Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo byte på g?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo byte på g?

    Hallå Pågar och gubbar.!

    Fiaten var nyligen inne på fiat och dom sa att det fanns lite olja i turbon och menade på att man skulle kanske byta den?

    Men det som slår mig är att kabinhjulket är fullt friskt. snacka med peter på GIK Och han sa att det kan lika gärna vara retur röret med olja eller vevhus som behövdes ses över?

    Vad tror ni? kan turbo redan vara kass efter 8000mil men en 40årig ägare?

    grenröret är av nu pga av att fiat fick göra om sitt pinbultsbyte turbon är avtagen och dom undrar om dom ska byta den eller sätta på den igen?

    Jag har svårt att tro att turbon redan är kass.den laddar som den ska och går bra.

    dom påpeka att bilen rök lite lite blått vid kallstart men inte annars.!

    tacksam för supersnabbt svar.!

  • #2
    Finns det olja i turbinhuset?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      fiat sa bara att det fanns olja i turbon?? Inga mängder men dom förklara "Insmörjd"

      Comment


      • #4
        Oljigt är det iofs på alla bilar med fungerande vevhusventilation.
        Turbon brukar behöva ses över om det blåryker mkt vid start.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hur känns axeln? Glappfri?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            karbin hjul är bra och inget glapp

            Comment


            • #7
              Ja då verkar ju allt okej. Bara tuta och köra.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Packningarna i turbon kan fortfarande vara slut, om du nu har blårök vid start. Min gamla turbo rök men själva lagren var det inga fel på.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  rycker inget nu mera.! Prata med fiat och dom bekräfta att turbon var i mycket bra skick.!

                  Comment


                  • #10
                    Jag har ju tänkt köpa denna bilen i helgen. Så jag hoppas verkligen att det inte är något fel på turbon.

                    Har du det dokumenterat att turbon ska vara i bra skick?

                    Vad kan en turbo kosta att bytas? Inkl. arbete etc.

                    Comment


                    • #11
                      Renovering av turbo ligger på ca 4500 kr. Be firman montera 360 graders lager. De är bättre än originallagrerna på 270 grader.
                      Arbete beror lite på hur duktig meken är, men säg runt 2000kr för jobbet. Så 6500 kr för allt.

                      Om du blir tvungen att renovera så kolla med firman vad det kostar att göra en uppgradering av turbon
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72
                        Renovering av turbo ligger på ca 4500 kr. Be firman montera 360 graders lager. De är bättre än originallagrerna på 270 grader.
                        Arbete beror lite på hur duktig meken är, men säg runt 2000kr för jobbet. Så 6500 kr för allt.

                        Om du blir tvungen att renovera så kolla med firman vad det kostar att göra en uppgradering av turbon
                        Tack för tipsen =)


                        Vad kan jag göra för att märka om turbon börjar ge sig? Dvs utan att avmontera något...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Miller
                          Tack för tipsen =)


                          Vad kan jag göra för att märka om turbon börjar ge sig? Dvs utan att avmontera något...
                          Vad jag förstått och själv varit med om I de allra flesta fall ett vinande ljud vid acceleration (lite som en supercharger), och/eller blårök samt tappad power

                          När detta händer kan man välja att, som freddan var inne på, renovera turbo för 5-6 tusen, uppgradera (för ungefär samma pengar?) eller satsa på en ny! Modell större ...
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                          Comment


                          • #14
                            Det är ju alltid bra om provkörningen börjar med en helt kall motor. Då kan du kolla ev rök.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment

                            Working...
                            X