Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluddrande Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bluddrande Coupe

    Någon som haft erfarenhet av att Coupen (20VT) bluddrar väldigt vid gaspådrag?
    Tips?

  • #2
    Rycker/bluddrar redan vid låga varvtal, redan när man kör sakta i stan t.ex..

    Bilen ryker också väldigt blått/vitt när man startar... slutar dock efter att man kört någon km.

    Bytte nyss olja och avgassytemet till ett rostfritt med Racekat.. Tycker nästan att det värre efter det :S

    Ny Lmm, bränslefilter,lambdasond, stiften inte heller gamla..

    Comment


    • #3
      bludder... låter som avgasläckage. Eftersom du bytt avgas precis borde felet finnas mellan grenrör och turbo eller mellan turbon och downpipe..
      blå rök bildas av olja.

      Comment


      • #4
        Käkar motorn olja och/eller vatten?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Det nya avgassystemet börjar efter orig. downpipe.. men där borde det inte läcka iaf, både packning+"lim"... Nej tycker inte att kylarvätskan minskar, har inte märkt någon minskning efter att jag bytte till Selenias10W-60 olja heller.. iofs har jag inte kört så mycket efter oljebytet.. När jag körde med 5w-40 fick man fylla på lite då och då. Men det är väl normalt att Coupen tar lite olja.

          Comment


          • #6
            som sagt så får du leta felet före downpipen.
            Ja coupén drar ganska mycket olja men har aldrig sett att mina avgaser varit blå/vit-aktiga.

            Comment


            • #7
              Jag tror du pajat topplockspackningen eller att packningarna i turbon har börjat ge sig.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Ett par idéer till

                Vad har du för stift och ev gap (på iridiumstift)..? Samma motstånd i alla tändspolar..?

                Röken brukar som Freddan säger vara slitna packningar i turbon.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Kör med NGK BKUR7ET stift. Har inte hunnit kolla över bilen ännu.. så veit inte hur det är med tändspolarna.
                  Har lite svårt att tro att det är topplockspackningen.. men packningar i turbon är nog säkert fullt möjligt..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kimmen
                    Kör med NGK BKUR7ET stift. Har inte hunnit kolla över bilen ännu.. så veit inte hur det är med tändspolarna.
                    Har lite svårt att tro att det är topplockspackningen.. men packningar i turbon är nog säkert fullt möjligt..
                    Någon insprutningslampa som lyser från och till?
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #11
                      Nej ingen insprutningslampa. Men tror nog att problemet löste sig iaf Hade samlats vatten vid tre av tändstiften..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kimmen
                        Nej ingen insprutningslampa. Men tror nog att problemet löste sig iaf Hade samlats vatten vid tre av tändstiften..
                        Har du motortvättat den eller? Gäller att vara riktigt försiktig när man gör det... Skulle byta stiften om jag var dig, keramiken krakelerar och du får snedtändningar även om du torkar rent...
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Hade tvättat motorkåpan lite grann nu i vintras, tyckte jag var försiktig, men tydligen slapp det in vatten ändå.

                          Comment

                          Working...
                          X