Announcement

Collapse
No announcement yet.

Undrar lite om trim till coupé turbo 16vt.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Undrar lite om trim till coupé turbo 16vt.

Undrar lite om trim till coupé turbo 16vt.

Målet är 300-350hk

Vad ska man välja för turbo, spridare, IC.

Finns det något chip till denna uppgradering eller är det mappning som gäller?

Hur mycket klarar org koppling med, eller vad ska man välja för någon annan koppling.

Ni som kör med 300-350hk i era bilar, vad har ni för saker i dom?

Välkommen!

Det är inte så många här på klubben som trimmar 16vt. Kolla i projektdelen efter Fuels bil. Han har gjort en del med sin.

Lästips: trimguiden på engelska forumet (fccuk.org)
    http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...051#Post154051

En kille i Finland har kört med en Mitsubishi Evo 9 turbo (med twinscroll) med mycket bra resultat. Kolla in hans projekt tråd: http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...338#Post793338
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Freddan72
      Det är inte så många här på klubben som trimmar 16vt.
      Däremot är det många som trimmat Delta Integrale, både nya HPEn och den gamla. Tyvärr allt för många... Det finns snart inte en enda orörd gammeldelta kvar. Coupe 16vt regnar det däremot av så här är det kul att det trimmas lite. På lanciadelta.se forum finns det mycket skrivet i ämnet.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Originalturbo är inte (i min mening) användbar över 230 hk. Välj en modern trimturbo typ GT R-serien. GIK har fortfarande kampanjpris ca 6,5-7 tkr. Bestäm dig för ett effektmål och välj sen så liten turbo som möjligt inom den rangen.

Med spridarna får man räkna på flödet. Original räcker i alla fall inte.

ICn är i minsta laget redan men originaleffekt. Många här kör FMIC, dvs frontmoterad IC. Placeringen och utförande är inte idealiskt men mätvärden på temperatursänkning och effekthöjning har övertygat mig om att det är den mest praktiska lösningen. Resultaten talar för sig själva.

Det finns chip men dom räcker inte till din nivå. Med så mycket effekt måste du mappa. Marellisprutet är jobbigt. Få kan mappa men FC performance har flera på SFK använt, som jag tror lyckat, och jag har för mig de kan mappa även Marelliboxen. Egentligen är det Ford Cosworthfolket som har mest erfarenhet med boxen.

En fjädrande sinterkoppling. Se upp så du får rätt tryckplatta. Det finns dragande och tryckande. De kit som finns till Lancia Delta intergrale har fel sort.

Som sagt: Fuel är väl den som har mest saker i sin motor! Läs hans projekttråd.
        Last edited by TurboB; 16 August 2012, 11:53.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Har även för mig att grenröret med fördel byts, som på Saab som har liknande design.
          Last edited by per; 20 August 2012, 09:13.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Jag har trimmat min 16v turbo lite, har bänkat 319,7hk i motorn, jag kör med uppgraderad orginalturbo, större spridare(465cc) wahlboro 255 soppapump,btr, fmic, extractorgrenrör, 3" avgas med racekat plus lite annat.....

Comment

Originally posted by Tohwer
              Jag har trimmat min 16v turbo lite, har bänkat 319,7hk i motorn, jag kör med uppgraderad orginalturbo, större spridare(465cc) wahlboro 255 soppapump,btr, fmic, extractorgrenrör, 3" avgas med racekat plus lite annat.....
              Finns det något färdigt Fmic kit att köpa._

Vart hittar man_extractorgrenrör till coupé 16vt.
              Är det t3 anslutning på orginal grenrör?

Vad ska man ha för btr?

3" avgas blir att svetsa ett själv för det finns väl inte att köpa färdigt.

Har inte bestämt vilken turbo man ska köra med? Några förslag?funderar på 19t

465cc spridarna är det volvos gröna R spridare?

Comment

Denna FMIC kan nog användas även på 16VT: http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/si...17&id=proalloy
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per
                  Denna FMIC kan nog användas även på 16VT: http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/si...17&id=proalloy
                  Någon som har måtten på denna IC?

Comment

Har de inte i huvudet men bilder finns på min här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=17
                    (Kopia visserligen men med samma mått)
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by JG
                      Någon som har måtten på denna IC?
                      495mm x 300mm x 65mm
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal

Comment

495mm x 300mm x 65mm
                        Tackar

Comment

495mm x 300mm x 65mm
                          Är bredden med gavlarna eller bara själva cellpaketet?

Comment

Originally posted by JG
                            Är bredden med gavlarna eller bara själva cellpaketet?
                            Vet ej, men jag kan kolla i helgen.

Mer info om bygget i denna tråd:
                            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ight=pro+alloy

Du kan se några bilder från mitt bygge här:
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=275
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal

Comment

Working...
                            X