan och sen dö igen, gång på gång. Har monterat en 255LPH pump som jag tycker låter för högt och dessutom låter det konstigt i fulerailen när jag vrider på tändning, något tips på vad det kan vara?! BTR'en som inte klarar trycket?

    Nåväl jag förutsatte att pumpen jag köpt (ny) var nåt fel på så jag bytte till orginalpumpen igen. Nu startade den direkt MEN!! Jag har ett otrevligt knackande från toppen (låter det som) vid 5ans cylinder. Inte alls som spridarticket utan mycket hårdare. Jag lät bilen gå varm för att se om det kan ha varit luft i en lyftare... men icke, samma ljud. Får ett otrevligt metalliskt biljud om jag ger lite gas åxå.

    Har gjort ett komptest och ettan till fyran ger ca 10bar medens 5an ger 8?! Har dubbel och trippelkollat kammarna, dom står som dom skall. Och hade dom inte det så borde ju fler cylindrar gett upp med 0 komp som följd.

    Så VAD FAN KAN HA HÄNT??!!
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

  • #2
    Hur ser stiftet ut?
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

    Comment


    • #3
      Originally posted by lenel
      Hur ser stiftet ut?
      Eftersom den gick illa med den andra pumpen så är stiften på 1an till 4an sotade, men stiftet i 5ans är rent...
      Äger just nu...
      Coupé 20VT LE -99
      Mustang HT -70
      Saab 9-5 2.3t -03

      Coupé renovering -07

      Comment


      • #4
        Re: Något är så fel! Hilfe bitte!!!

        Originally posted by RayZor_187
        Tja

        Startade upp QP'n idag efter kamremsbyte, kopplingsbyte, FMIC montering o s v men... det gav inte alls den ljuva värmen i min kropp jag hade hoppats på. Första gångerna jag testade startade den upp för att gå orent som fan och sen dö igen, gång på gång. Har monterat en 255LPH pump som jag tycker låter för högt och dessutom låter det konstigt i fulerailen när jag vrider på tändning, något tips på vad det kan vara?! BTR'en som inte klarar trycket?

        Nåväl jag förutsatte att pumpen jag köpt (ny) var nåt fel på så jag bytte till orginalpumpen igen. Nu startade den direkt MEN!! Jag har ett otrevligt knackande från toppen (låter det som) vid 5ans cylinder. Inte alls som spridarticket utan mycket hårdare. Jag lät bilen gå varm för att se om det kan ha varit luft i en lyftare... men icke, samma ljud. Får ett otrevligt metalliskt biljud om jag ger lite gas åxå.

        Har gjort ett komptest och ettan till fyran ger ca 10bar medens 5an ger 8?! Har dubbel och trippelkollat kammarna, dom står som dom skall. Och hade dom inte det så borde ju fler cylindrar gett upp med 0 komp som följd.

        Så VAD FAN KAN HA HÄNT??!!
        Brukar kunna låta en del när du vrider på tändningen och pumpen går igång och bygger tryck så det är helt normalt.
        Oroa dig inte för btr:en om du har orginal.

        Vet inte vad du köpt för pump men walbros 255 kan låta rätt högt jämfört med en liten orginal pump.

        Hur monterade du den nya pumpen? Satte du den på samma avstånd som orginalet i filterkoppen? Mycket soppa i tanken?

        Provade du koppla ur tändningen på 5:an? Skillnad?
        Turbo é livet

        Torx måste vara djävulens påfund...

        Comment


        • #5
          Re: Re: Något är så fel! Hilfe bitte!!!

          Originally posted by hellfire
          Brukar kunna låta en del när du vrider på tändningen och pumpen går igång och bygger tryck så det är helt normalt.
          Oroa dig inte för btr:en om du har orginal.

          Vet inte vad du köpt för pump men walbros 255 kan låta rätt högt jämfört med en liten orginal pump.

          Hur monterade du den nya pumpen? Satte du den på samma avstånd som orginalet i filterkoppen? Mycket soppa i tanken?

          Provade du koppla ur tändningen på 5:an? Skillnad?
          Jo lite låter det ju men med 255 pumpen lät det knas ifrån typ fuelrailen, det liksom fräste... som om det vore luft. Pumpen är en kopia köpt från KL Racing. http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...l&artnr=Z2-1F1

          Försökte få den med samma avstånd som originalpumpen från botten på koppen, inte massor med soppa, typ 20 liter kanske.

