Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem efter överhettning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem efter överhettning

    Vill börja med att säga att jag antagligen till stor del har mig själv att skylla, hade bråttom och satt runt 190 allt kändes som det skulle men plötsligt dog motorn och jag såg att motortempen låg på 120 grader då kylfläkten bestämt sig för att säga upp sig och jag inte hade koll på mätarna.

    Har efter att låtit den kyla ner sig fyllt på kylarvätska och den går men dåligt. Seg att starta, ljudet känns fel och det känns som om det skakar en del, dock inga varningslampor. Har inte vågat trycka till på gasen utan bara rullat hem den.

    Vad kan ha gått sönder? Har kollat och den verkar hålla kylvätska någorlunda, ingen rök. Planerar att göra kompressionstest imorgon. Vågar man åka överhuvudtaget?

    Lär tillägga att det är en 20VT
    fiat coupe 20vt-98

  • #2
    Om den gick så orent att den skakade bör du kanske låta den stå tills du kollat kompet. Troligtvis har topppackningen gått, om jag får gissa.. Varför den blev så varm är en annan fråga, i 190 behövs ingen fläkt för kylning. Antagligen hade du för lite vätska från början?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      hade bra nivå för en vecka sedan och den har aldrig dragit någon kylarvätska tidigare, får se ska ut snart och kolla jobbar konstiga tider så har inte hunnit göra något än, uppdaterar när jag vet mer
      fiat coupe 20vt-98

      Comment


      • #4
        Och du ser inget läckage under bilen etc?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Har kollat lite kylarnivån har sjunkit en hel del (ungefär en liter) normalt efter påfyllning? tycker personligen det låter som på tok för mycket. Oljan ser tunn ut aningen sotig luktar bensin (kylarvatten?). Ryker inte om den än, måste det göra det om topplocks packningen gått? Låter som om den går på 4 cylindrar. Har hittat olja på framsidan mellan blocket och toppen.

          Är det värt att komptesta eller låter det som om toppen måste av oavsett vad?

          Förutom kylarvätska från antagligen från överflödesslangen inga vätskor under bilen
          fiat coupe 20vt-98

          Comment


          • #6
            Okay letat lite mer, är nu ganska övertygad om att det är topplocks packningen, bubblar på översta slangen in i expansionskärlet och nu har den typiska röken i avgassystemet kommit. Är det något mer som brukar gå när packningen går, spruckna toppar, etc? Eller är det bara att byta packning och plana toppen?
            fiat coupe 20vt-98

            Comment


            • #8
              Inte helt säker vet att någon del av kylningen har gått sönder är dock ganska säker på att jag har flöde i kylsystemet, måste dock kolla varför fläkten inte går, termostat/säkring/kontakt/fläktmotor någonstans är något glappt. Ska bogsera den till föräldrarna där jag har mer utrymme och verktyg på fredag och då blir det att leta ordentligt, dock ganska övertygad om att kylfläkten är det enkla problemet. Blir att ställa av den för i år och ha den klar till våren.
              fiat coupe 20vt-98

              Comment


              • #9
                ganska säker på att det inte är termostaten då den skulle ha varit ny bytt när jag köpte bilen förra året
                fiat coupe 20vt-98

                Comment


                • #10
                  Hur är konditionen på kylaren?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #11
                    ser okay ut, har inte överhettat tidigare, får mig att misstänka att det är en kombination mellan att kylfläkten slutade gå och att vatten precis började försvinna så topplockspackningen kan ha gott innan även om inte så mycket att det märktes, vet helt ärligt inte. måste dock till jobbet nu, vore tacksam för bra att veta om byte av topplockspackningen
                    fiat coupe 20vt-98

                    Comment


                    • #12
                      Det är extremt ovanligt att topppackningen går så jag är lite förvånad. Låter nästan som att felet varit överhettning från början el. likn. Sen kan iofs toppen varit av innan och sen slarvigt monterad osv., svårt att veta.
                      Det som kan hända kylmässigt är att slangen på baksidan motorn som går till termostaten, spricker. "The hose of death" kallad.. Det kanske är den som gått från början? Är i alla fall bra att byta till silikon-dito.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #13
                        Bra att veta, brukar de börja läcka lite sakta? I sådana fall fullt möjligt då det läcker nu men inte inte så mycket att någon slang vore kunna vara helt av. Funderar på om det är värt att försöka lyfta ur hela motorn då jag även tänker göra kamremmsbyte när jag ändå är i farten, vad tror ni är det onödigt att lyfta ur den?

                        Har dock stött på ett oväntat irritationsmoment då bogseröglan saknas och det inte verkar som om jag kan få tag på någon förrän nästa vecka så det blir nog inte något djupare grävande förrän dess, har inga verktyg där den står nu plus att jag föredrar att hålla på i en verkstad snarare än på en ute parkering.
                        fiat coupe 20vt-98

                        Comment


                        • #14
                          Originally posted by David
                          Bra att veta, brukar de börja läcka lite sakta? I sådana fall fullt möjligt då det läcker nu men inte inte så mycket att någon slang vore kunna vara helt av. Funderar på om det är värt att försöka lyfta ur hela motorn då jag även tänker göra kamremmsbyte när jag ändå är i farten, vad tror ni är det onödigt att lyfta ur den?

                          Har dock stött på ett oväntat irritationsmoment då bogseröglan saknas och det inte verkar som om jag kan få tag på någon förrän nästa vecka så det blir nog inte något djupare grävande förrän dess, har inga verktyg där den står nu plus att jag föredrar att hålla på i en verkstad snarare än på en ute parkering.
                          Du behöver inte plocka ur motorn utan bara flytta över den åt höger. Bara att ta det lungt och metodiskt så ska du se att det kommer gå jättebra att både lyfta toppen och byta kammrem.

                          Personligen skulle jag ha mätt upp toppen så att jag är säker att den inte blivit skev.
                          Turbo é livet

                          Torx måste vara djävulens påfund...

                          Comment


                          • #15
                            Räknar med att behöva plana toppen, hoppas bara att det inte är något mer som har gått sönder, men antar att det bara är att ta isär och kolla allt så noga som möjligt
                            fiat coupe 20vt-98

                            Comment

                            Working...
                            X