Announcement

Collapse
No announcement yet.

20 VT LE - 8100 Mil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 20 VT LE - 8100 Mil

    Hej alla glada fiat-ägare,

    Jakten på en bil fortsätter för mig och börjar accelerera nu när jag till 99% fått sålt min nuvarande "bil". Tanken från början var att skaffa en skysst Coupe som sommarbil. Jag backade ur en affär och har inte hittat många fina coupeer i Sverige efter det.

    Nu så har Andre här på forumet bestämt sig att sälja sin 20Vt LE som han haft i 2 månader.

    Jag och smooth ska åka ner till skåne och titta på den nu på söndag. Vill bara än en gång ha lite tips.

    Problem med bilen och saker som åtgärdats, som jag förstått det, är följande:

    - Det har varit lite snack om blårök osv som kan grunda sig i turbo-problem. Bilen har rullat 8000 mil och jag vill mest veta hur länge original turbon överelever? Vad kan det kosta att byta turbon om jag nu hade velat göra det? De ska ha tittat på turbon på Fiat och bekräftat att den är i bra skick.

    - Tankröret och tanken är bytt på bilen. De hade tydligen rostat och börjat läcka, är detta vanliga problem?

    - Slutröret har i princip rostat bort och jag kommer behöva byta det ganska omgående, det ser förjävligt ut.

    - Kamrem är bytt.
    - Bultar och packningar(tror jag) runt grenröret är bytt och fixat

    Förutom en ganska djup repa i lacken på bakskärmen verkar de inte vara några problem med bilen.

    Som extra får jag med en H&R sänkningssats, en vinge och ett trim-chip.

    Hoppas verkligen på att denna bilen kan vara den "rätta". Historiken ser lovande ut, och mycket dokumentation finns.

  • #2
    Blårök kommer sannolikt från läckage orsakat av slitage/glapp i turbinens(avgassidan) axiallager. En utbytes turbo kostar några tusen. Ett helt nytt aggregat 10k. Om du lossar någon slang på insugssidan och kollar att det är torrt (ingen/minimalt med oljefilm) så är du säker på att det inte är något annat problem som orsakar blåröken.

    Det enda jag kommer på som inte är av plast i är slangklämmor och stålbanden som spänner fast tanken. Så säljaren menar nog något annat.

    Oavsett vilken bil man köper brukar man få fixa nåt med avgassystemet. Tips: Försök hitta nåt i originalväg så du slipper såga i plasten för slutröret. Är det en LE vill du inte sabba kofångarna.

    Du får lyssna när motorn startas och är kall om du kan höra att det tickar. Det är den för 20vts klassiska fel med spricka i grenröret. Det kan vara skäl till prutning men ska inte hindra dig från att köpa en annars bra bil. Enkelt att åtgärda.

    Lycka till.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tackar för svaren.

      Jag ska ändå byta ut avgassystemet. Tänkte bara så att de inte e ovanligt mkt på denna. Ska kolla så att inte skärmen tagit stryk. Viktigast är förstås att inte drivlina och motor har några dålda fel. Sånt som kan vara svårt att känna/höra/se...

      Vet inte om vi kommer hinna eller ens kunna skruva på bilen den dagen. Ja får helt enkelt ta säljarens ord på den saken.
      Last edited by Miller; 21 July 2011, 20:05.

      Comment


      • #4
        Ett till tips. Erajack på forumet ska sälja sin svart LE. Han bor i Karlstadstrakten. Annons i köp/sälj.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72
          Ett till tips. Erajack på forumet ska sälja sin svart LE. Han bor i Karlstadstrakten. Annons i köp/sälj.
          Merci! Ska kolla :-)

          Comment


          • #6
            Svart LE är det som gäller, det vill alla ha.
            Välkommen på fiatfika i Göteborg sen när du är klar!
            Attached Files
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Tjena.! Hoppas på bra väder när ni kommer.! Såg att det ser ut att kunna bli sol

              Felen på bilen är:

              Slutblås på slutdämparen har rostat dock räcker det att byta slutblåset.!

              Tanken är bytt på fiat i Malmö till en utbytes tank pga av läckage.! Då byttes tankröret också.!

              Bilen ryker inget varm som kall, Jämt turbotryck och en jäkla fart.! aldrig trimmad.!
              att jag gjorde en tråd här var för jag visste inte hur en turbo skulle se ut invändigt.

              Bilen blev inlämnad till fiat för byte av grenrörspackning och pinnbultsbyte. samtidigt som dom tog av grenröret så ringde mekanikern och fråga om jag ville passa på att updatera turbo eller renovera den för att den var ändå urplockad. då mena jag på om den inte är i sönder och dålig så är det onödigt.! Mekaniker kolla turbon så där inte var glapp eller dåliga lager där var inga tecken på att den skulle vara dålig.!

              Du märker även när du kommer och får köra den och kolla den

              Comment


              • #8
                Då var fiaten Såld till Miller.! Hoppas du får all lycka och körglädje med bilen.! Kommer sakna den.! Men skaffar mig en coupe efter husköp.! Ser fram emot att komma tillbaks hit då.!

                Comment


                • #9
                  Gött! Grattis till er båda.

                  Miller, nu vill vi se bilder!
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ante
                    Gött! Grattis till er båda.

                    Miller, nu vill vi se bilder!
                    Jag ska fixa till den och ösa på med bilder :-)

                    Glad första ägare till Coupe.
                    D va trevligt att träffa dig Andre. Hoppas vi träffas under andra omständigheter, utan pengar i tankarna :-)

                    Märkte dock två saker på hemresan. Fjäderbenstaget satt löst. De va de som lät från motorrummet. Tog lite tid att hitta en bult son passade, men har löst det tillfälligt.

                    Sedan en sak jag störde mig på... klimatanläggningen funkar inte riktigt. Får bara varmluft när ja vrider upp temperaturen på max... kan inte få någon jämn temperatur alls. Testat med klimaten på också.. några ideer?

                    Comment


                    • #11
                      Du menar ingen kyla på lägst temp? Testa att provtrycka AC'n, den kan vara tom pga läckage. Expertkyl i Gamlestan är bra!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Du menar ingen kyla på lägst temp? Testa att provtrycka AC'n, den kan vara tom pga läckage. Expertkyl i Gamlestan är bra!
                        Nä då Per. Ac:n kyler på som den ska, kompressorn går igång, inga missljud heller. Men de blandas aldrig in någon varmluft när man ställer upp temperaturen. Samma sak gäller när man sänker från högsta temperaturen. Inget händer förrän man sänkt helt.

                        Jag testade att ha på tex 26 grader än längre tid, men de kommer bara kallt.

                        Spelar ingenn roll om klimaten är på eller inte, man får inget annat än bara kall luft, eller bara varm luft.
                        Last edited by Miller; 25 July 2011, 08:24.

                        Comment


                        • #13
                          Ok så du får varm luft endast på max?
                          På min var felet innertempgivaren, du borde ha samma fel. Den sitter bakom lilla gallret vid AC-knappen, lätt att byta när man fått bort panelen.
                          Det är en liten pryl m minifläkt som suger in luft. Rätt dyr ny men finns på skrotar osv.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Tackar gubbs. Ska kolla upp detta.

                            Comment


                            • #15
                              En till svart i stan???

                              Min blåa börjar bli exotisk
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X