Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lossa plasten där fläktreglagen sitter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lossa plasten där fläktreglagen sitter

    Lyckades på nåt sätt trycka in varningsblinkersknappen + 2 till in i konsolen, hur lossar jag den plasten för att komma bakom så jag kan sätta tillbax knapparna... vill ju inte bända sönder nåt...
    "Kööör för faaan, KÖÖÖR!!!" *tuuut tuuuuut*
    "Meeen köööööör dååå!??" *tuuuut*

  • #2
    Har för mig att det sitter två skruvar nere vid askkoppen samt någon bakom vreden till fläktreglagen. Skruva loss dessa så kan du enkelt lyfta loss panelen.
    Inte helt hundra så rätta mig någon om jag har fel.

    /A
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #3
      du drar försiktigt loss mitten vrid-spaken som du bestämmer styrkan på fläkten, sen finns de en skruv där, liten insexskruv! sen har du två st stjärnskruvar nere vid askkoppen... Passa på att byta ut klockan till en laddtrycksmätare vetja
      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

      Comment


      • #4
        Re: Lossa plasten där fläktreglagen sitter

        Originally posted by floodyrocker
        Lyckades på nåt sätt trycka in varningsblinkersknappen + 2 till in i konsolen, hur lossar jag den plasten för att komma bakom så jag kan sätta tillbax knapparna... vill ju inte bända sönder nåt...
        Har en ny sådan knappsats om den inte går att laga.
        JH

        20vT

        Comment


        • #5
          Det är skruvfästena i mittkonsolen som spricker. Gör rent, lägg en klick epoxy i det spruckna fästet och skruva dit skruven igen så gott det går. När det härdat borde det hålla ett tag till. Ett tips är att lägga en klick epoxy runt varje sånt skruvfäste, de spricker lättare med tiden.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Det är skruvfästena i mittkonsolen som spricker. Gör rent, lägg en klick epoxy i det spruckna fästet och skruva dit skruven igen så gott det går. När det härdat borde det hålla ett tag till. Ett tips är att lägga en klick epoxy runt varje sånt skruvfäste, de spricker lättare med tiden.
            Epoxi, usch för sådant, jobbar med det nu, dräkt, skyddsglasögon, lösa benskydd, diskhandskar, gasmunskydd...
            Smart lösning där , kanske man borde göra, mina har också spruckit lite har jag sett!
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Det är skruvfästena i mittkonsolen som spricker. Gör rent, lägg en klick epoxy i det spruckna fästet och skruva dit skruven igen så gott det går. När det härdat borde det hålla ett tag till. Ett tips är att lägga en klick epoxy runt varje sånt skruvfäste, de spricker lättare med tiden.
              Jag har en hel osprucken mittkonsoll oxå :-)
              JH

              20vT

              Comment


              • #8
                Har ju redan turbomätare där (Tack FloRic som ägde bilen innan) jo jag såg att de var bara skit av fästena till knappsatsen men de fixar vi med epoxi.

                Däremot är plasten inte så snygg, de e ju som ett kladdigt lager på den... kan man slipa och lacka eller blästra eller? Hur får man den fin och fräsch?

                De är ju likadant med konsolen vid handbromsen den är inte heller så snygg, dock inte lika i ögonfallande, men finns de bra tips på hur den blir som ny=?? eller ska man köpa nytt eller???
                "Kööör för faaan, KÖÖÖR!!!" *tuuut tuuuuut*
                "Meeen köööööör dååå!??" *tuuuut*

                Comment


                • #9
                  Originally posted by floodyrocker
                  Har ju redan turbomätare där (Tack FloRic som ägde bilen innan) jo jag såg att de var bara skit av fästena till knappsatsen men de fixar vi med epoxi.

                  Däremot är plasten inte så snygg, de e ju som ett kladdigt lager på den... kan man slipa och lacka eller blästra eller? Hur får man den fin och fräsch?

                  De är ju likadant med konsolen vid handbromsen den är inte heller så snygg, dock inte lika i ögonfallande, men finns de bra tips på hur den blir som ny=?? eller ska man köpa nytt eller???
                  Nytt är dyrt och inte så lätt att få tag på heller (fast jag råkar ha båda delarna i fint skick till salu iof :-)

                  Ytan är behandlad nån gång när den var ny för att den skulle se lite halv matt ut. Med tiden har den mjuknat och minsta lilla grej repar den.

                  Slipa den ren var ett litet pyssel.. djävligt jobbigt på ren svenska. Och nej, släpp tanken...det går inte att mygla. Du måste i så fall spruta så mycket primer och sprutspackel att den blir en storlek större. Och även då finns risken att slutlacken "reser" sig.
                  Så det är bara att vackert nöta nöta nöta. Jag tog en sån där stålsvintoboll för diskning och en massa diskmedel och ljummet vatten för o få bort klegget

                  http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=14160
                  Last edited by epostiljon; 9 March 2012, 18:00.
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #10
                    Svinto och metanol funkade bäst för mig!
                    Samt en seriös lackfirma..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Svinto och metanol funkade bäst för mig!
                      Samt en seriös lackfirma..
                      Vadå!? menar du att arbetsbänken och lite utlagda lakan i garaget inte är en seriös lackfirma?
                      |-)
                      JH

                      20vT

                      Comment


                      • #12
                        Nej jag menar nog vilken lackfirma som helst utom Universalteknik i Göteborg..

                        Men sure, det går ju att köpa egen 2-komponentsfärg och lacka hyggligt. Men för min smak skulle det bli för mkt dammmärken osv..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Nej jag menar nog vilken lackfirma som helst utom Universalteknik i Göteborg..

                          Men sure, det går ju att köpa egen 2-komponentsfärg och lacka hyggligt. Men för min smak skulle det bli för mkt dammmärken osv..
                          :-)
                          Då hade du fått dig ett gott skratt när jag smög omkring i mission impossible ultrarapid stil runt lackbordet.
                          JH

                          20vT

                          Comment


                          • #14
                            Perfekt epostiljon, jag skickar min mittkonsol och konsolen vid handbromsen till dig för lackering
                            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dice
                              Perfekt epostiljon, jag skickar min mittkonsol och konsolen vid handbromsen till dig för lackering
                              De kanske kommer tillbaka leopardmönstrade
                              |-)
                              JH

                              20vT

                              Comment

                              Working...
                              X