Announcement

Collapse
No announcement yet.

Camber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Camber

    Monterat Eibach Camber bultar och ordnat med hjulinställning.
    Blev en synbar förändring på toe in och hjulen "plogade" redigt.
    Efter justering inbillar jag mig att bilen blev lite mer direkt vid aggresiva rattutslag. Placebo effekt kanske. Ser lite rått ut i alla fall ;-)

    Undrar om någon av er har spacers monterade? Om så, har ni gjort något åt skärmkanten bak. Det verkar ju som om det är nödvändigt om man vill ha fälgkanterna/hjulen i linje med skärmarnas yttre.
    JH

    20vT

  • #2
    Det smartaste är att hålla sig innanför kanterna. Tyskar, som gärna kör med mer än 225or bak, valsar upp kanterna för mer plats men det börjar bara rosta till slut (detta hände bl.a min stackars bil).

    Men vad menar du, fick du inte hjulen inställda? Toe-in bör vara oförändrad originalmått. Cambern ökar såklart, vilket ger ökat kurvgrepp och en trevlig vilja att styra in.. Vad satte du cambern på?

    (hoppas du satte bultarna i övre hålen, de finns engelsmän som struntat i instruktionerna och satt dem i nedre hålen - då kan de gå av; typiskt dåligt.)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Har spacer bak och nederkanten på hjulhus kanten fram kan ta i hjulet om de kastas upp (fjädra mycke) vid tung last eller vägskador/skarvar.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Det smartaste är att hålla sig innanför kanterna. Tyskar, som gärna kör med mer än 225or bak, valsar upp kanterna för mer plats men det börjar bara rosta till slut (detta hände bl.a min stackars bil).

        Men vad menar du, fick du inte hjulen inställda? Toe-in bör vara oförändrad originalmått. Cambern ökar såklart, vilket ger ökat kurvgrepp och en trevlig vilja att styra in.. Vad satte du cambern på?

        (hoppas du satte bultarna i övre hålen, de finns engelsmän som struntat i instruktionerna och satt dem i nedre hålen - då kan de gå av; typiskt dåligt.)
        Puih! sån tur jag är Svensk då :-)
        Toe in förändras ju ganska mycket när du sätter in bultarna som maximalt kan ändra cambern till -1,5

        Innan bilen sätts i lasern vred jag toe ut exakt 1,15 varv för o kunna köra bilen de 2 milen till inställningen. Och sicken jag tur jag hade. Bilen går spikrakt, även över ojämnheter och vid inbromsningar. Så vi får se hur mycket som egentligen behöver ändras.
        Sen var det en banåkarfilur som sa följande. Framhjuls drivna bilar tenderar att skapa lite toe in vid gaspådrag, så ställ hjulen med lite lite toe ut.

        Jag har 245 bak och (förmodar jag) det bredaste i fälgbana som går in där. Någon valsning vill jag inte göra. Tänkte mer om någon eller de man sett bilder på skurit av inner och ytterplåtens svets kant?! Eller om det är tack vare "tyskstuket" som de inte alldeles skär sönder däcken
        JH

        20vT

        Comment


        • #5
          Grejen är att det behövs lite mer toe-in för att bilen ska vara lika stabil med mer camber. Men, jag har bara -1mm toe-in med -1.5grad camber och det funkar kanon.
          Med både toe-out och extra camber blir det nog rätt spårkänsligt.

          Som sagt, mitt tips gällande bakre skärmkanterna är att hålla sig innanför. Varför har du 245 bak? Du har FWD...

          Har aldrig sett nån Coupe med avskurna kanter iaf, det är nog en rätt dålig ide.
          Last edited by per; 8 March 2012, 20:30.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo
            Har spacer bak och nederkanten på hjulhus kanten fram kan ta i hjulet om de kastas upp (fjädra mycke) vid tung last eller vägskador/skarvar.
            Ok, det är ungefär så som det ser ut på din bil jag villl ha det Pazzo. Hur mycket bygger dina spacers? och minns du ET i huvudet kanske
            JH

            20vT

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Grejen är att det behövs lite mer toe-in för att bilen ska vara lika stabil med mer camber. Men, jag har bara -1mm toe-in med -1.5grad camber och det funkar kanon.
              Med både toe-out och extra camber blir det nog rätt spårkänsligt.

              Som sagt, mitt tips gällande bakre skärmkanterna är att hålla sig innanför. Varför har du 245 bak? Du har FWD...

              Har aldrig sett nån Coupe med avskurna kanter iaf, det är nog en rätt dålig ide.
              Nee de e ju sällan man ser den kanten, antar att du förstod det var själva presskanten jag syftade på.

              245 var monterat runt om när jag köpte bilen. Överdrivet brett fast de fyller ut hjulhuset riktigt bra :-)
              JH

              20vT

              Comment


              • #8
                Originally posted by epostiljon
                Ok, det är ungefär så som det ser ut på din bil jag villl ha det Pazzo. Hur mycket bygger dina spacers? och minns du ET i huvudet kanske
                10mm 215 hjul..

                har haft böjda hjulhuskanter några ggr
                se till att ha justa genomslagsgummin hjälper väll lite..
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Jag funderar på att montera 245/35 17" . Bilen ser ju riktigt fet ut med 245 men den blir lite mer trögstyrd (om man jämför med 215/40 som jag har idag). Ska kolla så att det inte tar i någonstans.

                  Funkar inte 245 så kanske 235/40 funkar. Måste bara kolla då att däcket inte tar i fjädertallriken på stötdämparen.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jag har nog liknande mått på Mina Azev fälgar som du Freddan. 40ET och 8" breda
                    245/35-17 däck och med 3mm spacer fram, bara för o komma fri från oket. Vid fullt rattutslag tog de i lite inne i plasten. Så med 10mm spacer går det fritt skulle jag tro.

                    Fast jag kommer nog åka på 235 eller 225/40 däck. 35 profilen blir nästan otäckt snål och med mycke luft i däcken lite väl hårt för min smak.

                    Originally posted by Freddan72
                    Jag funderar på att montera 245/35 17" . Bilen ser ju riktigt fet ut med 245 men den blir lite mer trögstyrd (om man jämför med 215/40 som jag har idag). Ska kolla så att det inte tar i någonstans.

                    Funkar inte 245 så kanske 235/40 funkar. Måste bara kolla då att däcket inte tar i fjädertallriken på stötdämparen.
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • #11
                      225/40-17 skulle va perfekt men de fins nästan inte (i sverige)?
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pazzo
                        225/40-17 skulle va perfekt men de fins nästan inte (i sverige)?
                        Nej tyvärr

                        Comment


                        • #13
                          Precis, till 17" ligger 215/40-17 och 235/40-17 närmast originaldiameter.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by pazzo
                            225/40-17 skulle va perfekt men de fins nästan inte (i sverige)?
                            Sant! de är lite tricky att hitta.
                            JH

                            20vT

                            Comment

                            Working...
                            X