Announcement

Collapse
No announcement yet.

Garrett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Garrett

    Någon som har erfarenhet om detta kit eller liknande ?

    http://www.jw-racing.de/index.php?ro...product_id=182

    Pratat lite med säljaren och han har det monterat på sin Coupe. Med hans egna ord går den like hell..
    Kikar man på filmen han lagt ut på Youtube ser det ju onekligen ut så oxå. Frågan är väl om det inte är mer gjort på den (stakar, spridare, avgas,kam, Ic osv)

    http://www.youtube.com/watch?v=CTioWukjyYE


    /Jon
    JH

    20vT

  • #2
    Hur stor vana har du av trimning? Är det första gången eller har du trimmat flera bilar?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Tack för svar Freddan!

      Jag har läst mycket här på forumet, följt era trådar med förtjusning och blivit imponerad.

      Vet inte om mina erfarenheter är så spännande för andra att läsa, ny på forumet och känner inte riktigt till spelreglerna ännu. Så jag skickar dig ett PM

      Vh
      JH

      20vT

      Comment


      • #4
        Välkommen hit! Det där kittet verkar lite dyrt, köpte själv modellanpassad ny Garrett GT28R för drygt 6000kr för ett antal år sen. Även om jag gjorde mkt själv av bygget sedan.
        Men en del saker är lite onödiga som adaptern till original downpipe t.ex.. Det blir en sån strypning att det är korkat att inte bygga en ny downpipe för ett överkomligt pris.
        Sen tillkommer alltid mappning om man ska få ut full potential av bygget, samt nån sorts driftsäkerhet.. De flesta använder idag FC Performance UK för detta, han har stor erfarenhet av Coupemappningar.

        Inga erfarenheter är ointressanta här, lägg gärna upp en projekttråd om din snygga kärra!
        Last edited by per; 16 January 2012, 11:56.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Garrett

          Tack Per!

          Hade ingen aning om att downpipen tog ihjäl så mycket.
          Har en liten "tråd" med Avgasteknik i Uppsala om avgasystem bygge. Fast det blir för dyrt med skräddarsytt avgassystem OCH trimkit. Blir nudlar i ett decenium framöver i så fall..Får väl köpa bra R däck och bromsa lite senare istället bara |-)

          Har kikat lite på 28R turbon oxå, klart bättre alternativ rent ekonomiskt sett. Den kanske gör lika mycket nytta tillsammans med anpassad dp, spridare, chip modifierad original avgassystem?!

          Du som monterat 28R turbon, gick det att modifiera original dp´n så den passade?

          Ps. vart köpte du din 28R?. Ds
          Last edited by epostiljon; 16 January 2012, 16:51.
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Ok! Uppsala Avgasteknik är nog ganska dyra av sig isf.

            Nej inget av original downpipe är värt att spara, den smalnar dessutom av nedåt. Jag har 3" t.o.m. katten, sen 2.5" rostfritt. Blev väl runt 8-9000kr totalt hos A-Alt Avgas i Mölndal. (om man ska byta turbo får man räkna med nudlar, så är det bara! )

            Turbon köptes av ATP i Californien, i ett gruppköp ordnat på www.fccuk.org/forum.

            Fler svar på dina frågor finns här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=9299
            Last edited by per; 16 January 2012, 13:11.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Garrett

              Tur i vart fall att de är billiga då..nudlarna .-)

              Jag hittade på GI turbo i Götet en G28R med inbyggd wastegate. De har en drive på dem just nu. 6500 kostar den.

              Bra länkar. Så mycket bra kunskaper ni sitter på boys .-) Som ett stort julbord, bara o ta för sig. Läsandet blir lite som en spännande pingis match, bollen än här o än där.

              Kanske är ide att lyssna med ATP Per. Du har ju så fint serverat hela klabbet :-)

              Downpipe alternativ kanske..

              http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=BCS
              Last edited by epostiljon; 16 January 2012, 15:12.
              JH

              20vT

              Comment


              • #8
                Ett första steg är Gtec1 chip. 45 pund och +30 hk.

                Därefter finns mappning från FC Performance. För 175 pund får du motorn mappad till ca 280 hk

                Sen är det bara plånboken som bestämmer nivån. 350 hk sägs vara en lagom nivå att lägga sig på om man vill att motorn ska överleva. Vill du över 400 hk måste du bygga om motorn med smidda kolvar och stakar, porta toppen, stor turbo, kraftigare koppling, fmic, pump, spridare, btr mm. Puh!
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  ..och ska man vara helt ärlig är 280hk rekordet för originalturbo, mappat live på plats i England. Men runt 260hk är alltid möjligt (utbyteschip).
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Hej

                    när pratade du med säljaren sist?

