Announcement

Collapse
No announcement yet.

16vt eller 20vt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 16vt eller 20vt?

    Hej allihop!

    Helt färsk på forumet och tänkte göra mig hemmastadd här då det finns ett extremt sug efter en Fiat Coupé just nu.

    Men vad ska man välja, en 16vt eller en 20vt?
    Verkar kunna få båda bilar för ungefär samma pris, men försäkringskostnaden verkar skilja sig en aning.

    Just nu är det en 16vt -95a eller en 20vt -98a som lockar. Plånboken är begränsad ska väl nämnas

    Läst en del trådar här, men vore kul att få lite personliga tips och råd inför ett eventuellt köp!!
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  • #2
    Re: 16vt eller 20vt?

    Originally posted by Gripen
    Hej allihop!

    Helt färsk på forumet och tänkte göra mig hemmastadd här då det finns ett extremt sug efter en Fiat Coupé just nu.

    Men vad ska man välja, en 16vt eller en 20vt?
    Verkar kunna få båda bilar för ungefär samma pris, men försäkringskostnaden verkar skilja sig en aning.

    Just nu är det en 16vt -95a eller en 20vt -98a som lockar. Plånboken är begränsad ska väl nämnas

    Läst en del trådar här, men vore kul att få lite personliga tips och råd inför ett eventuellt köp!!
    20vt är vad jag förstått en bättre bil kvalitetsmässigt. Men mycket handlar om servicehistorik, skick, miltal m.m.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Re: Re: 16vt eller 20vt?

      Originally posted by rask
      20vt är vad jag förstått en bättre bil kvalitetsmässigt. Men mycket handlar om servicehistorik, skick, miltal m.m.
      Tjena Rask och tack för snabbt svar!
      Okej, ja det lutar ju trots allt mot en 20vt. Tror det är lite roligare i längden?
      Helförsäkring; låter det orimligt med ca 10k per år?
      Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: 16vt eller 20vt?

        Originally posted by Gripen
        Tjena Rask och tack för snabbt svar!
        Okej, ja det lutar ju trots allt mot en 20vt. Tror det är lite roligare i längden?
        Helförsäkring; låter det orimligt med ca 10k per år?
        Det där beror ju så mycket på var du bor och hur gammal du är, men om du bor i en storstad och inte har tagit körkort precis nyligen så får du nog räkna med dryga tusenlappen i månaden för en helförsäkring och då har du nog fått en ganska bra premie.
        Cuppen är tyvärr ganska dyr att försäkra.
        Själv betalade jag tusenlappen i månaden för min 20VT i Stockholm när jag bodde där och då var jag 34 bast.

        Men ring runt till så många bolag du kan, det kan skilja en tusenlapp i månaden mellan bolag!

        Edit: Personligen skulle jag nog välja en 20VT framför en 16VT då kvalitén ska vara lite bättre på 20VT:n plus att det är lite mer kräm i motorn. Men precis som föregående talare så är skicket viktigt och den tidigare ägaren likaså. Hellre en fin välskött 16VT än en tveksamt skött 20VT.
        Last edited by Helleman; 24 May 2011, 15:36.
        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

        Comment


        • #5
          Jag ger ca 5.500kr helår.

          20VT registrerad på farsan, liten ort.

          Kör ca 6 mån med den alltså mindre än 3000 kr/år......

          Comment


          • #6
            Originally posted by *DIMMAN*
            Jag ger ca 5.500kr helår.

            20VT registrerad på farsan, liten ort.

            Kör ca 6 mån med den alltså mindre än 3000 kr/år......
            Någon nackdel med att ha den reggad på annan person?
            Funderar på att regga den på farsan men också på morbror?
            Bättre att ha den på farsan eller skitsamma?
            Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gripen
              Någon nackdel med att ha den reggad på annan person?
              Ja, det räknas som försäkringbedrägeri och du riskerar att bli helt utan ersättning om något händer

              Man bör bo på samma adress som ägaren för att det skall vara hållbart.
              Fiat Coupé 20V Turbo -99

              Comment


              • #8
                Så man kan aldrig låna farsans bil med andra ord och råka krocka?

                Då får han inget från försäkringsbolaget.

                Har svårt att tro att det håller.

                Comment


                • #9
                  Jo det håller, det är den huvudsakliga brukaren som skall försäkra bilen. Är det din Pappa så är det inga problem, annars är det problem.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by *DIMMAN*
                    Så man kan aldrig låna farsans bil med andra ord och råka krocka?

                    Då får han inget från försäkringsbolaget.

                    Har svårt att tro att det håller.
                    Jo det är ok men försäkringsbolaget kommer att protestera om det är uppenbart att det är din bil. Vid en tvist så kommer de kolla på vem som tankar bilen, vem som köper reservdelar och liknande för att bevisa att det är din bil.

                    Bor du hemma så kan det fungera då det blir lite luddigare men bor ni på separata adresser så kommer de hävda att det är din bil.

                    Jag säger inte det här för att vara elak utan ett tips i all välmening.

                    Snabbgooglade lite åt dig:

                    http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699

                    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163828

                    http://www.zatzy.com/fragor-svar/178...-pa-pappa.html
                    Fiat Coupé 20V Turbo -99

                    Comment


                    • #11
                      Its ok för jag har flyttat hem igen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by *DIMMAN*
                        Så man kan aldrig låna farsans bil med andra ord och råka krocka?

                        Då får han inget från försäkringsbolaget.

                        Har svårt att tro att det håller.
                        Ja, en Fiat qp turbo är ju den typiska pendlingsbilen för gubbar :-)

                        Försäkrat intresse är facktermen för att neka streetsmart junior ersättning när farmor Agda 83 står som ägare på en Porsche 911, typ.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tempra33
                          Försäkrat intresse är facktermen för att neka streetsmart junior ersättning när farmor Agda 83 står som ägare på en Porsche 911, typ.
                          Så hette det nog egentligen ja, tack
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            Skall eventuellt ta mig en bit genom sverige för att ta en titt på en 20vt snart.

                            men så finns det en del saker som oroar:
                            # röd nyckel saknas. stort bekymmer?
                            # "dunkar lite extra eller vad man ska säga istället för det vanliga varv ljudet men det försvinner rätt snart när man börjat köra" får mig att bli lite orolig för grenrör?
                            # AC:n kyler tydligen lite halvbra. bara behov av ny vätska eller kan det vara mer kostsamma problem?

                            Vore trist att ta sig långmila för att åka hem tomhänt...

                            Tacksam för alla tips o erfarenheter
                            Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Gripen
                              Skall eventuellt ta mig en bit genom sverige för att ta en titt på en 20vt snart.

                              men så finns det en del saker som oroar:
                              # röd nyckel saknas. stort bekymmer?
                              # "dunkar lite extra eller vad man ska säga istället för det vanliga varv ljudet men det försvinner rätt snart när man börjat köra" får mig att bli lite orolig för grenrör?
                              # AC:n kyler tydligen lite halvbra. bara behov av ny vätska eller kan det vara mer kostsamma problem?

                              Vore trist att ta sig långmila för att åka hem tomhänt...

                              Tacksam för alla tips o erfarenheter
                              Känns det "halvbra" innan man sett bilen brukar det alltid var "helkasst" när man ser den live. Iaf min erfarenhet. Leta efter ett annat ex utan fel.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment

                              Working...
                              X