Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spännrullen eller..? Rassel rassel...!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Då är vi tillbaka på det som jag skrev om tidigare. Mekaniker vill pressa priset för att kunden ska nappa och då tycker denne att vissa utbytesdelar "ser bra ut" och behöver inte bytas = billigare för kunden. En kund som är ovetande om konsekvenser får ras året efter. Tråkigt!

    Plant, har motorn klarat sig eller vet man inte det innan kamremmen är på plats?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #47
      16vt motorns kamrem verkar dock vara en smula skör efter att man läst detta:

      http://www.deltaparts.co.uk/index.asp?itemID=223

      Vi lär ju aldrig få veta om det är kamrem eller balansaxelrem som gått av först. Min gissning är kamremmen.

      Hoppas bara toppen har klarat sig plant
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #48
        Lite ot. men de har huvar till coupe på halva vikten 13kg. fiber å 9kg. carbon, billigast huv 4kkr
        Attached Files
        Last edited by pazzo; 2 February 2013, 19:53.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #49
          ...

          ...behövs byta kamrem för att sedan höra komptest och kolla att allt är ok.
          Smådrygt att det verkar svårt att hitta spännare till balansaxelrem..!

          Vad vore livet utan problem med QP:en?
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #50
            Kollat med Steve på Alternative Autos?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #51
              ...

              Originally posted by per
              Kollat med Steve på Alternative Autos?
              ...nej men tack för tipset!
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #52
                Originally posted by pazzo
                Lite ot. men de har huvar till coupe på halva vikten 13kg. fiber å 9kg. carbon billigast 4kkr
                Du var nog lite trött när du skrev det där. Glasfiber är billigast

                EDIT: Kollade Auto DS. Han tar €777 för en glasfiberhuv
                Last edited by Freddan72; 2 February 2013, 19:07.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #53
                  Glömde ett komma
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #54
                    Re: ...

                    Originally posted by plant
                    ...behövs byta kamrem för att sedan höra komptest och kolla att allt är ok.
                    Fel.

                    S.k. leak down test visar läckage omedelbart.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Re: ...

                      Originally posted by tempra33
                      Fel.

                      S.k. leak down test visar läckage omedelbart.
                      ....aaaahhh...!
                      Får kolla upp det imorrn, tack för påminnelsen!
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #56
                        ...

                        ...då var man och skulle plocka ut bilen från reparation idag då.
                        17k+ skulle kalaset gå på efter kamremsbyte, byte av balansaxelremmens löphjul samt diverse fix.
                        dock upplystes jag om att höger styrled var askass och behövdes bytas, likaså multiremmen som börjat spricka... kände att de gärna kunde ha informerat mig om detta kiiite innan jag åkte dit idag så jag hade kunnat hämta ut en färdig bil... det skall iaf fixas nu samt 4-hjulsinställning.

                        Nu till det tråkiga...!
                        Motorn verkar ha klarat sig men jag blev informerad om att nån ventil kan ha tagit skada... Tydligen hörs ett klart tickande ljud om man står vid motorn och detta verkar ju vara nån jag ändå får lov att fixa till slut. Lyfta toppen mao...! :/
                        Komptestet var väl ändå ok enligt meken. 10, 10, 9,5 och 8 om jag inte hörde fel så kompression verkar hon ändå ha trots taskig ventil...!? :/

                        Ja , ja...! Oturen förföljer mig..
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #57
                          Trist att de inte har förmåga att lösa problem smidigt, ringa t.ex.
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #58
                            Jag tror inte du behöver lyfta toppen om den GÅR och kompet är ok! Tickandet kan vara mkt annat, som insprutarna eller vadsomhelst för ett icke-Fiatöra.. Tycker du som är van att det tickar mer än vanligt?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #59
                              ...

                              Originally posted by per
                              Jag tror inte du behöver lyfta toppen om den GÅR och kompet är ok! Tickandet kan vara mkt annat, som insprutarna eller vadsomhelst för ett icke-Fiatöra.. Tycker du det tickar mer än vanligt som som är van?
                              Har inte fått möjligheten att själv lyssna än. Jag lät henne stå kvar hos meken idag så han kan fixa resterande reparationer. Troligtvis få jag henne på torsdag lr fredag..
                              /Giallo Ginestra

                              Comment


                              • #60
                                ...

                                Oooooch där rök semestern...!

                                Bifogad bild på kvitto från reparation.

                                Återstår att byta drviknutsdamasker, spindelled samt åtgärda rostskadan...!

                                Bara att slänga på sig jobbhandskarna och arbeta extra..!
                                Attached Files
                                /Giallo Ginestra

                                Comment

                                Working...
                                X