Announcement

Collapse
No announcement yet.

20vt -97 som kokar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 20vt -97 som kokar?

    Tjena! är nybliven ägare till en Coupe 20VT -97 efter att ha kört Volvo länge, stortrivs änsålänge med fiat

    Dock så fick jag lite problem innan idag,
    bilen började koka på motorvägen och spottade ut vattnet, jag slog på nytt vatten och den höll kvar det, luftade även kylaren och på motorn. Vattnet rann ut under expensionskärlet.
    Funkade fint att köra ett tag ( x antal mil blandad körning), sen började den bråka igen, jag misstänker att termostaten hänger sig, eller kan det vara något annat vanligt problem? Har sökt utan framgång.

    Kan man plocka bort termostaten och köra utan den eller skulle det bli problem? Var ska arbetstemperaturen ligga på i denna bilen?

    Tack på förhand !

  • #2
    termostat ska man ha. Arbetstemp runt 85-90 grader vid landsvägsfart.

    Förutsätter att vattenpump/fläkt är ua.

    Man kan prova att spola ur systemet tills helt rent vatten kommer.

    Din kylare kan dock vara slut utan att det syns utanpå.

    I värsta fall har du en läckande toppackning.
    Last edited by tempra33; 22 May 2011, 10:44.

    Comment


    • #3
      Det kan även vara locket till expansionkärlet, de börjar ofta läcka med åldern. Trodde själv samma sak (kokning?) men köpte nytt lock hos Fiat för en hundring och sen var allt frid o fröjd.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Troligtvis så är termostaten kass, då motorn kokar och spottar ut hett vatten via expansionkärlet. Du kan enkelt kolla om termostaten är kass. Starta kall motor och håll handen på den stora slangen som går från termostat och till kylaren. Till en början ska slangen vara kall men när rätt temp nås (ca 85 grader) så ska termostaten öppna sig och slangen ska bli varm. Blir den varm med gång så står termostaten i öppet läge. Om slangen är kall efter en lång stund så är termostaten stängd och inget vatten går till kylaren.

        Kör du med kass termostat och motorn överhettar rejält, så är risken stor att du sabbar toppen.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Det som brukar hända med kass termostat är att den fastnar öppen. Då blir problemet snarare tvärtom och tempmätaren går aldrig över 60 på landsväg.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag får testa mig fram lite.. Någon som har koll på vad en termostat kostar mellan tummen och pekfingret? Omständig att byta?

            Comment


            • #7
              Kolla med Alternative Autos. Det är en engelsk firma med helt okej priset och bra service. Ca 7-800 SEK för en termostat.

              Email hittar du här http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3986

              Bytet tar ca 20-30 min och är rätt lätt. Glöm inte att fylla på med ny glykol.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Snarare 40-50 minuter
                Alternative har dyr frakt kommer ja ihåg..
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Lätt är väl en definitionsfråga.. I jämförelse med andra bilar är det pest och pina att byta termostat på en 20vt.
                  Inte för att det är svårt, men krångligt och trångt.
                  Men jag skulle nog satsa på att byta locket på expansionskärlet först. Är det dåligt håller kylsystemet inte tryck och vattnet kokar vid lägre temp (100C).

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Okej! Då börjar vi med ett lock och ser ifall det löser problemet då !

                    Comment


                    • #11
                      Exakt.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jämfört med vad en Termostat kostar i Sverige så kännas pengarna lätt in från Alternative Autos. Men visst kan det vara värt att köpa på sig lite andra blandade grejer när man ändå håller på, typ tändstift, filter etc. Gav £30 i frakt när jag beställde stötdämpare, frakt mm. Men nägra tändstift kostade ca £12.

                        Samfrakt kan vara vettigt ibland också, kanske är det någon som bor i närheten som behöver något därifrån?

                        Har du avlagringar/vitt runt/på expansionskärlet? Det kan vara ett tecken på att det läcker...

                        Tycker det låter konstigt att den ska koka dock, hade inte någon sådan symptom på min Coupe trots att locket läckte.

                        Och glöm inte att prova Freddans tips och känn på slangarna! Lägg upp en bild om du är osäker så kan vi kontrollera att du känner på rätt slangar. Gör gärna detsamma med locket till expansionskärlet, och en på bilen. Vi gillar bilder här!
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Det har hänt på flertalet Coupeer inkl min egen som sagt ovan. Och med trycket sjunker naturligtvis kokpunkten.
                          Last edited by per; 23 May 2011, 09:34.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Det har hänt på flertalet Coupeer inkl min egen som sagt ovan. Och när trycket sjunker naturligtvis kokpunkten.
                            Ursäkta Per, läste lite dåligt.

                            Men väl värt att kolla Freddans tips ändå, för stämmer det ÄR termostaten dålig. Och då är det som Freddan säger risk för att man sabbar toppen.

                            Lätt att kolla och väl värt det. Termostaten verkar, nästan utan undantag, behöva bytas på våra bilar efter ca. 10 år.
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              Men det som då händer är att motorn går kall - inte varm.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X