                    Jag har beställt därifrån 2 gånger förut, första gången delar för ca 6500:- dom fick jag.
                    Andra gången en tryckplatta som jag INTE fick, trotts inbetalda pengar, mail och tele samtal

                    Bara en liten varning till dig..

                    Mvh
                    Alex
                    Alexander D
                    http://www.garaget.org/?car=68988

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garrett

                      Originally posted by epostiljon
                      Tur i vart fall att de är billiga då..nudlarna .-)

                      Jag hittade på GI turbo i Götet en G28R med inbyggd wastegate. De har en drive på dem just nu. 6500 kostar den.

                      Bra länkar. Så mycket bra kunskaper ni sitter på boys .-) Som ett stort julbord, bara o ta för sig. Läsandet blir lite som en spännande pingis match, bollen än här o än där.

                      Kanske är ide att lyssna med ATP Per. Du har ju så fint serverat hela klabbet :-)

                      Downpipe alternativ kanske..

                      http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=BCS
                      Tjena Epostiljon!

                      Är du sugen på att trimma din coupe tycker jag du ska ansluta dig till Axl's och mitt gruppköp

                      http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=14089

                      Vi ska beställa från FC performance och kommer förmodligen få ett mkt bra pris. Vill du satsa på ett prisvärt avgassystem beställ ett helsystem 2,75" från bluflame (www.blueflameperformance.com) Gick på lite drygt 6000 att få hem det till dörren
                      Last edited by Ankan; 16 January 2012, 20:10.

                      Comment


                      • #12
                        Garret

                        Tack för era svar!
                        Kul, nu fick jag ännu mer att bita i :-)

                        Steg ett med Chip förmodar jag redan är gjort. Om och hur det eventuella chippet är mappat vet jag självklart lika lite om. Tyckte dock bilen gick som ett Gehu när jag körde hem den i November...ja så mycket som nu +-0 gradigt väder tillät :-) Ska ta isär boxen i morgon och hoppas att jag ser vad för chip som sitter där. Har någon en bild på originalchipet tar jag tacksamt emot den så jag har att jämföra med.
                        Blir drygt att åka till England för mappningen.. Eller har ni stoppat färdigmappade chip i era vrålåk?!

                        Vill gärna hamna på +300hk så ny Turbo blir det. Pratade med säljare på GIturbo idag, fast mer pratade jag med deras förståsigpåare Erland. Han tyckte G28R är ett bra val av Turbo
                        Tack för varningen Alex, inte kul :-( Skyller fraktbolaget-GIturbo på varandra eller?

                        Jag kollade in tråden Ankan och hänger gärna på om de blir någon av deras hybrid Turbo. Prismässigt är deras "minsta" Powerpunch lika dyr som G28R i Sverige. Fast får ni bra rabatter är deras PowerPunch+ intressant. Har ingen aning om kvaliteten, är en rookie på Turbofronten

                        Blueflame med 100 cells racecat går lös på nästan 8300:- .-( Ditt pris på 6000 hem till dörren låter kalas tycker jag :-) fast vilket av systemen är det, var det inkl downpipe och i vilken dimension? 4" kan det väl knappast vara?! fattade inte deras annons riktigt....lite för mycket längtan till torra vägar och Coupe körning nu .-)


                        /Jon
                        Last edited by epostiljon; 17 January 2012, 08:08.
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #13
                          Ingen av oss har ännu åkt ända till England, men om du orkar bläddra ända till slutet av min projekttråd kan du läsa om min "remote mapping"..

                          Leighton skickade ett 'bra gissat' chip baserat på andra Coupeer med liknande mods o samma turbo. Därefter mättes alla värden och skickades tillbaka för en ny version, detta gjordes tre varv. Funkade jäkligt bra!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Lovely

                            :-)

                            Har kladdat lite efter dregglande på en av dina trådar Per. Passar på att fråga här oxå då, Vart hittar jag länkarna till när du kör på bana med bilen? har ni andra oxå filmer på det så PLEZ skicka dem :-)
                            Hur kul som helst att se och höra
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #15
                              Fördelen med en uppgraderad original turbo från FC Performance är att du behöver inte byta något annat. Det är bara att installera turbon och avsluta med ett chip från FC Performance. Men ska du få ut det mesta av motorn så kika gärna på ett större avgassystem, fmic och 3.8 bars bränsletrycksregulator.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X