Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det här med tändstift..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by per
    Men om man med "chip" menar ommappning (vilket det på sätt och vis är) behöver det inte nödvändigtvis betyda ökat tryck utan t.ex. justerad tändkurva för bättre beteende.
    ...vilket faktiskt är det enda jag är ute efter just nu. Jag har blivit rekommenderad att skaffa novitec steg 2 chip. Men jag hittar inte några olika versioner av novitec chipen. Den jag hittar till Fiat Coupe ökar laddtrycket till 1.2 bar och det vet jag inte om jag vågar. Vad mer är det chippet gör?

    Vad är alternativet till ommappning (den dyra varianten). Turbon kommer in lite senare nu än med originalet, och den karaktären kommer jag ju ha även om jag ändrar maxtrycket i framtiden.

    Jag antar också att kallare stift inte fyller sitt syfte utan att ha ökat inluftstrycket?
    Last edited by Miller; 18 April 2012, 08:18.

    Comment


    • #32
      Det finns inget alternativ (som jag tjatat hål i huvet på folk innan ); mappning is the way to go. Leighton på FC Performance har störst erfarenhet av Coupemappningar, bara att skicka ett mail till honom så kan han skicka dig ett chip som redan innan justeringar kommer funkar 100ggr bättre än Novitec eller kopian GTEC. Inte blir det speciellt dyrt heller, så inget att tveka på.


      Novitec-chippet är gjort för en annars originalbil, med den tändkurvan och karaktär. Inte din turbo du har nu.

      NGK BKUR7ET kommer räcka bra sen skulle jag tro.
      Last edited by per; 18 April 2012, 10:52.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Originally posted by per
        Det finns inget alternativ (som jag tjatat hål i huvet på folk innan ); mappning is the way to go. Leighton på FC Performance har störst erfarenhet av Coupemappningar, bara att skicka ett mail till honom så kan han skicka dig ett chip som redan innan justeringar kommer funkar 100ggr bättre än Novitec eller kopian GTEC. Inte blir det speciellt dyrt heller, så inget att tveka på.


        Novitec-chippet är gjort för en annars originalbil, med den tändkurvan och karaktär. Inte din turbo du har nu.
        Jasså? Men de var något nytt för mig. Det ska jag kolla upp. Men är detta anpassat speciellt för min bil på något sätt? Låter som att de mappar men på distans?
        Ska kolla upp detta :-)

        Comment


        • #34
          Korrekt, kolla sista sidorna av min projekttråd, där står allt i detalj.

          (tror vi har pratat om detta innan? men iaf) Du skickar ett mail där du radar upp alla mods och spec på turbo etc, sen kopierar han den mapp han gjorde senast för en likadan Coupe med de modsen.
          Last edited by per; 18 April 2012, 11:00.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            tänk på att du behöver en ny mappning/chip sen när du har skaffat fmic, så är det värt med en fc-map med tanke på att du får be om en ny sen?

            Comment


            • #36
              Absolut, dock är han aldrig omöjlig med att få en uppdatering utan att det ska kosta skjortan. Men man får köra ett test till i testbänken/rullarna.
              Men om man vet att man ska montera FMIC, vänta till dess ja!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Originally posted by per
                Absolut, dock är han aldrig omöjlig med att få en uppdatering utan att det ska kosta skjortan. Men man får köra ett test till i testbänken/rullarna.
                Men om man vet att man ska montera FMIC, vänta till dess ja!
                vad brukar du få betala för en rullande landsvägsbänkning ungefär Per?

                Comment


                • #38
                  500kr
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by per
                    500kr
                    Motsvarar 3 repor hos Magnus.
                    Last edited by Freddan72; 24 April 2012, 15:56.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment

                    Working...
                    X