Announcement

Collapse
No announcement yet.

"kortsluta" relä till fläkt som kyler ACn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "kortsluta" relä till fläkt som kyler ACn

    Min AC jobbar inte helt perfekt. Lät AC-killen som Michel tipsat om tidigare titta på den idag och han tycker fläkten går på för sent/sällan.
    AC kyler men klent. Det är fortfarande gott om gas i ACn.
    På tomgång så är ACn riktigt kass, inte speciellt kall luft, det blir något bättre när man gasar upp något i varv med motorn.

    Fläkten jag syftar på är den bakom kylaren som går på när nån temp-sensor säger till. Den går på till slut men enligt AC-killen blir det väldigt varmt runt/i kompressorn och det vore bättre om gick igång tidigare, helst jämt.
    Min plan var att "kortsluta" relät så att fläkten alltid är igång så här i sommartid.

    För att åstadkomma detta behöver jag tydlig instruktion från någon expert här på forumet
    Seså, impa med tydliga foton och pilar som visar var reläet sitter och hur man ska koppla.
    Tack!

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Vet bara att dessa fläkts får signal från ECU'n (Stefan Bosch) så jag undrar om det finns ett yttre större relä.. Men det är ju stora strömmar så det borde det finnas.
    Jaha vad har jag svarat egentligen - ingenting! Borde kanske jobba istället.
    Men man kan nog styra dem från ECU'n med lite pill. fccuk kanske vet?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag borde också göra som Per, någonting annat eftersom även jag har lite gissningar & funderingar, inget rakt svar direkt.

      Vad är det som påverkar att fläkten går när Ac:n slår till?
      Sitter det någon tempgivare på AC-kretsen som kopplar in fläkten när systemet blir för varmt? Om isf är den kanske kass eller dålig kontakt.

      På lite enklare system ( Läs: utan datorer inblandade) brukar det vara kopplat så att när AC.n går går också fläkten.

      Ska du bygla relät så är det mellan 30 & 87 tråden ska sitta.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Om jag minns rätt så går den extra fläkten endast när den vanliga går. Och AC'n är påslagen. Alltså: AC på = 2 fläktar. AC av = 1 fläkt. Och de bara när motorn är varm. Yes?
        Att AC-fläkten inte går annars kan ju vara pga att man vill hålla motorns temp jämn först o främst.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Alex: gjorde en koll o fyllning idag på min med, och det var just det med fläkten, han noterade/kommenterade.
          Har för mig att Rask även kommenterat att han tyckte att min fläktade mkt i jämföresle med hans..?

          Iallafall väldigt kallt på max nu...
          http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

          Comment


          • #6
            Upplever samma problem med min coupe när det är varmt. Köar man så känns det som om man inte hade AC överhuvudtaget.

            Sen tror jag att också att jag har glappkontakt nånstans för den kyler så fint tills man kört på en gupp sen kan den lägga av till nästa gupp.

            Så för att sno tråden lite, är det inte sladden som sitter högst upp på kompressorn som drar igång kompressorn eller finns det annan koppling?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Har också ngt. glapp bakom vreden!
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Läste på på fccuk och ECUn är inblandad i det hela. Så kortslutning kanske inte är bästa metod...
                ECUn sätter igång fläkt 1 och 2 enligt följande:
                20V NA and Turbo
                Fan 1st stage on at 90°-94° off at 85°-89°
                Fan 2nd stage on at 95°-99° off at 90°-94°
                Fläkt 1 tolkar jag som den undre till vänster (i körriktning) och fläkt 2 till höger mot AC-kompressorn.


                Jag kom på att jag kan ju koppla in laptopen till bilens analys-port och köra Startrek-programmet som barnacle på fccuk har gjort.
                Jag körde en sväng och kopplade sen in datorn när motorn var riktigt varm och fin.
                Startrek-programmet visar bl a vattentemperatur.
                Ok, jag orkade inte göra en fullständig analys men båda fläktarna går igång. Däremot tror jag ett fläkt 1 inte startar när den ska.
                När temperaturen visade 96 grader snurrade båda fläktarna fint. Sen när den gick ner till 93 gr så stannade båda samtidigt. Här borde nog fläkt 1 fortsatt ett tag till, enligt tabell ovan.

                Termostat och tillhörande sensor (grön) beställdes av Alternative Autos i våras och byttes vid påställning.

                Hmmm.... vad kan det vara?
                På fccuk pratas det om relät som på min bil sitter i boxen på spolarvätskebehållaren. Det kan tydligen sluta fungera. Jag blir inte riktigt klok, det borde vara 2 reläer (2 fläktar). Men fläktarna går igång så det kanske är OK.
                Se bild.
                Attached Files
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #9
                  Originally posted by alx
                  Läste på på fccuk och ECUn är inblandad i det hela. Så kortslutning kanske inte är bästa metod...
                  ECUn sätter igång fläkt 1 och 2 enligt följande:
                  20V NA and Turbo
                  Fan 1st stage on at 90°-94° off at 85°-89°
                  Fan 2nd stage on at 95°-99° off at 90°-94°
                  Fläkt 1 tolkar jag som den undre till vänster (i körriktning) och fläkt 2 till höger mot AC-kompressorn.


                  Jag kom på att jag kan ju koppla in laptopen till bilens analys-port och köra Startrek-programmet som barnacle på fccuk har gjort.
                  Jag körde en sväng och kopplade sen in datorn när motorn var riktigt varm och fin.
                  Startrek-programmet visar bl a vattentemperatur.
                  Ok, jag orkade inte göra en fullständig analys men båda fläktarna går igång. Däremot tror jag ett fläkt 1 inte startar när den ska.
                  När temperaturen visade 96 grader snurrade båda fläktarna fint. Sen när den gick ner till 93 gr så stannade båda samtidigt. Här borde nog fläkt 1 fortsatt ett tag till, enligt tabell ovan.

                  Termostat och tillhörande sensor (grön) beställdes av Alternative Autos i våras och byttes vid påställning.

                  Hmmm.... vad kan det vara?
                  På fccuk pratas det om relät som på min bil sitter i boxen på spolarvätskebehållaren. Det kan tydligen sluta fungera. Jag blir inte riktigt klok, det borde vara 2 reläer (2 fläktar). Men fläktarna går igång så det kanske är OK.
                  Se bild.
                  Enligt verkstadsmanualen, http://www.polak.ch/coupemanual/Heating%2020valve.htm sida 39 så ser det rätt ut med reläer på din bil. Det ska vara endast en.

                  Jag funderar på om fälktarna inte är felkopplade, vill minnas att det sitter 2 fläktsladdar och båda passar i båda kontakter. Dock vet jag inte om det spelar någon roll hur de är kopplade. Det är något som jag funderade på förra sommaren men orkade aldrig kolla upp det. I år kör jag inte coupen så jag stör mig inte på det
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Motorstyrningen och AC:n är normalt två helt autonoma system med ett undantag: När AC-kompressorn går på får ECU:n en signal så att motorn ska kompensera för effektförlusten.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment

                    Working...
                    X