Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ingen ström till tändspole nr 2?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ingen ström till tändspole nr 2?

    Som sagt har haft Coupen avställd ca 2år nu då den börja krongla med insprutningslampan och att den inte gick på alla 4, började titta lite på den nu och märker att tändspole nr 2 (alltså den till höger om man tittar in under motorhuven) inte får nån ström

    Om jag rycker ut tändkablarna för just den tändspolen så händer inget, drar ut ström sladden händer inget=får inte ström
    bilen går på 2!


    så vad gör jag nu? ser att sladden kommer från cupen nånstans? blire att riva loss dashen och allt för att se vart den kommer från eller kan man sjuva ström nånstans...nån med ider eller kanske varit med om samma sak?

    -Tackar för svar.
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

  • #2
    Kolla http://polak.ch/coupemanual
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Nej, du behöver inte riva loss något i Coupen. Allt tändspolarna behöver finns i motorrummet. Det går en tjock inlindad bunt uppe vid passagerasidans hörn till ECUn som sitter under/bakom handskfacket. Felet är inte där.
      Det sitter två spolar med 2 tändkablar i varje. En till varje stift. Den ena verkar på din beskrivning vara dålig, vilket är ett ganska vanligt fel. Man byter båda spolarna samtidigt eftersom dom blir dåliga med tiden. Det är vanliga Punto-spolar och borde inte vara så dyra.

      PS! jag tror du behöver fixa med spåkinställningen i din webläsare så Å Ä Ö blir lättare att läsa.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Med hänsyn till vad du skrev till mig: Det låter som om du genom uteslutningsmetoden kan fastställa att båda spolarna är hela.

        Då är det en av tändmodulerna som är kass. Sitter en till respektive spole. På sidobalken framför/under batteri lådan. En liten låda med kylflänsar och en bred kontakt på sidan.

        Dom går också att växla för att isolera felet men då måste du växla på tändspolesidan också eftersom ECUn skickar individuella signaler till respektive cylinderpar. Det måste matcha annars startar inte motorn ända tills den baktänder pga all bensin.

        Jag tror inte ECUn är trasig. Däremot går tändmodulerna sönder ibland. Tändmodulen kan du lika gärna köpa från skroten. Antingen är den hel eller trasig... Hellfire kanske har en till salu?
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          hmmm..va nu ute och tog loss tändmodulerna, testade med att starta utan den högra sladden/modulen=bilen startat utan problem (går på 2cyl)

          men hur ska jag koppla spolarna om jag vill testa att den andra modulen är trasig? testade med sladden till modul 2 till den hela modulen + sladden som inte får ström till spole 1? då baktänder han
          hjälp!
          -Coupe 16vt -95-
          -Punto 60 -06-
          -Alfa 156 JTS -04-

          Comment


          • #6
            Hah!
            spraya elecro i alla kontakter och testa starta, bilen startar och går hur bra som helst på alla 4 YES!

            Ok har samma insprutnings-lamppa problem men ett problem löst.
            sitter nu och väntar på adapter till usb-obd sladden så man kan läsa felkoder förhoppningsvis, nån givare som e paj?

            tack turboB för allt, och att du orkat
            -Coupe 16vt -95-
            -Punto 60 -06-
            -Alfa 156 JTS -04-

            Comment


            • #7
              Ut och kör och kolla om den misständer eller inte vill ladda runt 4000 varv. Då har vi ett par andra fel att tackla.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Ja visst den vill inte varva efter 4000varv, det va orsaken till att jag ställde från mej bilen för ett par år sen, då vare snack om att det kan vara nån svindyr givare, kommer inte ihåg vilken det var, men borde få adaptern imorn så får vi se om datorn vet mer? var sitter utaget till obd? är det den lösa vid batteriet eller den vid förarsidan ganska nära vindrutan?

                har TurboB nå tips på vad det kan vara som spökar när insprutningslampan lyser?

                efter att jag monterade evochippet (säkert 7år sen) så har lampan alltid tänds i en 10sek när jag startar, sen slocknar den och allt e ok, nu tänds den i 10sek, slocknar, tänds igen efter en stund och fortsätter lysa.
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #9
                  Kan egentligen vara allt från lamda till nån tempgivare. Om den inte vill varva över 4000 så är det sannolikt antingen
                  1 - tändfel dvs trötta tändspolar, tändkablar eller möjligen tändmodul.
                  2 - kamlägesgivaren, silverfärgade burken i änden på avgaskammen.
                  Att varningslampan släcks och tänds som du beskriver, är inte 1 utan med största sannolikhet 2.

                  I denna motor som sitter i Coupe 16vt, Lancia Delta HPE/500 (-94 och framåt) samt Alfa 155 Q4 använder ECUn signalen för att identifiera vilken fas som kammen har i förhållande till vevaxeln vid uppstart (kammarna snurrar hälften så fort som vevaxeln). I övrigt används den för koll av motorfel under drift. Om inte ECU får säker tydlig signal så går motorn över i sk limp mode, dvs du kan köra hem. Hade du haft en 20vt med Bosch ECU så går det att köra hem men inte starta bilen igen. Marelli ECUn i 16vt är lite mer korkad. Du kan starta igen om du har tur. 50% chans men man kan få präktiga baktändningar om man nöter för länge. Kamlägesgivaren går ofta sönder gradvis. I början går det bra att starta men när man kommer upp i varv ger den för svag signal för att ECUn ska trigga varpå varningslampan tänds.

                  Har du märkt att den inte vill starta och du får vrida om startnyckeln en gång till?

                  Fiat säljer inte längre reservdelen. Finns att köpa på Coupeteile.de för över 5 tkr. Jag kan rekonditionera den men behöver i såna fall hela aluminiumburken som sitter med 3 skruvar längst.
                  Last edited by TurboB; 30 August 2012, 13:39.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Har inte märkt att den inte vill starta, startar på första varje gång! på det sättet har den här alltid varit fräsh, va en ganska dyr motor reparation med kolvar/top you name it, just innan jag köpte den, så har den ganska låga mil 8,700.
                    -Coupe 16vt -95-
                    -Punto 60 -06-
                    -Alfa 156 JTS -04-

                    Comment


                    • #11
                      Enkelt att komma åt jämfört med 20vt där den sitter på andra sidan motorn och man måste ta bort kamdrevet för att byta.
                      Attached Files
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment

                      Working...
                      X