Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, ratten har slutat fungera!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp, ratten har slutat fungera!!

    ...körde bilen utan några som helst problem vid lunch idag till jobbet. När jag ska löra hem så lyser servon med sin frånvaro. Ratten känns som bly och går knappt att rubba. Kan bara oljan försvinna sådär utan vidare???

    Ska ändå in me bilen imorgon för att byta koppling till sinter och checka metalliska oljud som kommer intill kamremsområdet.

    Har ni tips så mottager brun man gärna med glädje
    /Giallo Ginestra

  • #2
    finns remmen kvar? är den borta fungerar nog inte laddningen heller... jag provade det där för något år sedan; nervöst.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Originally posted by greger
      finns remmen kvar? är den borta fungerar nog inte laddningen heller... jag provade det där för något år sedan; nervöst.
      Vilken rem??
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        jag antar att vi talar om en fiat coupe (5 cylindrig?), remmen är alltså i så fall multi-rib remmen som driver generator och servopump, över ett spännhjul med lager, som kan börja låta metalliskt.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          16VT

          Servoremmen plant!
          Kolla om nån av remmarna fattas. Lätt hänt på 16vt att dessa remmar kan orsaka kamremskatastrof, fast det verkar ju som att du haft tur om den fortfarande går.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Re: 16VT

            Originally posted by per
            Servoremmen plant!
            Kolla om nån av remmarna fattas. Lätt hänt på 16vt att dessa remmar kan orsaka kamremskatastrof, fast det verkar ju som att du haft tur om den fortfarande går.

            hur menar du nu? om remmen till ac samt servo går av så är det ingen risk för kamremmen??
            är det en 16vt så märker du om ac lagt av med, då är remmen av.

            Comment


            • #7
              Tydligen kan de störa balansaxelremmarna, som in sin tur kan störa kamremmen.. Om jag minns rätt?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                ...

                Inlämnad nu. Håller er informerade om processen!
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...tja, nu har några dagar passerat sedan jag lämnade in bilen.
                  Konstaterat är iaf att servoremmen hade gått av, som Per btw nämde.
                  Kopplingen är i sig inte paj som jag förstår men det verkar ha kommit in olja från diverse ställen och fuckat lamellen. Killen på verkstan ringde igår och var lite bekymrad och försökte förklara att ett byte av koppling kanske ändå måste göras om det inte går att "rengöra" den nuvarande. Surt är att Dalhems skulle kunna fixa schysst skiva för billig peng men kommer ta mycket längre tid än anat och jag ska ju till Öland nästa vecka så det är ju Prooonto. GTA-kopplingen kostar ca. 3.500:- iaf sa han vilket blir aningens dyrare än tänkt då jag var inställd på ca. 1.600:- för sinter från Dalhems...

                  Men, men. Vi får väl se vad de har att säga idag då...! :/
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    ...snackade med verkstan nyss.
                    Att kopplingen slirat, bedömmer samtliga mekaniker på verkstan, ha berott på att den befintliga kopplingen inte stått pall för min kära QP.
                    Konstigt tycker jag... Nabil sa att han bytte min förra koppling till en GTA men tänk om han bara bytte tryckplattan..?
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      ...okej. Det blir byte av div. packningar, framförallt läckaget från oljetråget. Sedan byte av koppling till en likadan som jag haft på sedan tidigare, en GTA.
                      Servoremmen är den billigaste delen att byta iaf..!
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Det är ju klart att kopplingen slirar om det kommit olja eller annan vätska som ändrat på friktionen. Då spelar det ingen roll vilken koppling (original, GTA, Sachs, Helix etc.) som sitter på.

                        Sinterkoppling är inte att föredra om man kör bilen till vardags. Bra för bankörning men knappast något att ligga och krypköra med i stan.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ...det senast konstaterade med servoremmen visade sig iaf dock vara fel..! Servoremmen såg bra ut men ac-remmen var spårlöst försvunnen..

                          Ingen olja synlig på kopplingen men kommer ladda upp foto inom kort på hur den såg ut. Kollar man på skivan så ser den liksom ihoptryckt ut på vissa ställen uppifrån. Äh, vänta på bilden får ni se.
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            ...

                            ...15 lappar kortare är hon nu fixad iaf. Detta har gjorts:

                            Ny koppling (GTA)
                            Ny drivrem
                            Tvättning av motoblock och växellåda
                            Byte av packbox, vevaxel
                            Slipning av svänghjul
                            Ny växellådeolja
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              Re: ...

                              Originally posted by plant
                              ...15 lappar kortare är hon nu fixad iaf. Detta har gjorts:

                              Ny koppling (GTA)
                              Ny drivrem
                              Tvättning av motoblock och växellåda
                              Byte av packbox, vevaxel
                              Slipning av svänghjul
                              Ny växellådeolja
                              Kostar att ligga på topp... jag vet hur det kan svida i plånboken
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X