Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor problem 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor problem 16vt

    Hej nyligen köpt en coupe, va ute o gasa igår och vid ett rödljus race så komm jag säg en 300meter sen liksom förlora den orken i motorn laddtrycket liksom dog ut.

    Stanna till för lite felsök inga slangar verka av eller några kablar sabbade, det enda vi märkte va att luftmassemätaren tickade kraftigt vid start.

    Ah och så lyser inspruningslampan på instrumentpanelen.

    Behöver hjälp.

    mvh karl-luis
    Med en blandning av pesto och bensin ;-)

  • #2
    du har ingen lmm på 16vt...

    ingen som "pös" till eller så när den blev slö?
    blev den slö gradvis eller på en gång?

    Comment


    • #3
      aha, då är de en möjäng strax efter insuget mot filtret som tickar. nej den dog helt motorn går o laddtryck finns men motorn känns som den går bara på tre cylindrar.
      bytte samtliga stift i dag och de gjorde ingen skillnad. funderar på att ta loss spridarna o se om dom sprutar jämt :-\
      Med en blandning av pesto och bensin ;-)

      Comment


      • #4
        Det klassiska felet att motorlampan lyser och den går över i limp-mode. ECUn är inte nöjd med någon signal och och tar då bort varannan tändpuls över 4000 varv. Därför känns det som den går på 3 cylindrar.

        1 - Antingen Hallgivaren (kamlägesgivaren) på avgaskammen. Silverfärgad cylinder med kontakt på i avgaskammens förlängning.

        2 - Eller kassa/trötta tändspolar som ger för lite kräm vid laddtryck då det är svårare att få gasblandingen att tända.

        Fel 1 ger felkod vid diagnos.
        Fel 2 ger inte alltid felkoder entydiga felkoder.

        Om du söker här finner du trådar som behandlat detta tidigare. Hallgivaren är svindyr som orginaldel. Tror det var någon på Lanciaforumet som kom på att man kan öppna burken och byta ut och löda dit själva hallelementet från en VW Golf. Något för den som gillar finmekanik och lödning.

        Tändspolarna är 2 st standard Punto1-spolar och relativt billiga.
        Glöm det där med spridarna, det är inte det som är felet.
        Åk till verkstad och be att dom läser ut felkoderna.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Har två helt nya original tändspolar över om du behöver.

          900:- och i Sthlm.

          Comment


          • #6
            okej, ah va o mätte just tändspolarna och ena spolen verkar vara paj då ena utgången gav ca 50v den andra 120v. ska kolla dom andra me finmekanik låter suveränt jobbar me sånt dagarna i enda ;-) .
            Gärna! kan du lämmna num kan vi höras köper dessa gärna av dej.
            Med en blandning av pesto och bensin ;-)

            Comment


            • #7
              Du har pm.

              Comment


              • #8
                nu funkar bilen igen det va en tändspole som hade gett upp på cylinder ett. bytte ut den mot tempra33's så funka den perfekt ;-) . tack för alla hjälpsamma svar
                Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                Comment


                • #9
                  Nice! Trevligt med enkla reparationer.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    hej igen..ah nu verkar de som halgivaren gett upp. :/ bilen går i felsäkert läge rätt ofta nuförtiden.. .
                    Konstigt nog är tomgången relativt jämn vad jag tror.

                    Vart kan jag väda mej för att löäsa av felkoderna? bor i sthlm norrort.
                    tacksam för er expertis! mvh karl-luis
                    Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Viabil på Grindsgatan på södermalm. 08-644 26 10
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        okej perfekt ska kontakta dom omgående. tackar så mycke! :-)
                        Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                        Comment


                        • #13
                          okej, vi fick fram att de va kamlägesgivaren och lamba sonden :-) . nu vem var de på lancia forumet som hade lött ett nytt element? vill prova men hittar inte tråden där de behandlas.
                          kan tilläga att jag måste bygga nytt avgasrör dom innan hade gjort de slarvigt så jag knäckte de :-\ ...

                          ska bygga nytt så fort vädret blir skönare :-) .
                          Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Denna kanske?

                            http://lanciadelta.se/forum/viewtopi...elgivare+jetta

                            mvh
                            Alexander D
                            http://www.garaget.org/?car=68988

                            Comment


                            • #15
                              åh! underbart! :-D tackar så mycke. mvh
                              Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X