          Skall prova montera den imorgon igen och se vad som händer. Dock råder det ju inte bot på det verkliga problemet... knackningarna

          Ja kopplade ur spolen på 5an och den reagerade kraftigt så den funkar, har även mätt upp spolarna. Dom ligger på typ 0,9ohm allihop, men i manualen står det att dom skall ha 0,4?!

          Kan tillägga att jag kör med NGK BKR7EIX stift ställda på 0,8mm
          Last edited by RayZor_187; 13 May 2011, 20:28.
          Äger just nu...
          Coupé 20VT LE -99
          Mustang HT -70
          Saab 9-5 2.3t -03

          Coupé renovering -07

          Comment


          • #6
            Det kan vara ventilen som slår mot kolven. Är du hundra på att kamarna står rätt?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Det kan vara ventilen som slår mot kolven. Är du hundra på att kamarna står rätt?
              Ja det var den första tanken som slog mig, men... om jag skulle fått en kam så fel skulle väl den ta minst en ventil på varje cylinder?! Och då borde den väl gå skit samt att jag inte borde ha nån komp på typ samtliga cylindrar.
              Jag har kollat kammarna flera gånger och när den står i TDC så stämmer det exakt mot låsverktygen.

              Frågan är hur det låter om en lyftare inte vill vara med riktigt?! Den går ju jämt å fint... bara knacket... vilket inte är så bara dock!
              Äger just nu...
              Coupé 20VT LE -99
              Mustang HT -70
              Saab 9-5 2.3t -03

              Coupé renovering -07

              Comment


              • #8
                Jo det är sant, skulle kammen sitta fel så borde du ha kasst komp på alla fem. Det kan ju vara som du säger en kass lyftare och när du kör motorn så slår ventil mot kolv. Kör inte mer med motorn. Ta av kamarna och kolla femmans ventiler, tryckare mm.
                Last edited by Freddan72; 15 May 2011, 12:57.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Dum fråga måhända men det är inte ett tick från grenröret..?
                  8 mot 10 i komp är ju inte nåt katastrofal skillnad, borde kunna gå jämnt ändå..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Dum fråga måhända men det är inte ett tick från grenröret..?
                    8 mot 10 i komp är ju inte nåt katastrofal skillnad, borde kunna gå jämnt ändå..
                    Inga frågor är dumma!

                    Nej låter inte så, har lyssnat med en skruvmejsel mot toppen. Dessutom sitter det ett helt nytt extraktor på... har även kollat kammarna en gång till, ser ok ut.
                    Gjorde ett nytt komptest idag åxå, nu visar samtliga cylindrar 10 bar?! Så fruktansvärt märkligt.
                    Börjar bli orolig att det är en kolvbult
                    Last edited by RayZor_187; 16 May 2011, 22:27.
                    Äger just nu...
                    Coupé 20VT LE -99
                    Mustang HT -70
                    Saab 9-5 2.3t -03

                    Coupé renovering -07

                    Comment


                    • #11
                      Vore extremt skumt om en kolvbult gått medan den stått still va..? Nytt grenrör alltså. Det som är omtalat för att spricka i svetsarna, på Fccuk-forumet?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror på det som Per är inne på.. Leta efter läckage, kolla så att lambdan sitter ordentligt också.
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Löst!

                          Då var det löst!
                          Det var luft i lyftarna, har inte vågat köra den för länge då jag inte vetat vad felet var. Men plockade av ventilkåpan (42 gången denna veckan) och pressade försiktigt ner lyftarna en efter en, en del gick väldigt lätt, sen skruvade jag ihop den igen och testade... efter 5 minuter var det borta! nu skall bara det sista ihop, sen skall det mappas!
                          Äger just nu...
                          Coupé 20VT LE -99
                          Mustang HT -70
                          Saab 9-5 2.3t -03

                          Coupé renovering -07

                          Comment


                          • #14
                            Gött Rayzor!

                            Har du kollat kolven och ventilen? Kan finnas risk för skador
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Freddan72
                              Gött Rayzor!

                              Har du kollat kolven och ventilen? Kan finnas risk för skador
                              Ja nu så går det åt rätt håll igen!
                              Hoppas på att ha den besiktigad och klar för dyno nästa vecka.

                              Ne jag har inte kollat, men missljudet är helt borta och full komp på samtliga cylindrar.
                              Tänkte kollat men det innebär ett par dagars jobb med planing av topp, ny packning och nya bultar... känns inte så lockande.
                              Äger just nu...
                              Coupé 20VT LE -99
                              Mustang HT -70
                              Saab 9-5 2.3t -03

                              Coupé renovering -07

                              Comment

                              Working...
                              X