Announcement

Collapse
No announcement yet.

äntligen så funkar min kära fiat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • äntligen så funkar min kära fiat!

    har tidigare ställt en massa frågor om mitt problem med att min 20VT plötsligt dog i vintras. jag började med att byta vevaxelsensor innan jag fick avläst felkoderna som sa att det var fel på kamaxelsensorn, så jag bytte den också. efter mycket fix och trix bestämde jag mig för att köpa en till likadan bil för att prova uteslutningsmetoden med alla givare och databoxar. sagt och gjort, 4 dagar senare tappade jag framhjulet på min nyinköpta coupé och slog sönder halva bilen. vipps så har man 2 okörbara coupéer då är man jävligt less på det där med fiat helt plötsligt. dessutom ledde inte uteslutningsmetoden någonstans. motorn behöver bara kamaxelgivare och vevaxelgivare för att starta och databoxen från den andra bilen gav samma felkod, så att efter att ha bytt kamaxelgivaren 2ggr kunde jag idag besiktiga den ena fiaten och äntligen få den andra att starta. och det känns underbart ! risken är nog inte spes stor att man får tag på en vevaxelgivare som inte funkar men den fins tydligen.
    martin

  • #2
    ...men varför lossnade ena framhjulet?

    Comment


    • #3
      det vet jag egentligen inte riktigt, trodligen har bultarna inte varit spända eller så har gängorna i navet varit kassa, kom i en rundell och när jag körde ut ur den lät det som att jag fått punktering så jag siktade på närmaste parkering 300 meter bort efter som jag hade bråttom, så långt kom jag inte.....
      martin

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ankan
        ...men varför lossnade ena framhjulet?
        Vanligaste är att folk byter fälgar utan att kolla så hjulskruvarnas utstick är tillräckligt , eller så efterdrar man inte skruvarna efter 10 -15 mils körning.

        Mkt sällan alla fyra gängorna är trasiga så att rätt inspänningsmoment inte kan uppnås (ca 9 kgm).

        Comment


        • #5
          nä jag vet inte riktigt hur det har gått till i och med att jag bara hade haft bilen några dagar så hade jag inte rört hjulen. möjligheten finns jue också att hjulbultarna varit alldeles för hårt spända så att gängorna har gett sig har själv jobbat på bilverkstad och det är inte helt ovanligt att gängorna är kass i naven för att folk i almenhet väldigt ofta inte vet att bultarna inte ska spännas så värst hårt, utan spänner tills dom inte orkar dra men förhand. själv spänner jag alltid 110nm, utan att efterspänna. funkar väldigt bra det med
          martin

          Comment


          • #6
            Eller så satt inte hjulen (om de inte var original) centrerade mot navet?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment

            Working...
            X