Announcement

Collapse
No announcement yet.

kylarproblem.....!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kylarproblem.....!

    ...då var det dags igen då för Plants "goddag yxskafts-frågor"

    För drygt en månad sedan upptäckte jag att tempen gick upp ganska snabbt redan efter korta sträckor. Kollade därför vattennivån i kylarbehållaren. Den var obefintlig! Hällde därför snabbt i upp till max. Nån dag senare skulle jag ut och köra igen och upptäcker då att allt vatten är slut, har runnit ut.
    Lämnar i bilen på mekonomens verkstad där den står i drygt en månad innan de fixar ny kylare. Glad i hågen kör jag i två dagar innan jag en morgon upptäcker en jävligt stor pöl/sjö med kylarvatten framför och under bilen på förarsidan framifrån sett.
    Lämnade åter igen bilen och begärde att de skulle se över hur fasiken ALLT vatten bara kunde rinna ur. Nån dag senare får jag svaret. De har testtryckt, har jag för mig att han sa, systemet och sökt läckor MEN inte hittat något!!! De har även haft bilen på tomgång i drygt 1.5h utan läckage.

    Nu har jag hämtat bilen med löfte om att de självklart tar in bilen om mer problem skulle uppstå, något jag på förhand redan vet.

    VART fan kan läckan vara och varför?????

    Please, svara mina kunniga vänner!!!!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Läcker det från expansionslocket? Om det är otätt börjar det läcka och sen börjar det koka o så fortsätter det. Kostar dock bara typ 150kr om det är det.
    Ett rätt vanligt Coupe-fel..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Läcker det från expansionslocket? Om det är otätt börjar det läcka och sen börjar det koka o så fortsätter det. Kostar dock bara typ 150kr om det är det.
      Ett rätt vanligt Coupe-fel..
      Tack för snabbt svar min vän men VARFÖR ligger vattenpölen under o framför förarsidan???? Borde inte pölen isf ligga framför/under passagerarsidan isf????
      Last edited by plant; 28 September 2011, 13:56.
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Jo. Jag vet: öppna huven o kolla!!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Jo. Jag vet: öppna huven o kolla!!

          det har jag ju och inga spår what so ever...!
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #6
            Okok..
            Ett tillägg, känn. Det ÄR blött där det läcker, kylvätska dunstar dåligt!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Okok..
              Ett tillägg, känn. Det ÄR blött där det läcker, kylvätska dunstar dåligt!
              SPÖKVÄTSKA!!! Varken jag eller verkstaden hittar nåt. Kan ju bara betyda en sak, antingen är jag lika kompetent som verkstaden eller så är verkstaden lika kompetent som mig
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Originally posted by plant
                SPÖKVÄTSKA!!! Varken jag eller verkstaden hittar nåt. Kan ju bara betyda en sak, antingen är jag lika kompetent som verkstaden eller så är verkstaden lika kompetent som mig
                Eller så rullade du in bilen på fel sorts verkstad
                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                Comment


                • #9
                  Har du smakat på vätskan? Är det gykol? Eller kanske vatten från AC:n?
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rask
                    Har du smakat på vätskan? Är det gykol? Eller kanske vatten från AC:n?
                    Smakar sött så glykol e det allt!
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      För mig att jag läst om någon som bara läckte när termostaten öppnade, vet inte hur det går ihop med provtryckt kylsystem men kanske värt att kolla? Fyll upp bilen, var kör, stanna och kolla om det går att se när var det kommer efter att du stängt av motorn? Säkert helt feltänk men om det saknas dåliga idéer så .....
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        ....

                        ...okej, körde lite igår och tempen låg då på strax över 90. Vid den temperaturen sätter alltid fläktarna igång vanligtvis. Dock inte nu. Mao är det nåt vajsing med dom. Relä, säkringar? Någon som på rak arm kan berätta vart dessa sitter exakt?
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          Kylarfläkt

                          Se sista posten i ditt inlägg:

                          http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=13754

                          Lite mer info här: http://www.polak.ch/coupemanual/Volume%202/Safety.htm

                          Last edited by Freddan72; 1 October 2011, 13:24.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            ...

                            ...det var inte den...!
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              Det brukar inte vara så svårt att hitta relät och säkringen till fläkten. Oftast är det bara att följa elkabeln från kylarfläkten.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X