Hallå, tänkte dela med mig av årets LED-erfarenheter..
Först köptes dessa bakljus i ett engelskt gruppköp av Jonboy83:
http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...=962455&page=1
Gillade att de såg ut som Ferrari 599XX bakljus (eller vad de nu är..)
http://cache.gawker.com/assets/image.../599_alien.jpg
eller varför inte Novitec's Ferrari 430:
http://www.zcars.com.au/images/novit...430-race12.jpg
Men trots att de såg coola ut och kostade 250£ = ca2800kr var de riktigt taskigt gjorda, så jag blev lite gnällig i GB- tråden där..
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
Men, jag gav inte upp för det.
Fixade:
# rätade ut alla sneda LED's
# nya gummitätningar (de gamla skulle inte ens tätat mot grus)
# skrapade bort allt gammalt lim
# limmade ihop allt igen med superlim
# polerade bort alla repor/flammor
# vattentätade glasen med tunnt vax
# tillverkade nya, helsvarta bottnar så inte kretskorten syns
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture
Svarta bakgrunder och vattentätat:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...7&type=picture
Sådär, sitter ihop och på plats ordentligt:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
Men, som alla som var med på Ringenresan såg fanns ett par saker kvar att fixa:
# ljusstyrkan alldeles för stark, skillnaden mot bromsljusen var minimal - farligt.
# blinkers, hysterisk dubbel hastighet.. Pga lägre motstånd i LED-lamporna. Jonboy skriver i instruktionerna att det inte är nåt att göra åt. Verkligen?
Grymt irriterande iaf, som tur var träffade jag en av FCCUK-forumets grundare efter Nürburgring och han har koll på läget.
LED är skumma grejer!
Blinkers behövde en 6 ohm/50W resistor på varje sida, paralellkopplad!:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Voila! Normal blinkersfrekvens fixad.
Vanliga ljuset testades med 6 ohm, sen 50, sen 75, sen 150 ohm.. DÅ började de se ok ut. Så här i efterhand hade det varit ännu bättre med 200ohm. Kanske löder om det nån dag.
Då dessa knappt drar ström alls räckte det med små 3W resistorer, och de är seriekopplade såklart:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...8&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
Skillnaden med (vä) & utan (höt) 150ohm resistorer:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Varningsblinkers:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
Blinkers:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Dimljus:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
Backljus:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
Normal körning:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture
Broms:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
Ett par bonusar:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
Först köptes dessa bakljus i ett engelskt gruppköp av Jonboy83:
http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...=962455&page=1
Gillade att de såg ut som Ferrari 599XX bakljus (eller vad de nu är..)
http://cache.gawker.com/assets/image.../599_alien.jpg
eller varför inte Novitec's Ferrari 430:
http://www.zcars.com.au/images/novit...430-race12.jpg
Men trots att de såg coola ut och kostade 250£ = ca2800kr var de riktigt taskigt gjorda, så jag blev lite gnällig i GB- tråden där..
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
Men, jag gav inte upp för det.
Fixade:
# rätade ut alla sneda LED's
# nya gummitätningar (de gamla skulle inte ens tätat mot grus)
# skrapade bort allt gammalt lim
# limmade ihop allt igen med superlim
# polerade bort alla repor/flammor
# vattentätade glasen med tunnt vax
# tillverkade nya, helsvarta bottnar så inte kretskorten syns
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture
Svarta bakgrunder och vattentätat:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...7&type=picture
Sådär, sitter ihop och på plats ordentligt:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
Men, som alla som var med på Ringenresan såg fanns ett par saker kvar att fixa:
# ljusstyrkan alldeles för stark, skillnaden mot bromsljusen var minimal - farligt.
# blinkers, hysterisk dubbel hastighet.. Pga lägre motstånd i LED-lamporna. Jonboy skriver i instruktionerna att det inte är nåt att göra åt. Verkligen?
Grymt irriterande iaf, som tur var träffade jag en av FCCUK-forumets grundare efter Nürburgring och han har koll på läget.
LED är skumma grejer!
Blinkers behövde en 6 ohm/50W resistor på varje sida, paralellkopplad!:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Voila! Normal blinkersfrekvens fixad.
Vanliga ljuset testades med 6 ohm, sen 50, sen 75, sen 150 ohm.. DÅ började de se ok ut. Så här i efterhand hade det varit ännu bättre med 200ohm. Kanske löder om det nån dag.
Då dessa knappt drar ström alls räckte det med små 3W resistorer, och de är seriekopplade såklart:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...8&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
Skillnaden med (vä) & utan (höt) 150ohm resistorer:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Varningsblinkers:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...0&type=picture
Blinkers:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture
Dimljus:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...3&type=picture
Backljus:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
Normal körning:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture
Broms:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...1&type=picture
Ett par bonusar:
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture
Comment