Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helvetes faaan!!! Gasen i botten = död!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helvetes faaan!!! Gasen i botten = död!

    Står i centrala Uppsala i en korsning vid rödljusen. Intill mig står en M3:a och gasar. Vid grönt ger jag gasen i botten på 1:an, lite väl för länge tror jag för helt plötsligt slår "limp mode" in och kapar motorn som då bara blöddrar och är orkeslös. Svänger av intill sidan av vägen, lite snyggt italienskt. När jag startar om bilen så hörs bara startmotorn. Soppapumpen går ej igång, tack Smooth. Vad fsn kan det vara? Om jag bränt motorn bör väl soppapumpen ändå funka?

    Snääääälla hör av er!!!!!!!!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    ...

    ...ANYBODY????

    btw, finns det nåt relä eller nån säkring för/till soppapumpen och isf vart...?
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      ...

      ...tänker du på brytaren snett bintill säkringsboxen på förarsidan? Den har jag tryckt på ett par gånger utan att pumpfan kickar igång. Var det den du menade..?
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Re: ...

        Originally posted by plant
        ...tänker du på brytaren snett bintill säkringsboxen på förarsidan? Den har jag tryckt på ett par gånger utan att pumpfan kickar igång. Var det den du menade..?
        Just det.

        Börja med basicgrejerna, kommer det gnista från stiften, går den på startgas osv.

        Om det nu bara är soppapumpen som strejkar så gissar jag att du redan kollar säkringar och reläet? Funkar inte det så kolla kablaget och sist byt pump.

        Good luck man!
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Re: Re: ...

          Originally posted by Ante
          Just det.

          Börja med basicgrejerna, kommer det gnista från stiften, går den på startgas osv.

          Om det nu bara är soppapumpen som strejkar så gissar jag att du redan kollar säkringar och reläet? Funkar inte det så kolla kablaget och sist byt pump.

          Good luck man!
          Vanligtvis så startar ju soppapumoen iom att man vrider på tändningen, det hör man ju. Nu hörs inget när jag vrider på tändning. Ang. Säkringar och relän så vet jag ju inte ens vilka jag ska kolla upp. Nu kollar jag typ allt!!! Nån som vet mer exakt?
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #6
            Det går ju snabbt att kolla alla säkringar? =)

            Det bästa är nog att mäta på soppapumpen med en multimeter, för att se om den får någon ström
            /Peter

            Comment


            • #7
              Originally posted by Chorus
              Det går ju snabbt att kolla alla säkringar? =)

              Det bästa är nog att mäta på soppapumpen med en multimeter, för att se om den får någon ström
              Något du skulle kunna hjälpa till med mot betalning nån dag då då kan kanske...? 
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Soppapumprelät sitter vid torpedväggen.

                Nr 15, sidan 4.

                http://www.polak.ch/coupemanual/Engi...6v%20turbo.htm
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Freddan72
                  Soppapumprelät sitter vid torpedväggen.

                  Nr 15, sidan 4.

                  http://www.polak.ch/coupemanual/Engi...6v%20turbo.htm
                  Har varit nere nu på morgonen och kollat upp kablage, slangar, säkringar etc etc. Kunde inte hitta en enda slang som hoppat av eller nån bränd säkring. Dock Freddan plockade jag ändå ur de 2 säkringarna på höger torped. Rengjorde det stora och bytte den lilla 25:an trots att den inte var av/bränd. Den såg lite missbildad ut bara, som om den utsatts för extremt hög värme. Senast jag bytte den säkringen var den också lite smält. Hur som helst. Sprayade runt med wd-spray på lite kontakter, tryckte till databox-kablaget i som löper upp under huven då jag tyckte den verkade sitta lite löst och när jag kopplade in batteriet igen och
                  startade motorn gick hon som en dröm igen!!!!!

                  Pust!!!! Var nästan säker på att jag skulle få byta motor lr nåt 
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    ...mmm men nästa gång får jag peta i 2:an lite kvickare tror jag....!
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      Du borde nog kolla upp soppapumpen. Troligtvis har den krävt en rejäl mängd ström och därför har det blivit lite bubbligt.
                      Kör du med rätt storlek på säkringen?
                      Sitter säkringen i relät?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan72

                        Kör du med rätt storlek på säkringen?
                        Sitter säkringen i relät?
                        Av de 2 som sitter längs torpeden så bytte jag den lilla, 25:an. Den stora fick vara kvar. Vet EJ om 25 är rätt men det har alltid suttit en 25:a där...tror jag iaf. Fel lr?

                        Sitter säkringen i relät? Hur menar du...? Sorry....!
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          Det jag menar med "säkring i relä" är ett relä med inbyggd säkring, enligt bilden nedan:


                          Kollade lite noggrannare på bilden som jag länkade till tidigare och du har inte relät ovan utan ett separat relä och säkring. Det ska stå i manualen vad för storlek du ska ha på säkringen.
                          Last edited by Freddan72; 25 July 2011, 21:54.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            ...

                            ....ok, när jag står framför bilen har jag till höger längs torpeden en svart lite "box". Öppnar man den hittar man 2 säkringar. En stor och en liten. Det var den lilla jag bytte, 25:an. När jag nu kollar närmare i manualen så ser det ut som om den stora säkringen är 7.5 och den lilla 30!!!! Så, någon. Rätta mig om jag har fel...
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              Re: ...

                              Originally posted by plant
                              ....ok, när jag står framför bilen har jag till höger längs torpeden en svart lite "box". Öppnar man den hittar man 2 säkringar. En stor och en liten. Det var den lilla jag bytte, 25:an. När jag nu kollar närmare i manualen så ser det ut som om den stora säkringen är 7.5 och den lilla 30!!!! Så, någon. Rätta mig om jag har fel...
                              ...moget Plant, stora säkringen är ju för fan 40A och lilla 30A!!! Dessutom är den stora säkringen till för kylfläkten och den lilla för luftkonditioneringen om jag inte har fel återigen. Hur som helst är 25:an bytt mot en 30:a så nu ska den väl inte smälta.

                              Kan bara anta att bilen kickade igång igen pga att jag plockade ur samtliga relän på vänster sida, under vattenbehållaren och rengjorde kontakter och sprayade wd.
                              /Giallo Ginestra

                              Comment

                              Working...
                              X