Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drar snett vid gaspådrag.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drar snett vid gaspådrag.

    Hej på er!

    Min 20vt drar snett till vänster vid gaspådrag, när man sedan släpper av på gasen rätar bilen upp sig igen.

    Trode det berode på hjulinställningen, men gjorde en fyrhjulinställning idag och alla värden var bra.

    Passade även på och kolla om någon bussning såg sliten ut mm... Hittade inget jag tyckte såg dåligt ut.

    Någon som har något förslag?
    Fabbrica Italiana Automobili Torino

  • #2
    Vilka växlar har du provat att ge fullgas på?

    Om bilen drar åt vänster vid gaspådrag på 1an, 2an och möjligtvis 3an så är det fullt normalt att den drar åt vänster. Mycket effekt + framhjulsdrift resulterar i s.k. "tourqesteer" och är helt normalt!

    Händer samma sak om du drar fullgas på 4an och 5an så låter det konstigt dock.

    Tänk på att Coupén har ganska känslig styrning och breda däck, så lutar vägen liiite åt ett hål så vill bilen gärna dra åt det hållet om man ex. släpper ratten. Fullt normalt det med!
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • #3
      Kolla däcken, slitna spindelleder osv..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Märkte det på motorvägen, det är mest i högre hastigheter vid gaspådrag som det märks av.

        Däck och fälg är nya, men spindelleder där har vi något. Blir att se över dessa lite mer noggrant då, var på dom och slet lite men kände inget glapp,
        Kanske inte behöver vara något man kan känna för att det ska märkas.
        Fabbrica Italiana Automobili Torino

        Comment


        • #5
          Originally posted by FloRic

          Tänk på att Coupén har ganska känslig styrning och breda däck, så lutar vägen liiite åt ett hål så vill bilen gärna dra åt det hållet om man ex. släpper ratten. Fullt normalt det med!
          Haha, där kände man sig träffad. Man blev ju lite orolig innan man listade ut att det var så.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Masquerade
            Haha, där kände man sig träffad. Man blev ju lite orolig innan man listade ut att det var så.
            Haha, samma här! Första gångerna jag körde min bil trodde jag något var fel när bilen drog åt sidan så fort man släppte ratten. Visade sig vara vägarna det var fel på, inte bilen.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • #7
              Jag tycker min bil var mindre styrkänslig med originalfälgarna.. ändå är det samma däckbredd ...och 225 är ju inte det bredaste på marknaden direkt.. tänk er 275 eller nåt. Satan vad spårkänsligt det lär vara

              Comment


              • #8
                Eftersom jag inte hittar något glapp i spindellederna så blev det en beställning på powerflex.

                Hittade en engelsk sida där de var billiga på dem: www.aecar.co.uk

                179 pund med frakt för bussningar till länkarmar, krängningshämmare och krängningshämmarstag.

                Kändes billigt tycker jag, får vi se om jag lyckas smacka dit allt med

                Tror jag måste skaffa en bil till snart för "To Do" listan på coupen bara växer :s
                Fabbrica Italiana Automobili Torino

                Comment


                • #9
                  Re: Drar snett vid gaspådrag.

                  Originally posted by löparn
                  Hej på er!

                  Min 20vt drar snett till vänster vid gaspådrag, när man sedan släpper av på gasen rätar bilen upp sig igen.

                  Trode det berode på hjulinställningen, men gjorde en fyrhjulinställning idag och alla värden var bra.

                  Passade även på och kolla om någon bussning såg sliten ut mm... Hittade inget jag tyckte såg dåligt ut.

                  Någon som har något förslag?
                  Det går inte att göra en 4-hjulsinställning på en Coupe. Det enda som går att ställa in är toe fram (eller har jag missat nått här?).

                  Bilen skall inte dra snett vid gaspådrag, framförallt inte i högre hastigheter, i alla fall gjorde inte någon av mina Coupe det. Det var iof med originalhjul och originaleffekt på båda bilarna. Ville med detta bara informera att det inte "skall" vara så, även om jag inte har något förslag på åtgärd.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Drar snett vid gaspådrag.

                    Originally posted by Ante
                    Det går inte att göra en 4-hjulsinställning på en Coupe. Det enda som går att ställa in är toe fram (eller har jag missat nått här?).

                    Bilen skall inte dra snett vid gaspådrag, framförallt inte i högre hastigheter, i alla fall gjorde inte någon av mina Coupe det. Det var iof med originalhjul och originaleffekt på båda bilarna. Ville med detta bara informera att det inte "skall" vara så, även om jag inte har något förslag på åtgärd.
                    Stämmer, menade då en framvagnsinställning.

                    Jag ursäktar ödmjukast, rätt ska vara rätt.
                    Fabbrica Italiana Automobili Torino

                    Comment

                    Working...
                    X